حرف شمال

کد خبر: 641
مهندس مهرداد داستانپور؛ عضو نظام مهندسی نوشهر:
بهترین محک ارزیابی مدیران شهری و عملکرد اعضای فعلی شورای شهر نوشهر در چنین روزهائی که فاصله چندانی با پنجمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نداریم ، میزان توانمندی و خلاقیت آنان در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و کمیت و کیفیت حجم قراردادهای منعقده با آنان است.

حرف شمال: به بهانه فرا رسیدن ایام  سال جدید و سیل مسافران نوروزی به شهر بندری نوشهر ، گفتگوئی را با مهندس مهرداد داستان پور؛ عضو نظام مهندسی و مجمع عمومی اصلاح طلبان شهرستان نوشهر که دارای تحصیلات در مقاطع کارشناسی مهندسی عمران _ عمران و کارشناسی ارشد مهندسی عمران _ سازه می باشد و در حال حاضر هم  دانشجوی  دکتری عمران سازه است ، انجام داده ایم که با هم میخوانیم:

در ابتدا با توجه به اینکه خیلی از مردم با سازمان نظام مهندسی آشنایی ندارند؛ و شاید بخواهند، بدانند نظام مهندسی چه مجموعه ای است که چنین تبلیغاتی در سراسر کشور برای آن انجام میشود ، از مهندس داستانپور خواستیم تا به صورت ساده وظایف این نهاد را برای ما و مخاطبین عزیز پایگاه خبری تحلیلی حرف شمال بیان کنند؛ عضو نظام مهندسی شهرستان نوشهر توضیح داد که :  به صورت ساده سازمان نظام مهندسی ساختمان یک NGO است که از طريق انتخابات‏‏، اعضای هيات مديره آن توسط مهندسین عضو، انتخاب و توسط همين هيات مديره اداره میشود و نظارت عالیه اداره كل راه و شهرسازی استان نيز بر آن حاکم است. اعضای هیات مدیره این سازمان وظیفه برنامه ریزی برای رشد و اعتلای حرفه های مهندسی ساختمان، ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در بخشهای مهندسی ساختمان، همکاری با مراجع مسئول در کنترل ساختمان، نظارت بر حسن اجرای انجام خدمات مهندسی، دفاع از حقوق اجتماعی اعضاء و مدیریت موضوعات ساخت و ساز در استان و فعالیت های بسیاری ديگر که  تخصصی تر هستند را برعهده دارند.

مهندس داستانپور در پاسخ به این پرسش که همیشه در ایام نوروز با ورود گردشگران داخلی و خارجی به شهر بندری نوشهر ، مشکلات فراوانی گریبانگیر شهروندان نوشهری و مسافران میشود و همه از ترافیک شهری و همچنین  عدم ساخت و سازهای آینده نگر در این شهر گله مندند؛ و نقش نظام مهندسی در شهرسازی های مدرن چیست؟ از عدم همکاری اصولی شهرداری ها بویژه شهرداری و شورای شهر نوشهر با سازمان نظام مهندسی  انتقاد کرد و گفت: اکثریت اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان نوشهر هم  از شرایط فعلی به هیچ وجه راضی نیستند و قانون و مجریان آن و بخشهای مختلف آن به هیچ وجه نتوانسته اند خواسته های اصلی را برآورده کنند! داستان پور ، بخشی ازخواسته های اعضاء را معیشتی و شغلی دانست و در عین حال اضافه کرد که برخی از مهندسان، ارتقاء کیفت ساخت و ساز و رعایت اصول شهرسازی نوین را از موارد بسيار مهم  دانسته اند که در همه این موارد حداقل بیش از نیمی از اعضاء نارضایتی دارند! او دلیل این نارضایتی را عدم توجه شورای شهر و شهرداری نوشهر به مهندسان متخصص بیان کرد و اذعان داشت: می بایستی شورای شهر با راه اندازی کارگروه های مختلف، از کارشناسان خبره و مجرب در رشته های گوناگون بهره مندی میکرد و بر فرض مثال وقتی در همه امورات ساخت و ساز و عمران و حتی ترافیک شهری نظر نظام مهندسی شهرستان استعلام شود و یا در کارگروه عمران و ساختمانی که بدون شک باید از متخصصان آن حرفه بهره مند شد ، به مشورت گذاشته شود ، دیگر این همه هرج و مرج و یا ریخت و پاش های بدون نتیجه ی مثبت وجود نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که یعنی در 20 سال اخیری که نظام مهندسی راه اندازی شده هیچ کاری در این راستا انجام نشده است تا شهرداری ها و شوراهای شهر موظف به مشورت پذیری از مهندسان عضو نظام مهندسی باشند؟! ، گفت: اینطور نیست که در این 20 سالی که از تصويب قانون نظام مهندسی گذشته، کاری انجام نشده است؛ ولی به نسبت تغییر يك نسل يعنی 20 سال و با توجه به گذشت  16 سال از به وجود آمدن شوراهای شهر ، تغییرات به هیچ عنوان مطلوب نیست و حرکت مشارکت پذیری شوراهای شهر ، حداقل در نوشهر ، مورچه ای بوده و اصلا می توان گفت تحقق اهداف اصلی آن در حد صفر بوده است!

او  همچنین جلوگیری از ادامه رانت خواری و بده و بستانهای برخی گروهها با شهرداری ها را از دیگر انتظارات  مهندسان عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه این انتظار  از اول تا به حال برآورده نشده است و هنوز این باند بازی و رانت خواری وجود دارد و اين افراد به شکل های مختلف نمی گذارند کارهای مدیریت شهری  درست انجام شود  و  واقعیت فعلی متفاوت است و بافت درونی شهرداری ها به گونه ای است که در همان قدم اول در مقابل این خواسته های کاملا قانونی  ایستادگی می شود!

داستانپور معتقد است  اگر همکاری واقعی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهر سازی و شهرداری و شورای شهر  باشد و این سه – چهار مجموعه یکپارچه عمل کنند و هر قسمت ساز خود را نزند ، بسیاری از اهداف محقق خواهد شد و شهری آباد و زیبا خواهیم داشت.

عضو نظام مهندسی شهرستان نوشهر درباره کسری درآمد بودجه ای شهرداری ها ، با تاکید بر استفاده از روش های نوین درآمدی در شهرداری نوشهر گفت: این روزها شهرداری ها در کل کشور، اغلب با کسری درآمد مواجه شده اند. رکود اقتصادی و به موازات آن رکود ساخت و ساز، عمده ترین ردیف درآمدی شهرداری ها را با افت شدید روبرو کرده است. سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده هم که جزء درآمدهای پایدار شهرداری ها محسوب می شود، به دلیل رکود تولید و عرضه کالا و خدمات، با کاهش مواجه شده است. از آنجا که هزینه های جاری شهرداری اعم از اداری و خدمات شهری، الزاما باید پرداخت شود، کاهش درآمد شهرداری ها مستقیما به رکود فعالیت های عمرانی شهرداری ها منجر می شود. وی در پاسخ به این پرسش که در این شرایط باید چه کاری انجام داد؟! ، گفت: در چنین شرایطی یا باید به ریاضت اقتصادی تن داد! و تحقق انتظارات شهروندان از مدیران شهری را به زمان رونق اقتصادی نامعلوم موکول کرد! و یا باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی به صورتی کاملا خلاقانه، روش های نوین درآمدی را در شهرداری ها جایگزین نمود.

مهرداد داستانپور  بهترین و مفیدترین راه درآمد پایدار را  در فرصت دهی به بخش خصوصی دانست و  گفت: به اعتقاد من در حال حاضر هیچ راهی کوتاه تر و سریع تر از فرصت دهی عادلانه به سرمایه گذاران بخش خصوصی و مشارکت آنان در فرآیند توسعه شهری وجود ندارد. شاید بهترین محک ارزیابی مدیران شهری و  عملکرد اعضای فعلی شورای شهر نوشهر در چنین روزهائی که فاصله چندانی با پنجمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نداریم ، میزان توانمندی و خلاقیت آنان در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی  و کمیت و کیفیت حجم قراردادهای منعقده با آنان است. وی معقتد است ضمن اینکه  سازمان نظام مهندسی سرمایه جامعه مهندسان در کشور و نوشهر است و می بایستی شهرداری و اعضای شورای شهر خود را موظف به همکاری و مشورت پذیری و مشارکت گیری از این صنف بدانند ،باید  از هر کس که مشتاق سرمایه گذاری است استقبال کرد.

مهندس مهرداد داستانپور با اشاره به خبری که  در آخرین روز سال 95 درباره سرمایه گذار بازار ساحلی نوشهر منتشر شده بود،گفت : گرچه  همواره در چهار دوره ی شورای شهر نوشهر، به عنوان یک دستگاه سیاست گذار، بر استقبال از حضور سرمایه گذاران در پروژه های شهری تاکید شده  ، ولی در عمل آنچه توسط شهرداری اجرا و عملی شده است، کافی و رضایت بخش به نظر نمی رسد و باید تمام توان خود را برای حمایت از سرمایه گذاران گذاشت و مشکلات پیش پای آنان را حل کرد؛ وی به نام گذاری سال 96 به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی ؛ تولید و اشتغال" توسط مقام معظم رهبری اشاره و ادامه داد: وقتی در این اوضاع اقتصادی و معیشتی جامعه که حتی رهبر معظم انقلاب هم مجدد در سال جدید بر اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال تاکید نموده اند، همه دست اندرکاران کشور در استان ها و شهرستان ها بویژه در نوشهر که مدعی توریستی بودن هم هستیم ، باید بر لزوم توجه به حمایت از سرمایه گذاران دقت کنیم. فردی که حاضر است در رکود بازار ، سرمایه هنگفتی را در جهت توسعه و آبادانی شهر و بازار و در نتیجه اشتغال جوانان به میدان بیاورد ، باید با تمام توانمان معضلات راه او را هموار ،  تا از فرصت های موجود به نفع عمومی شهروندان و جوانان بهره مند شد.

داستانپور حمایت از سرمایه گذاران را در چند وجه واجب دانست و ادامه داد : اشتغال ، تولید ، توسعه شهری و رونق اقتصادی از عمده ترین موارد مهم بخش سرمایه گذاری است. وقتی یک ساختمان عظیم شروع به ساخت میشود ، از اولین لحظات آغاز اجرای پروژه ، شغل های مختلفی در امور ساخت و ساز در آن سرگرم کار میشوند و بعد از پایان طرح هم ، جوانان و افراد فراوانی در آن مشغول فعالیت خواهند شد ، در اینصورت از قشر کارگر و مهندس گرفته تا بازاریان و جوانانِ دنبال کسب و کار ، همه از برکت وجود یک سرمایه گذار استفاده خواهندکرد و علاوه بر آن ، سازه های جدید با طرح های نوین ، باعث زیبایی شهر میشوند.

این کارشناس ،  مطالعه دقیق و تهیه پکیج های جذاب سرمایه گذاری و طرح های توجیهی لازم  را با هدف فرصت سازی برای سرمایه گذاران شهر نوشهر و آینده این دیار ، واجب دانست و تاکید کرد: لازم است از توان و تجربیات شرکت ها، مشاورین و موسسات باسابقه در حوزه کارگزاری پروژه های سرمایه گذاری، حداکثر استفاده را کرد و از طریق متخصصان حوزه اقتصاد شهری، برنامه ها و اولویت های سرمایه گذاری در نوشهر را بر اساس اطلس نیازمندی های شهروندان نوشهری، به طور دقیق تدوین و معرفی و فضائی اعتمادساز جهت جلب مشارکت علاقه مندان به توسعه ی شهر نوشهر ایجاد کرد و ما مهندسان هم اگر به مسئولیت‌های خود در مقابل جامعه شهروندی توجه نداشته باشیم نهایتا شهر غیرقابل سکونت و  حرکت خواهد شد و هزاران مشکل و معضل و چالش اجتماعی که هم اکنون نیز در ایام تعطیلات نوروزی با آنها مواجه هستید و کاملا قابل لمس می باشند ، پیش می آید. عضو سازمان نظام مهندسی شهرستان نوشهر تاکید کرد : بدیهی است شهرداری و اعضای شورای شهر هم ، حق تحمیل پروژه های غیر موجه و بدون لحاظ پیوست های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را بر شهر و شهروندان ندارد.
عضو مجمع اصلاح طلبان نوشهر با بیان اینکه باید در انتخابات پیش روی شوراها سعی داشت تا تخصص و تعهد را در کنار هم لحاظ کرد گفت: می بایستی اصحاب قلم و رسانه؛ و فرهیختگان و روشنفکران جامعه ، تمام توان خود را برای  هدایت افکار عمومی به سمت حمایت از چهره های جوان و متخصص در حوزه مهندسی و مدیریت شهری به کار گیرند تا آنها هم با کمک و مشورت گرفتن و استفاده از تجربه بزرگان و پیشکسوتان؛ و بهره مندی از مشارکت قاطبه ی شهروندان و دیگر مجربین دلسوز، بتوانند گامی مفید بردارند.

مهندس مهرداد داستانپور در پایان  اظهار امیدواری کرد که  با توکل بر خدای بزرگ، در سال 96 با ورود  افراد متخصص و متعهد به شورای شهر نوشهر ، بتوان برای اولین بار به صورت واقعی  زیر پای سرمایه گذاران مشتاق، فرش قرمز ، را به نحو احسن پهن و با همدلی ، آن جایگاه واقعی که شایسته نوشهریان و نوشهرنشینان است ، را بدست آوریم.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین