حرف شمال

کد خبر: 598
آیا نمی دانید روزی نیست که یک حادثه دلخراش رانندگی منجر به مرگ و مجروح شدن یک یا تنی چند از انسان های بیگناه در محورهای ارتباطی غرب مازندران دلی را نیازارد؟! معلوم نیست خون این عزیزان هم وطن برگردن کدام مسئول یا مسئولان کدام سازمان و نهاد اجرایی است؟!

حرف شمال / *صفرلفوتی: چندی پیش در اخبار خواندیم که  مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران از ایمن سازی ۱۸۰ کیلومتر از جاده‌ها و زیرگذرهای مازندران خبر داد و گفت: با ایمن سازی راهها از سال ۹۲ تاکنون شاهد کاهش مرگ و میر جاده ای هستیم! حیدر نوروزی در جمع خبرنگاران در حاشیه افتتاح پروژه های عمرانی شرق مازندران اظهار داشت: در چهار سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه راه و شهرسازی در زمینه پروژه هایی مانند محور سوادکوه ، محور هراز ، کمربندی ها، تقاطع های غیرهمسطح و ارتقاء ایمنی در محورهای مواصلاتی استان انجام شده است که در افزایش این ایمن سازی ها تلاش می شود.
حال این سوال مطرح میشود که جناب مدیرکل؛ آیا غرب استان مازندران از شهرستان محمود آباد تا رامسر را در محدوده جغرافیایی استان مازندران میدانید یا خیر؟! نقشه جغرافیایی اداره راه و ترابری چه محدوده ای را به عنوان حوزه استحفاظیتان نشان میدهد و خدمات این اداره ی کل تا کدام شهر و شهرستان باید ارائه گردد؟! محور جاده کندوان در اختیارات کدام متولی دولتی می باشد و چه کسی یا کدام نهاد وظیفه ارتقای ایمنی و بهسازی آسفالت آنرا دارد؟! این سوال برای بنده و بسیاری از شهروندان محترم شهرهای غرب استان مازندران پیش آمده است که آقای مدیر کل چند کیلومتر از این ۱۸۰ کیلومتر اعلام شده ی شما ، سهم غرب استان بوده است؟! جناب مدیرکل؛ آیا میدانید ارائه گزارش عملکرد اینچنینی،  زیاد مورد قبول افکار عمومی واقع نمیشود؟! و اینکه فقط به صورت کلی بفرمایید ۱۸۰ کیلومتر بهسازی شده است ، قانع کننده نیست؟!  آیا امکان دارد لطف بفرمایید فهرست این جاده ها ، پل ها و زیرگذرها را هم اعلام کنید؟!  آقای نوروزی؛ پس چرا شهروندان غرب مازندران تغییر آنچنانی در امنیت و بهسازی و ترمیم جاده های دیار خود نمی بینند؟! این آمار سازی ها بر چه مبنا انجام میشود؟!
البته میدانم که حضرتعالی اهل شیراز  هستید و برچسب شرق و غرب نمودن استان به شما نمیچسبد! ولی امیدواریم که خدایی ناکرده همنشینی با برخی از مدیران مرکز استان ،تاثیری بر جزیره ای نمودن حوزه مدیریتی شما نگذاشته باشد! و سرتاسر این استان لاله خیز را در نقشه جغرافیایی اداره متبوع خود ببینید!
جناب آقای مدیر کل؛ بعید میدانم از حوادث مرگبار و خونین در میان جاده های غرب استان مازندران در طی سال های گذشته و سال جاری بی اطلاع باشید؟! آیا نمی دانید روزی نیست که یک حادثه دلخراش رانندگی منجر به مرگ و مجروح شدن یک یا تنی چند از انسان های بیگناه در محورهای ارتباطی غرب مازندران دلی را نیازارد؟!  راستی آیا پرسیده اید که چرا جاده های ساحلی غرب مازندران برای رانندگان غیربومی نا آشنا به وضع جاده و حتی رانندگان بومی این دیار اینقدر خطرناک به نظر می‌رسد؟! آیا هرگز مسئولان ارشد استان می‌دانند در یک فاصله زمانی ۱۱ ماهه از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه  سال جاری چه تعداد از هموطنان عزیز ما جان خود را در حوادث رانندگی گوناگون در غرب مازندران به علت غیر استاندارد بودن وضعیت جاده‌ای از دست داده اند و اتومبیل های آنان که حاصل یک عمر تلاش و زندگی در عرصه کار و فعالیت های شبانه روزی بوده به آهن پاره هایی بی مصرف  تبدیل شده است؟!
جناب آقای مدیرکل! مدتهاست که در این جاده ها که گذرگاه های اصلی و ترانزیستی کشور می باشد خیابان های ۴ یا ۶ بانده ناگهان به گذرگاهی تنگ و دو بانده و پل‌هایی به یادگار مانده از دوران باستان میرسد که نبودن نور کافی بر روی پل ها مشکل را دو چندان نموده و حوادث این چنینی روی می‌دهند!
آقای نوروزی آیا زنگ خطر تخریب پل مواصلاتی کمربندی نوشهر بر روی رودخانه ماشلك که مدتهاست به صدا در آمده را شنیده اید؟! آیا از وضعیت اسفناک محور جاده کندوان اطلاع دارید؟! آیا تاکنون برایتان پیش آمده تا از سمت تهران به چالوس در جاده کندوان عبور کنید؟! لطفا اگر احیانا یکبار تصمیم گرفتید به جای محور هراز از این جاده استفاده بفرمایید و سری به حوزه استحفاظی غرب مازندران بزنید! لطفا یادتان بماند ساعت ۸ شب به بعد باشد! تا اوج مظلومیت مردم این خطه از استان ولایت مدار مازندران را شخصا درک و لمس بفرمایید و ببینید که به دلیل عدم وجود روشنایی و خط کشی و ایمن سازی ،  تا زمان رسیدن به مقصد باید صدها بار آیت الکرسی بخوانید و ده ها بار مرگ را در مقابل خود ببینید!! جناب مدیر کل؛ اگر احیانا خواستید همان ایام از چالوس به سمت محل کارتان در مرکز استان عزیمت بفرمایید خواهش میکنم از ساعت ۹ شب به بعد از مسیر کمربندی حرکت کنید تا اسفناک ترین تقاطع های جاده های کشور در کمربندی های چالوس و نوشهر را مشاهده بفرمایید!
آقای نوروزی؛ اگر در ایام تعطیلات نوروز خواستید به عروس شهرهای ایران رامسر بروید حتما خودتان رانندگی بفرمایید تا عمق خرابی های جاده ای را  متوجه شوید! آیا تا کنون گذارتان به کلاردشت افتاده است؟! میدانید چه وضعیتی دارد؟!
خودتان که مشغول خدمت رسانی هستید و فرصت  قدم زدن  در سطح شهرها را ندارید ولی بد نیست در هر شهر یک نفر را مامور کنید تا در کوچه ها و معابر برخی از شهرهای غرب مازندران گردشی کند و تعداد اطلاعیه های ترحیم و تسلیت و عکس های جوانان و سرپرستان خانواده ها  بر روی در و دیوار که صاحبان آنها در حوادث رانندگی  این جاده های نا امن جانباخته اند را  گزارش فرماید!  لطفا از آنها بخواهید تا تحقیق کنند و آدرس  ده ها تن دیگر که در این حوادث مجروح و حتی خانه نشین شده اند و یک عمر با عضوهای از کار افتاده باید سر کنند را بریتان پیدا کند! جناب آقای نوروزی؛ آیا حضرتعالی هرگز از خود پرسیده اید که مقصر و عامل اصلی وقوع این همه حوادث دلخراش کیست و چیست؟!
جاده های غرب استان مازندران به دلیل نبود بلوار های مناسب ، عدم خط کشی های استاندارد و یا در صورت مشاهده هم رنگ و رو رفته ؛ و نداشتن چراغ های هشدار دهنده و روشن کننده ی محور ، در تقاطع ها و قبل از سرعت گیرهای تازه علم شده ی بدون رنگ که بیشتر شبیه به کوه پایه می باشند! و نیز همسطح نبودن آسفالت دو باند اصلی جاده و همرنگ نبودن سطح آسفالت که در یک باند رنگ خاکستری و یک باند رنگ مشکی است و در پاره ای از نقاط جاده ها  فاصله دو باند از هم ، گاه به ۲۰ سانتی متر هم می‌رسد!؛ سالهاست که شاهد ریخته شدن خون انسان ها و متاسفانه بی تفاوتی مسئولین است! و تک تک سلولهای این جاده ها در روز آخرت و در سر پل سراط به حرف خواهند آمد و گواهی می دهند و خواهند گفت که روزگاری بر انسان های بی گناه چه گذشته است!!!
جناب آقای مدیر کل ! آیا اطلاع دارید در کمربندی نوشهر به چالوس در هفته و روزانه چندین تصادف خطرناک که نزدیک به مرگ و شاید منجر به مرگ رخ می دهد؟! این مسیر تبدیل به قتل گاهی شده و هفته ای  نیست که شاهد وقوع  سوانح رانندگی نباشیم! قطعا برخی از کارشناسان فنی راهنمایی و رانندگی نیز گواهی خواهند داد  تمامی روزها و شب های بارانی منتظر اعلام  وقوع  چند حادثه در این مسیر هستند!جناب آقای مدیرکل! عملکرد پیمانکاران آسفالت به اندازه ای ناصحیح است اگر یک روز بارانی از ساری به رامسر حرکت بفرمایید و برعکس همین مسیر را برگردید می‌بینید در جاهای مختلف ، خودرویتان در حال  منحرف شدن است ! آبهای وسیعی که در وسط خیابان جمع شده و آن را تبدیل به یک رودخانه ی کوچک کرده است و  باعث می‌شود تا کنترل فرمان رانندگان از دستشان در رفته و باعث انحراف و پرت شدن خودرو به باغ های اطراف و یا برخورد با  خودروها ، مغازه ها ، ویلاها و یا عابرین پیاده  گردد!
آیا این گزارش ها به شما داده می شود و  اعلام می گردد؟! البته من گناه را بر گردن شما نمی اندازم! شاید به حضرتعالی کدهای غلط و اطلاعات و آمارهای نادرست می دهند! اما این انتظار میرود که اعتماد نکنید و شخصا به عنوان مسئول اصلی متولی راه های استان ، بازدید به عمل بیاورید و ببینید شهروندان غرب مازندران در چه وضعیتی هستند!
از ابتدای آغاز مجلس دهم تا به امروز که در حال نگارش این یادداشت می باشم ، آقای حاج قاسم احمدی لاشکی نماینده شریف مردم غرب مازندران در مجلس شورای اسلامی بارها و بارها تذکر داده است و در نطق های میان دستور و قبل از دستور ، و در سخنرانی های محلی خود در جلسات شورای اداری  استان و شهرستان ، به این معضل اسفناک هشدار داده اند؛ اما متاسفانه گویا صدای ایشان هم به گوش مسئولین و مدیران بالا دستی نمی رسد!
معلوم نیست خون این عزیزان هم وطن برگردن کدام مسئول یا مسئولان کدام سازمان و نهاد اجرایی است؟! آیا نمایندگان مجلس، استاندار ، فرمانداران ،شهرداران ،شوراهای اسلامی شهر و روستا و مسئولین ادارات راه و ترابری شهرهای مختلف غرب مازندران و مدیران ارشد این اداره در استان مازندران و کشور و وزارتخانه از وضع جاده های غرب استان مازندران خبر ندارند؟! آیا بازرسان وزارت راه و ترابری از این وقایع بی اطلاعند؟! آیا مدیر کل راه و ترابری استان مازندران از این وضعیت بی‌خبرند؟! آیا جناب استاندار واقعا نمی‌دانند که چه مصیبتی در جاده های غرب مازندران وجود دارد؟!
آیا پیمانکاران راهسازی و پل سازی وجدان و انصاف خود را قاضی می کنند؟! آیا مدیران محترم خودشان دارای زن و فرزند و خانواده و قوم و خویشی که دارای خودرو باشند می باشند؟! چرا مسئولین امر پس از این همه هشدار و اطلاع رسانی  همکارانم در مطبوعات و رسانه های استان و کشور و پایگاه های خبری و برخط  و آنلاین ؛ و بعد از این همه اعتراض کاربران در شبکه های اجتماعی و فریاد شهروندان صبور و فهیم غرب مازنی ، کمترین پاسخی ارائه نمی دهند؟! هنگام ارائه گزارش عملکرد و  اعلام آمار و ارقام ، هم ، طوری وانمود می‌کنند که انگار همه جا گل و بلبل است!!
مگر جان و مال مردم ارزش ندارد؟! امید است مسئولان مربوطه از خواب غفلت بیدار شده هرچه سریعتر این وضعیت را مورد بررسی و دقت نظر قرار داده و با اقداماتی عاجل و اتخاذ راهکارهای کاربردی و عملی که بی تردید در آن توانمند هستند این مشکل را که به معضلی بزرگ در غرب مازندران تبدیل گشته از پیش پای مردم منطقه و گردشگران بردارند. افکار عمومی غرب استان مازندران منتظر پاسخ جامع و منطقی مسئولان امر با عملکرد مثبت آنان هستند!
*سردبیر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین