حرف شمال

کد خبر: 480
فرهنگ مسئله حیات پرنفس و بالنده ایرانی پر غرور و تنفس معنوی ما در هستی است و مسئله من و ما نیست.

حرف شمال/ علیرضا یونسی: فرهنگ مسئله شخص است، نه مسئله گروه و نه مسئله گروه‌ها و طبقات سیاسی، امروز، فرهنگ، مسئله امروز و فردای درخشان ایران پرآوازه اسلامی است. مسئله حیات پرنفس و بالنده ایرانی پر غرور است. فرهنگ تنفس معنوی ما در هستی است و جان علوی ما در سایه این تبلور و نو به نو شدنِ نبض فرهنگی، تجدید حیات می‌نماید.

فرهنگ و ریشه‌های فرهنگی به دو صورت ما را در دایره جذبه و جاذبه خود نگاه می‌دارد و ما را در پاسداری از مرزهای خود به حضوری پرانگیزه و مجاهدانه در جبهه‌های نبردی خزنده و ناجوانمردانه با دنیای سوداگری فرهنگی دنیای بیرون فرامی‌خواند. نخست آن‌که فرهنگ، به‌طور مستقیم در پیوند با زمانه‌ای است که ما در آن نفس می‌کشیم، بر می‌بالیم و ریشه‌های خود را به‌سوی ساقه‌ها و جوانه‌های آینده‌ای که فرزندان و اخلاف ما در آن زیست می‌کنند، پرتاب می‌کنیم. آنچه را که ما امروز به نام فرهنگ و هویت فرهنگی بنا می‌کنیم، زیستگاه برادران، خواهران، فرزندان و بازماندگان ما در فردایی به فاصله یک پلک بر هم نهادن است.

از سوی دیگر در این دوران بدآموزی و بدرفتاری جامعه مدرن و پسا مدرن، جهان فرهنگی و تربیتی ما به حریمی کوچک و در دسترس بدل شده است و انواع و اقسام تهدیدها و آسیب‌های اجتماعی، جامعه ما را تهدید می‌نماید و به طرزی نامرئی و خزنده هسته‌های تشتت فرهنگی را در نسل برنایان و نوجوانان ما می‌پروراند و آسیب‌های اجتماعی به مرزهای کهن‌ترین، سترگ‌ترین و مقدس‌ترین ارزش‌ها و آموزه‌های انسانی، اخلاقی و دینی ما حمله‌ور می‌شود...

آری ما در دایره جذبه و گرانش فرهنگی زیست می‌کنیم و در این جهان ظلمانی و سرشار از فجایع، در این جهان ستم زدگی، بی‌عدالتی و عاری از عطوفت‌های بشری، در این زمانه بدی‌ها، بی‌محبتی‌ها و پلشتی‌ها که کسی را چشم دیدن عظمت، اقتدار و صلابت فرهنگی ایران اسلامی و ایرانی مسلمان نیست، بی‌گمان، فرهنگ و صیانت از تربیت فرهنگی، مسئله اول و آخر ماست.

امروز، جهان پر غرور، زشت و متکبرِ استعماری، تنها و تنها در پی حاکمیت فرهنگی و محکوم کردن فرهنگ‌هاست و بی‌تعارف ازجمله نشانه‌های هدف‌گذاری شده این جهان تهی از انسانیت ما هستیم. چراکه ما صاحب فرهنگ و اصالت‌های فرهنگی بالنده، پویا و تأثیرگذاریم و این خزانه گهربار فرهنگ اسلامی، ایرانی و گنج‌خانه پرعظمت معرفت‌ها و صور و جلوه‌های متنوع ادبی، حکمی، فلسفی، علمی و در رأس آن دستاورد پرتلالو تاریخ سیاسی جهان و برانگیزاننده و تحرک‌بخش احرار و آزادگان عالم، انقلاب اسلامی ایرآن‌که با رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی (ره)، مردی از جنس آب و آینه به بار نشست و امروز با مدیریت خردمندانه و عالمانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) لحظه‌به‌لحظه به درختی تنومند بدل می‌شود، موجبات وحشت تمدن‌های سرکش و بهره‌جو را فراهم می‌آورد.

انقلاب اسلامی و دستاوردهای فرهنگی و هنری، اقتصادی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و به‌ویژه تحقق یکی از عالی‌ترین جلوه‌های شعار و شعور یک ملت انقلابی، یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، امروز مهم‌ترین دغدغه جهان استعماری است.

ما یک فرهنگ به عظمت یک جهانیم و گر چه بخش عظیمی از قوای متحد دنیای استعماری تلاش دارد تا با اتکا به انواع و اقسام شیوه‌ها، ترفندها و نیرنگ‌های رنگارنگ و فریبایش، ما را، جوانان ما را و جامعه ما را از هویتی که سازنده، مالک و صاحب اول و آخر آن هستیم، جدا و تهی کند، لیکن ما ایستاده‌ایم، بیداریم و پاسداری می‌کنیم و صدالبته هر جبهه‌ای نیازمند یک فرمانده، مدیر و سربازانی پرانگیزه و معتقد است.

فرمانده و پاسدار بصیر و دانای فرهنگ ما در یک کلمه، رهبری فرزانه و حکیمی داناست که شرح بصیرت و دانایی معظم له اندر بیان نگنجد. اما مدیریت فرهنگی ما همواره به نحوی تحت تأثیر چیزهایی غیر از اصل خود بوده است و بدون تعارف ما نتوانسته‌ایم از مدیران فرهنگی لایق برای صیانت از این سرای زرنگار بهره گیریم و اگر به‌گزینشی صحیح در این حوزه دست‌یافته‌ایم، نتوانستیم از این ذخایر انسانی حوزه فرهنگ حمایت و پشتیبانی نمایم.

و اینک دیگربار در آستانهٔ لحظه‌ای و آنی تعیین‌کننده برای مدیریت فرهنگی کشور قرار داریم و به اعتقاد نگارنده انتخاب فرد اصلح برای سمت صدارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حاصلش حفظ و اشاعه فرهنگ، نهادهای فرهنگی و ایجاد بستری برای اعتلای هنر، ادب و فرهنگ و ویرایش بی‌اصالتی‌های نگران‌کننده در این حوزه و غایتا ایجاد خرسندی و نشاط فرهنگی فاخر در آحاد افراد جامعه به‌عنوان کنشگران فرهنگی عامه و نخبه و دریافت‌کنندگان سائقه های ناب فرهنگ و ارشادات دینی و مذهبی خواهد بود.

*علیرضا یونسی رستمی/ معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین