حرف شمال

کد خبر: 1256
دو ابرپروژه زباله سوز در حالی در مازندران اجرا شدند که نه تنها به برق و زباله سوزی نرسیدند بلکه بودجه‌های استان را نیز می‌بلعند.

حرف شمال| علیرضا نوری: اولین نیروگاه زباله سوز شمال کشور با بوق و کرنای زیاد در ماه‌های پایانی دولت قبل افتتاح شد، رئیس دولت وقت فرمان داد و معاونش برای چندمین بار روبان این طرح ناقص الخلقه را قیچی کرد.
از همان ابتدا مخالفت‌هایی با افتتاح زودهنگام این پروژه شد اما گوش دولت قبلی بدهکار این حرف‌ها نبود و معتقدند بودند همه چیز کامل و تمام است، این پروژه قرار بود سه مگاوات برق تولید و زباله‌های منطقه را تبدیل به طلا کند.
تیرماه امسال هم به پایان رسید و ۲۰ هزار تن زباله سرگردان در حاشیه زباله سوز گریبان دستگاه‌های دست چندم و فرسوده که تاریخ انقضای برخی از قطعاتش سپری شده بود را گرفت و نه تنها به برق نرسید بلکه برای تأمین آب هم با مشکل روبرو شد.
شهرداری و شورای ششم معتقد است هنوز این پروژه تحویل نشده و این اظهارات در حالی است که این پروژه برای چندمین بار افتتاح شده است.
نیروگاه نوشهر مشکل آب و برق دارد
محمدصالح خوئی رئیس شورای شهر نوشهر گفت: پروژه ناتمام زباله سوز در شروع کار، با نامه و هشدار محیط زیست و شورا مبنی بر فاجعه زیست محیطی نیروگاه مواجه شد، این نیروگاه در حالی افتتاح شد که برای تأمین برق و آب دارای مشکل است و علاوه بر این ۲۰ هزار تن کوه زباله و هزار و ۸۰۰ تن زباله موجود در آن تبدیل به یک دغدغه شده است.
وی با بیان اینکه چراغ نیروگاه سه ماه خاموش بود، اظهار کرد: برای تأمین آب نیروگاه فکری نشد و طرف قرارداد نیز به تعهداتش عمل نکرده است.
رئیس شورای شهر نوشهر با بیان اینکه برای تأمین آب نیروگاه چاهی با هزینه ۴۰۰ میلیونی حفر شد که غیرکارشناسی بود، تصریح کرد: در نهایت تصمیم گرفتیم در محل نگهداری سگ‌های ولگرد چاهی حفر کنیم و با سه هزار و ۶۰۰ متر لوله کشی، آب آن را به نیروگاه منتقل کنیم.
خوئی ادامه داد: در حال حاضر چراغ برق نیروگاه روشن شده است، نداشتن تصفیه خانه از دیگر مشکلات این نیروگاه است. تصفیه خانه که اکنون پیشرفت ۸۰ درصدی دارد، قرار است شیرابه‌های کوه زباله را تصفیه کند.
نیروگاه نوشهر ظرفیت زباله سوزی ۲۰۰ تن طلای کثیف را دارد و اکنون به دلیل ناقص بودن و عدم تکمیل آن، با ظرفیت پایین در حال کار است و آلودگی‌های زیست محیطی آن اهالی حاشیه آن از جمله روستاییان سنگتجن، خیرسر و تازه آباد و شهرک فرمانداری را با مشکل روبرو کرده است.
 



