حرف شمال

کد خبر: 1247
فصل صید و صیادی به ایستگاه پایانی رسید و بیش از ۴ هزار صیاد استان چشم انتظار تحقق وعده ها برای بهبود معیشت خود هستند.

حرف شمال | فصل صید و صیادی به ماه پایانی رسید و صیادان مازندران همچنان چشم انتظار تحقق مطالبات و آروزهای دیرینه خود هستند و آن را از دولت طلب می‌کنند.
صید و صیادی برایشان از شغل و معیشت گذشته و به عشق و علاقه تبدیل شده است و هر روز با نوای موج‌ها به دریا می‌زنند و شامگاهان گاه با تورهای خالی از صید برمی گردند. حکایت صید و صیادی در مازندران و خزر در سال‌های اخیر عجیب و غریب شده است، هم صیادان از صید و ماهیگیری ناراضی هستند و هم حال و روز دریای خزر ناخوش است.
بیش از چهار هزار صیاد مازندرانی از ۱۵ مهرماه صید ماهیان استخوانی را شروع کردند و تاکنون هزار و ۲۰۰ تن ماهی صید کردند که کاهش ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
کاهش میزان صید، اقتصادی نبودن فعالیت، تعدیل شرکت‌های تعاونی و سخت و زیان آور شدن شغل صید و صیادی مطالبه بر زمین مانده صیادان مازندران به شمار می‌رود.
کاهش صید بر درآمد صیادان تأثیر منفی گذاشته است
محمدی صیاد مازندرانی که سابقه بیش از ۲۰ سال فعالیت در زمینه صید و صیادی دارد و جوانی خود را در این راه به پیری رسانده است، کاهش صید را ناشی از آلودگی دریا و قاچاق بیان کرد و گفت: کاهش صید بر درآمد و اقتصاد صیادان تأثیر منفی گذاشته است.
وی رشد چند برابری ادوات صید و صیادی را از دیگر نگرانی‌ها ذکر کرد و گفت: نرخ انواع ادوات نسبت به قبل چند برابر شده است و کیفیت طناب، تور و تجهیزات به مراتب افت کرده است.
وی با اشاره به افزایش نرخ بیمه صیادی، معافیت و کاهش نرخ آن را مطالبه دیرینه صیادان منطقه ذکر کرد و گفت: نرخ بیمه در استان‌های گلستان و گیلان از معافیت ۱۰ درصدی برخوردار است اما در مازندران این مصوبه اجرا نمی‌شود.
مظلومی دیگر صیاد مازندرانی نیز با بیان اینکه شغل صیادی پاسخگوی نیاز فعالان این حوزه نیست، گفت: در حال حاضر میزان صید کفاف دخل و خرج زندگی را نمی‌دهد و هر سال شمار صیادان به نسبت قبل کاسته می‌شود.
در حال حاضر میزان صید کفاف دخل و خرج زندگی را نمی‌دهد و هر سال شمار صیادان به نسبت قبل کاسته می‌شود
وی با بیان اینکه صیادان درآمد چندانی ندارند و توان تأمین هزینه‌های زندگی را ندارند، گفت: قیمت‌های ادوات هر سال افزایش و درآمدها کاهش می‌یابد و نرخ بیمه نیز هر سال بالاتر می‌رود.
وی افزود: مشکلات فراوان سبب شده تا هر سال شماری از صیادان از این کار کنار روند و به مشاغل دیگری بپردازند درحالی حمایت از این قشر را از دولت تقاضا داریم.
این صیاد قدیمی سخت و زیان آور محسوب نشدن شغل صیادی را از دیگر دغدغه‌ها ذکر کرد و گفت: صیادان با انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و حمایت‌های بیمه‌ای از آنان ضعیف است.
 
صیادان مازندران در فصل صید کنونی هزار و ۲۰۰ تن ماهی صید کردند که بررسی‌ها حکایت از کاهش آن نسبت به سال قبل را دارد و برای اقتصادی شدن صید و صیادی در مازندران، طرح‌هایی برای سفر رئیس جمهور به استان پیشنهاد و تهیه شده است
.
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه پنج پروژه پیشنهادی سفر آتی دولت به استان در حوزه شیلات طراحی و آماده شده است، بهسازی و تکمیل بندر صیادی بابلسر را از جمله مصوبات و درخواست‌ها ذکر کرد و افزود: تعدیل، ساماندهی و اقتصادی کردن شغل صیادی از دیگر موارد است.
وی ادامه داد: تعدیل و ساماندهی شغل صیادی از میانکاله تا رامسر مدنظر ما است و در سفر آتی جزو درخواست‌ها مطرح می‌شود.
تعدیل و ساماندهی شغل صیادی از میانکاله تا رامسر مدنظر ما است و در سفر آتی جزو درخواست‌ها مطرح می‌شود
وی ایجاد اسکله پیشتیبان ماهی در قفس را از دیگر خواسته‌ها ذکر کرد و گفت: تنها سایت پشتیبانی در بخش لاریم جویبار دارای مجوز بوده و نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است و پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی دارد.
اسحاقی یادآور شد: امیدواریم در سفر آتی دولت اعتبارات خوبی از سوی رئیس جمهور به پروژه مهم ایجاد اسکله پشتیبان که جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است، داده شود.
مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد: پرورش میگو در اراضی بهشهر از دیگر طرح‌های در دست اقدام است و با توجه به اینکه این گونه در استان پرورش داده نمی‌شود امیدواریم اعتبارات خوبی برای مطالعات و اجرای فاز اول طرح تخصیص داده شود.
 
وی گفت: طرح تولید قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری‌های خاص از دیگر طرح‌ها است که فاز اول آن پایان رسید و نیازمند تأمین اعتبارات برای اجرای فاز دوم طرح هستیم.
فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد و بیش از چهار هزار صیاد به سفر استانی دولت چشم دوخته‌اند تا مطالبات به حق و زمین مانده آنها جامه عمل پوشیده شود.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین