گزارشی از چینش جديد مدیران ستادی و اجرایی مازندران؛
برگریزان معاونان استانداری مازندران در آخرین ماه پائیز/ چه چیزی یونسی را از استانداران دیگر متفاوت میکند؟/ شانس چه کسانی برای مدیریت دستگاههای اجرایی بیشتر است
حرف شمال| یونسی برخلاف اسلاف خود قرار است نسخهای دشوار بهنام “وفاق” را در استانی بهشدت سياسی و رقابتی پیاده کند. آنهم در شرایطی که مدیران منصوب دولت سیزدهم حداقل تا سال ۱۴۰۴ خود را ماندنی میدانستند.
دکتر مهدی یونسی؛ استاندار مازندران در نخستین احکام خود ضمن انتصاب «میثم یونسی» بعنوان رئیس دفتر، گروهی از مشاوران را تعیین کرد که انتخاب “مشاور و پیگیر پروژههای قائمشهر، سوادکوه و جویبار” نشان داد که قرار است حداقل به تعداد حوزههای انتخابیه به تیم مشاوران اضافه شود.
هرچند درواقع اولین حکم یونسی بهصورت غیررسمی برای «مصطفی سوادکوهی» بعنوان دستیار ارشد صادر شد، چهرهای شناخته شده در میان احزاب مازندران که از نخستین روز تأسیس ستاد پزشکیان در استان، همواره در کنار یونسی ایستاد و هرگز از اعتماد و اعتقادش به شایستگی این جراح اصلاحطلب پا پس نکشید. سوادکوهی توانست گروههای مختلف اصلاحطلب را که همواره در شرایط حساس دچار انشقاق میشدند، حول محور کسی به توافق و تفاهم برساند که اظهاراتش نشان میدهد از قاطعیت لازم برای اتخاذ تصمیم و شجاعت کافی برای ایستادهگی بر آن برخوردار است. وی همینک نیز به شکل شبانهروزی برای موفقیت و پیادهسازی ایدههای یونسی تلاش میکند. بنابراین قابل پیشبینی بود که استاندار جدید او را بعنوان امین و دست راست خود بهکار گیرد.
یونسی برخلاف اسلاف خود قرار است نسخهای دشوار بهنام “وفاق” را در استانی بهشدت سیاسی و رقابتی پیاده کند. آنهم در شرایطی که مدیران منصوب دولت سیزدهم حداقل تا سال ۱۴۰۴ خود را ماندنی میدانستند.
بنابراین کار دشواری پیش روی اوست، اما نباید فراموش کرد که یونسی علاوه بر تواناییهای شخصی خود از ۲ امکان برای کسب موفقیت در این مسیر برخوردار است. وزیر راه و شهرسازی در سفر به مازندران در سخنانی به “اعتماد و علاقه مسعود پزشکیان به یونسی” اشاره کرده و همزمان دیروز رئیسجمهور در جمع استانداران، از برونسپاری اختیارات ویژه خود به آنها خبر داد و تأکید کرد همه آنها باید در استان خود یک رئیسجمهور باشند.
این دو سکوی پرش، یعنی «اعتماد و علاقهای شخصی و قدیمی یونسی و پزشکیان»، بعلاوه «بسطید استانداران با دستور رئیسجمهور» ۲ امکان تازه و کارگشا پیشروی یونسی میگذارد و جرأت و امید وی را برای موفقیت دوچندان میکند.
چینش ترکیب تازه با سرمربی جدید
بررسیهای و شواهد نشان میدهد که ترکیب معاونان یونسی تا پایان آذرماه نهایی خواهد شد و بر اساس اخبار رسیده تمامی معاونان تغییر خواهند کرد.
سپس استاندار مازندران بهسراغ مدیران کل ستادی خواهد رفت که بازوان اجرایی و بوروکراتیک معاونتها هستند و به احتمال زیاد بهزودی شاهد تغییر مدیر روابطعمومی هم خواهیم بود.
قدم بعدی استاندار جدید به مرور و تا پیش از برگزاری انتخابات شوراهای شهر – که اولین آزمون جدی دیوانسالاری و نظم سیاسی و اجتماعی برای یونسی است – تعیین تکلیف مدیران کل دستگاههای اجرایی خواهد بود که با همکاری و تعامل با وزارتخانه های مربوطه صورت خواهد پذیرفت.
شواهد و شرایط کلی مدیریتی استان، این پیشبینی را که بخش اعظم مدیران کل تغییر خواهند کرد منطقی میکند، چراکه تقریبا تمامی مدیران دولت سیزدهم در دوران انتخابات با گفتمان «پزشکیان» زاویهای آشکار داشتند و اکثرشان موفق به تغییراتی ملموس در حوزه کاری خود نشدند.
در سه سال گذشته مازندران ۲ استاندار، ۲ معاون سیاسی و عمرانی و تغییرات فراوان در مدیران ستادی را تجربه کرد که بهشکلی آشکار مانع از سیاستگذاری بلندمدت در قلب اجرایی استان شد و به “بیثباتی” و “عدم کارآمدی مبتنی بر چشمانداز” دامن زد.
گفتمان و شیوه مدیریتی یونسی، آنچنان که خودش در یک هفته اخیر و در جلسات مختلف اعلام کرده است؛ “استفاده از ظرفیتهای متنوع گروههای مختلف اجتماعی” است. بنابراین شانس حضور بعنوان مدیران دستگاههای اجرایی استان برای کسانی که از تخصص و وفاداری به گفتمان دولت برخورداند، بیشتر از دیگران است. همچنین پیشبینی این است که سهم زنان و جوانان در ترکیب مدیران ستادی و دستگاههای اجرایی استان بهمراتب بیشتر از دولتهای دوازدهم و سیزدهم خواهد بود، که نقش گروههای مرجع، سازمانهای مردمنهاد و معاونان استاندار در پیادهسازی این ایده بسیار پررنگ است/عبارت