از نوشهر ۱۵۰ کیلومتر به سمت ساری برویم به نیروگاهی می رسیم که عنوان زباله سوز را دارد و در بیوگرافی آن هم تأمین برق و هم زباله سوزی آمده است و با گذشت ۱۰ سال همچنان به نتیجه نرسیده است و زباله‌های ساری با هزینه‌های میلیاردی ماهانه به اطراف منتقل و به صورت غیر بهداشتی دپو می‌شوند.
تجهیزات نیروگاه ساری و نوشهر مشابه هم است و به اعتقاد کارشناسان از قطعات و دانش فنی غیر بومی استفاده شده و برای تکمیل آن شوراهای دوره پنجم و چهارم سفرهای متعدی به چین داشتند و فرجام این سفرها جز هدر رفت بیت المال دستاورد دیگری نداشته است.
زباله سوز ساری پس از ۱۰ سال ناتمام مانده است
نیروگاه زباله سوز ساری ۴۵۰ تن ظرفیت فرآوری زباله را دارد و با گذشت ۱۰ سال هنوز کامل نشده است و همواره در صدر مصوبات شورا قرار دارد و در سفر استانی رئیس جمهوری نیز اعتباری برای آن قرار داده شد.
جواد طالبی شهردار ساری با بیان اینکه این نیروگاه ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار مگاوات برق را دارد، اظهار کرد: با مصوبه سفر استانی دولت، روند ساخت این پروژه شتاب گرفت و قرار است ساخت ابنیه آن تا شهریورماه ماه پایان یابد.
با مصوبه سفر استانی دولت، روند ساخت این پروژه شتاب گرفت و قرار است ساخت ابنیه آن تا شهریورماه ماه پایان یابد.
وی از ورود بسیج سازندگی و تلاش بی وقفه برای تکمیل آن خبر داد و گفت: ۱۷ هفته متوالی به تهران رفتم تا پروژه معطل مانده زباله سوز مجدد راه اندازی شود و بسیج سازندگی در مدت کوتاهی که مسئولیت پروژه را پذیرفت، اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.
طالبی در عین حال اظهار امیدواری کرد که این پروژه تا پایان سال جاری تکمیل و بهره برداری شود.
رئیس جمهور در سفر به مازندران ضرب الاجل و مهلت شش ماهی برای تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری تعیین کرد و تکمیل آن را از مطالبات به حق مردم بیان کرد. در حالی تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری طولانی شد که روزانه ۱۰۰ میلیون تومان برای انتقال زباله از ساری به خارج از شهر هزینه می‌شود.
زون بندی مازندران برای دفن و جمع آوری بهداشتی زباله در کناره نیروگاه‌های ناقص الخلقه آن تاکنون نتیجه بخش نبود و این استان گرفتار مافیای طلای کثیف شده است.

مافیای پسماند مشکل ساز شده است
رضا حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس با بیان اینکه مافیا در حوزه زباله نیز وجود دارد، پسماند را از مهمترین مشکلات استان‌های شمالی و مازندران بیان کرد و گفت: هنوز در بسیاری از شهرها از جمله آمل دنبال راهکاری برای مدیریت پسماند هستند.
وی با اشاره به کوه زباله در عمارت اظهار داشت: دو مکان شامل پاساکش و سنگ چالک به دلیل نزدیکی به رودخانه هراز برای زباله سوز انتخاب شدند که از فهرست خارج شده است.
وی با بیان اینکه متأسفانه سنگ اندازی هایی برای ایجاد زباله سوز در منطقه می‌شود، نگاه سلیقه‌ای و سنگ اندازی را از مهمترین مشکلات فراروی مدیریت پسماند دانست و گفت: یک گروه از شرکت فرانسوی در زمینه فناوری‌های جدید و مدیریت پسماند به منطقه دعوت شده و بررسی میدانی را برای اجرای طرح انجام خواهند داد.
زباله در مازندران پای شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی را به استان باز کرد تا با بهره گیری از تکنولوژی روز و مدرن، چالش زباله در استان را مدیریت و طلای کثیف عیارسنجی شود.
هزینه کردهای زباله سوز در ساری
نگاهی به قراردادهای نیروگاه زباله سوز ساری نشان از هزینه کرد چندصد میلیارد تومانی از جیب مردم برای پروژه‌ای دارد که به دلیل ضعف مدیریت در دوران گذشته نتیجه نداده است.
قرارداد این زباله سوز ۳۰ میلیون دلار به اضافه قرارداد الحاقیه ۳۰ میلیارد تومانی بود که تاکنون ۱۵ میلیون دلار از مجموع ۱۹ میلیون دلاری سهم شهرداری ساری به اضافه ۴۵ میلیارد تومان پرداخت شده است. علاوه براین ۶۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۹ بودجه گرفت و در سفر دولت نیز اعتبار کلانی به آن تخصیص داده شده است.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین