حرف شمال

کد خبر: 595
مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر اعلام کرد:
مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر گفت: طرح پرورش جنگل با هدف ارتقای کمی و کیفی توده های جنگلی در بیش از هزار و ۸۴۳ هکتار از عرصه های ملی اجرا شده است.

حرف شمال: سید وجیه الله موسوی با بیان اینکه پروژه طرح‌های جنگل‌داری با هدف تدوین برنامه مدیرت جنگل در قالب طرح با کسب اطلاعات دقیق از وضع موجود آن و نوع اقدامات اجرایی با نظم مکانی و زمانی مشخص برای یک دوره زمانی معین تدوین می‌شود که این طرح‌ها شامل؛ پرورش جنگل، توسعه و احیای جنگل، تولید و تأمین نهال جنگلی، مراقبت و نگهداری از جنگل‌کاری‌های سنواتی، سامان‌دهی جنگل‌نشینان و خروج دام از جنگل، ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات و آبخیزداری که هر کدام خود شامل فعالیت‌های مجزایی است.
وی افزود: طرح پرورش جنگل با هدف ارتقای کمی و کیفی توده‌های جنگلی اجرا شده و تا کنون پرورش جنگل در داخل طرح ۱۷۰۰ هکتار و در خارج طرح ۱۴۳ هکتار بوده است.
موسوی گفت: طرح توسعه و احیای جنگل برای افزایش مساحت جنگل و جلوگیری از تخریب در مناطق کوهستانی و غنی‌سازی و احیای عرصه‌های جنگلی مخروبه بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر یادآور شد: در طرح مراقبت و نگهداری از جنگل‌کاری‌های سنواتی، تا کنون حدود ۲۵۵ هکتار مورد مراقبت قرار گرفته‌اند که این مراقبت‌ها شامل حفاظت فیزیکی، مرمت و حصارکشی، آبیاری، حذف رستنی‌های مزاحم و واکاری نهال‌های خشک است.
وی افزود: با اجرای تولید و تامین نهال، تا کنون ۵۰۰ هزار اصله نهال تولید شده و ۶۴ هکتار محوطه بذرگیر ایجاد شده است.
وی هدف طرح مرتع‌داری را ایجاد تعادل میان دام و مرتع بیان کرد و گفت: با اجرای این طرح تا کنون ۱۶ هزار پروانه چرا کنترل شده و ۸۷۸ هکتار بذرکاری و کپه‌کاری شده و در هفت هزار و ۹۴۵ هکتار سامانه چرا و قرق مراتع انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل نابودی جنگل هیرکانی و نابودی زادآوری طبیعی در جنگل، حضور جنگل‌نشینان و دام در جنگل است گفت: با اجرای طرح خروج دام، تاکنون ۳۰۱ واحد دامی از جنگل خارج و ۴۴ هزار هکتار  مستثنیات خریداری شده‌اند./مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین