حرف شمال

کد خبر: 474
توسعه و یا تجهیز فرودگاه نوشهر سبب شد تا گستره ای از زمین های اشخاص در حریم قرار گیرد و آنان متضررشده و اجازه هیچگونه ساخت و سازی نداشته باشند.

حرف شمال_ فرودگاه نوشهر که درزمینی حدود 58 هکتار و با باندی به طول دو هزار و 150 متر در سال 1332 احداث شده است؛ اکنون قابلیت پذیرش و نشست و برخاست هواپیماهای فوکر100 و یا بدنه متوسط را دارد.
البته اوج ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم فرودگاه بویژه در ضلع غربی در مسیر قیف پروازی آن به یک دهه پیش برمی گردد، به گونه ای که اکنون نشست و برخاست هواپیماها در این مسیر بویژه در شرایط نامساعد جوی میسر نیست و همین عامل سبب شده تا دربیشتر مواقع از یک باند این فرودگاه استفاده نشود.
اگرچه برخی از مسوولان به طور رسمی، غیررسمی و حتی درگفت وگو های خبری با خبرنگاران ساخت مجتمع های مرتفع در ضلع غربی فرودگاه، مربوط به حوزه استحفاظی چالوس را غیرقانونی می‌دانند، اما ازسویی مالکان آن تاکید دارند که مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه از جمله شهرداری در اختیار دارند و مرتکب هیچگونه تخلفی در ساخت و سازها نشده اند.
وعده‌های زیادی ازسوی مسوولان ادوار گذشته بویژه وزیر راه و شهرسازی در بازدید از فرودگاه و نیز استاندار ومعاون امورعمرانی او برای تخریب این بناهای مرتفع بدون مجوز در مناطق داده شد، اما نه تنها محقق نشد بلکه همچنان ساخت وسازهای غیرمجاز در این منطقه ادامه دارد.
مردم شهرستان نوشهر نیز نسبت به صدور مجوز برای ساخت واحدهای مسکونی با ارتفاع زیاد از سوی نهادهای ذیربط انتقاد داشته و چنین وضعیتی را ناشی از کم توجهی و ضعف نظارت مسوولان نهادهای ذیربط می دانند.
 

مديريت فرودگاه هاي كشور ساز خودش را مي زند/ سردرگمي 5 ساله مالكين اطراف فرودگاه نوشهر

 

 
مديريت فرودگاه هاي كشور ساز خودش را مي زند!

محمود اليكايي يكي از مالكين زمين هاي اطراف فرودگاه نوشهر گفت: اگرچه براساس قانون هرگونه ساخت و ساز در حریم این فرودگاه ممنوع و خلاف قانون است اما ازاین که توسعه و یا تجهیز فرودگاه سبب شود تا گستره ای از زمین های اشخاص در حریم قرار گیرد و آنان متضررشده و اجازه هیچگونه ساخت و سازی نداشته باشند چنین رویه ای منطقی نیست.
وي افزود: سالها است که مالکان این اراضی برای رفع این مشکل خود پی گیری های فراوانی داشته اند که تاکنون این تلاش های آنان نتیجه ای نداشته است.
اليكايي كه به نمايندگي از 50 مالك اطراف فرودگاه نوشهر  پيگير مشكلات و مطالبات مردم است خاطرنشان كرد: طبق جلسات مختلف با نمايندگان فرودگاه هاي كشور مقرر شده بود تا 70 درصد مبلغ زمين ها پرداخت و مابقي 30 درصد نيز در زمان واگذاري اسناد مالكيت پرداخت شود اما متاسفانه تاكنون مسئولان فرودگاه هاي كشور به وعده وعيدهاي خود عمل نكرده اند و مديريت فرودگاه هاي كشور ساز خودش را مي زند.
وي با قدرداني از تلاش و پيگيري هاي فرماندار نوشهر و ديگر مسئولين شهرستاني عنوان داشت: اين مساله تنها از طريق مديران فرودگاه هاي كشور بايستي پيگيري و عملياتي شود و اين درحالي است كه از سوي مالكين مبلغ 370 ميليون ريال بابت كارشناسي و ارزيابي قيمت زمين دريافت شده است.
اين شهروند نوشهري تاكيد كرد: كل مبلغ زمين هاي اطراف فرودگاه نوشهر تنها 11 ميليارد تومان است كه در صورت پرداخت فرودگاهاي كشور به وعده هاي قبلي خود مشكل بلاتكليفي ساكنين و مالكين اطراف فرودگاه رفع خواهد شد.

وعده وعيدهاي كه جامه عمل نمي پوشد!
مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران نيز در گفتگوي خبري گفت: ۴ هکتار از اراضی اطراف فرودگاه نوشهر با تایید اداره ثبت منطقه، ظرف ۴ ماه آینده به تملک این فرودگاه درمی‌آیند.
سعداله وطن‌خواه در همین رابطه عنوان کرد: جلسه رفع مشکلات ساکنان حاشیه فرودگاه نوشهر و تملک اراضی با حضور نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، فرماندار نوشهر، شهردار و نماینده اداره ثبت این منطقه، در فرودگاه نوشهر برگزار شد.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسه تامین ایمنی پرواز و صحت عملکرد دستگاه‌های کمک ناوبری در فرودگاه نوشهر بود. در واقع، فرودگاه‌های این استان با مشکل تملک زمین برای تامین سطوح بی‌خطر پروازی مواجه‌اند. در جلسه روز گذشته مقرر شد؛ مالکین اراضی مورد نظر ما به عنوان نیاز ضروری فرودگاه نوشهر، اسناد زمین‌های خود را به تایید اداره ثبت برسانند تا فرآیند قانونی و احراز مالکیت آن‌ها انجام شود.
طبق گفته وی؛ اراضی اطراف فرودگاه نوشهر شخصی‌اند و مستلزم کار کارشناسی و احراز مالکیت افراد است تا بهای آن‌ها متناسب با مساحت ‌آن‌ها شود. در این جلسه ۴ ماه زمان برای تایید اراضی و تملک آن‌ها تعیین شد.
 مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران توضیح داد: مساحت زمین‌های مورد نظر حدود ۴ هکتار است که با تملک آن‌ها، مساحت زمین کل فرودگاه نوشهر به حدود ۹۰ هکتار می‌رسد. این اراضی حاشیه گارد دستگاه کمک ناوبری DVOR و استریپ‌ پروازی فرودگاه نوشهر را تامین خواهند کرد.

شايان ذكر است با گذشت زمان اين وعده وعيدها هنوز تكليف 50 مالك اطراف بدون نتيجه باقي مانده است و برخي اخبار هم نشان از آن دارد كه دستگاه كمك ناوبري يا دي . وي . او.آر نيز بدليل عدم جانمايي درست قابليت استفاده بخود نگرفته و فرودگاه نوشهر بعنوان قديمي ترين فرودگاه مازندران در روزهاي باراني شاهد لغو پرواز است.




نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین