حرف شمال

کد خبر: 527
زهرا کریمی استاد اقتصاد دانشگاه مازندران
در حالی‌ که دولت اعلام می‌کند، طی یک سال گذشته 700 هزار شغل ایجاد کرد است، بررسی‌ ها نشان می‌دهد اشتغالی که از بهار 94 تا بهار 95 ایجادشده ناشی از فرصت‌ هایی است که بخش خصوصی ایجاد کرده است.

حرف شمال : بررسی‌ ها نشان می‌دهد یک‌ دهم این 700 هزار شغلی که دولت از آن به‌عنوان کارنامه خود طی یک سال گذشته یاد می‌کند، در بخش‌های دولتی بوده و مابقی از سوی بخش خصوصی ایجادشده است.


 


به گزارش حرف شمال ، بر اساس این گزارش، این شغل‌ ها عمدتاً در بخش‌ های خدماتی بوده و سهم صنعت از این میزان شغل کمتر از 10 درصد اعلام‌ شده است.

در همین رابطه زهرا کریمی استاد اقتصاددانشگاه مازندران می‌گوید: «اگر شرایط اقتصادی مساعد شود، امکان ایجاد یک‌ میلیون فرصت شغلی وجود دارد. علاوه ‌بر این دولت اگر برای طرح‌ های عمرانی سال آینده بودجه داشته باشد، از طریق پیمانکاران بخش خصوصی می‌تواند شغل بیشتری ایجاد کند. ضمن آنکه ورود سرمایه‌گذاران خارجی و به سرانجام رسیدن قرارداد های بسته‌ شده در بخش‌ های مختلف می‌تواند کمک شایانی در این زمینه بکند.»


 


این اقتصاددان همچنین با اشاره به وضعیت اشتغال در سال آینده نیز پیش‌ بینی می‌کند: «اگر وضعیتی که در سال 95 داشتیم در سال 96 هم تکرار شود، فرصت‌ های‌ شغلی ایجاد شده، ممکن است به خطر بیفتد به این دلیل که بخشی از این اشتغال ناشی از خدمات بوده و خدمات عموماً شغل‌های موقت هستند. مثلاً شخصی مغازه باز کرده و یا چند نفر شرکتی تأسیس کرده‌اند که در آغاز راه هستند و اگر مورد حمایت قرار نگیرند، ممکن است همین شغل را نیز از دست بدهند»

به گفته او برای خروج اقتصاد از وضعیت فعلی لازم است، اشتغال ایجاد شده در اثر سرمایه‌‌ گذاری مولد باشد تا منجر به شغل‌ های پایدار گردد.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین