حرف شمال

کد خبر: 8
هرچند برنامه خندوانه در کلیت برنامه شاد و سرگرم کننده ای بنظر می رسد اما لایه های مستور شده در دیالوگ های برخی مهمانان بازیگر و طناز آن به سمت و سوی لهجه گردانی زبان مازندرانی و تمسخر آن کشیده شده است.

حرف شمال/حسن قمی : چندی است که تولید و پخش برنامه های بظاهر طنز البته هویت ستیزی از سوی تلویزیون روند سریالی به خود گرفته و جالبتر آنکه سکوت بسیاری از تریبون ها و متولیان امر فرهنگی به این روند نامیمون و نامبارک دامن زده است. پخش برنامه خندوانه از شبکه نسیم نمونه ی دیگری از بی نظارتی صدا و سیما و بی توجهی آن به تخریب فرهنگ اقوام و قومیت ها و خرد فرهنگ ها در کشور اسلامی مان بشمار می رود.

هرچند برنامه خندوانه در کلیت برنامه شاد و سرگرم کننده ای بنظر می رسد اما لایه های مستور شده در دیالوگ های برخی مهمانان بازیگر و طناز آن به سمت و سوی لهجه گردانی زبان مازندرانی و تمسخر آن کشیده شده است.

بطور واقع جای تاسف دارد که برنامه خندوانه به کارگردانی رامبد جوان در طی دو فصل تولید برنامه عموما به دعوت از مهمانانی می پردازد که در اجرای برنامه طنز خود تنها به تمسخر زبان باستانی مازندرانی پرداخته و جایگاه هویتی این سرزمین کهن و با فرهنگ را به ظن خویش به تمسخر می کشاند.

این در حالی است که برنامه طنز مهران مدیری در عید امسال صرفا بدلیل اعتراض چند پزشک با وجود موافقت شورای صنفی متوقف شد.

سکوت نمایندگان مجلس و متولیان حوزه فرهنگ و ادب مازندران در این خصوص جای تعجب و تاسف دارد!!؟؟

فرهاد آئیش،اکبر عبدی،هومن حاجی عبدالهی و دیگران... تعدادی از این بازیگران فکاهی که ماهیتشان و حواشی شان بر همگان روشن است در کمال بی اخلاقی به هویت و زبان مازندرانی در برنامه سخیف خندوانه توهین می کنند و براحتی به سرزمینی که اولین حکومت علویان در آن پایه گذاری شده است مورد تاخت و تاز خود قرار می دهند. این سرزمین مقدس و هویت علوی و سرشار از علمای دینی و تاریخ ساز. براحتی دستآویز عده مجهول الحال و معلوم الحال می گردد.

انتظار می رود تا فعالان عرصه رسانه و فرهنگ در این باره این موج جدید صدا و سیما را که چند سالی است از سریال پایتخت ۱،۲،۳،۴ آغاز شده و اکنون در برنامه خندوانه متمرکز شده بدرستی رصد کنند تا نگذارند هویت این سرزمین کهن و اصیل به سبب بازیگوشی های عده ای بی هویت و بی اصل مورد سرزنش و تحریف و تخریب قرار گیرد.

جای تاسف تر دارد در چند وقت اخیر عده ای زیادی از مسافران به محض ورود به استان سبز مازندران نه تنها در کمال بی فرهنگی دست به رفتارهای غیر اجتماعی نظیر اختلاط در سواحل،انداختن زباله در طبیعت و تولید ترافیک در سطوح جاده و خیابان می کنند در کمال شرم و جسارت ادبیات رایج خود را در فروشگاه ها و اماکن عمومی به تمسخر تکه کلام های سریال های مذکور و برنامه بی هویت خندوانه می کنند.

به هر روی،آنچه انتظار است تا در برابر این قبیل موج های ناهمگون از رسانه ملی،فعالان عرصه رسانه سکوت نکنند تا شاهد استمرار و ترویج توهین به هویت مازندران نباشیم.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین