حرف شمال

کد خبر: 462
خطري كه از سوي شركت نفت غرب مازندران جدي گرفته نمي شود؛
وجود پمپ بنزین مرکزی و شرکتی شهرستان چالوس و انبار سوخت غرب مازندران در قلب شهر چالوس همواره خطر بزرگي براي ساكنين اين منطقه شهري چالوس بوده كه از سوي مسئولين جدي گرفته نمي شود!

به گزارش حرف شمال، آنچه از منابع خبري و شواهد عيني نشان مي دهد قرار است تا پمپ بنزین مرکزی و شرکتی شهرستان چالوس که جنب انبار سوخت غرب مازندران واقع است، جمع آوری شود. ساکنین و کسبه بلوار امام رضا و خیابان امام كه همیشه از وجود این جایگاه عرضه بنزین و نیز انبار توزیع سوخت غرب استان مازندران در قلب منطقه مسکونی شهر چالوس که همانند بمب بالقوه بر روی شمارش معكوس خطر و وحشت کوک شده و ممکن است هر لحظه بلایی برای جان شهروندان شود، از شنیدن این خبر کمی خوشحال شده بودند که حداقل در حد بسیار بسیار ناچیزی علاوه بر کم شدن خطر، از لحاظ مشکلات زیست محیطی و بیماری های ایجاد شده ناشی از آن کاسته می شود؛ ولی برخی شنیده ها حکایت از این دارد که قرار است مجدد در مقابل آن و درست دیوار به دیوار ساختمان های مسکونی و تجاری، جایگاهی خصوصی احداث شود‼️
گفته می‌شود طبق استانداردها تا مسافت 500 متری پمپ بنزین ها نباید هیچ منزل مسكونی وجود داشته باشد، اینکه تعریف استانداردی در قانون وجود دارد یاخیر به کناری محال است قانون اجازه دهد که بدون کمترین فاصله و دیواربه دیوارمنازل مسکونی ،چنین پروژه ای اجرا، احداث و راه اندازی شود!
چون همه می دانند امکانات ایمنی در جایگاه های عرضه بنزین،محدود به کپسول های آتش نشانی و سطل های ماسه است که در صورت بروز حادثه ، آتش به سرعت به آنها سرایت می کند و فاجعه غیر قابل جبرانی رخ خواهد داد و وجود خانه و مراكز تجاری درنزدیکی پمپ بنزین خطرناك است و ممكن است تمام آنها طعمه حریق شوند و تلفات بالا برود.
بنابراین از لحاظ عقلی، هرچه فاصله منازل مسكونی و اماكن تجاری از پمپ بنزین‌ها بیشتر باشد ، بهتر و خطر آن كمتر است! حتی در کشورهای مختلف هم جایگاه های سوخت رسانی در فاصله استاندارد ساخته میشود و اطراف آنها فضای باز قرار دارد.
 

صداي تيك تاك بمب نفتي ديگر در قلب شهر چالوس/ همسايگي سربي با گاز مخزن ها!

 


  اگر مشکل  ترافیکی  ایجاد شده و مزاحمت صفوف ماشین های در انتظار سوختگیری و تولید آلودگی های صوتی بسیار زیاد که آرامش ساکنین را مورد تهديد قرار مي دهد در نظر گرفته نشود، باز هم یک جایگاه پمپ بنزین به دلیل  همسایگی با منازل مسکونی در بدترین وضعیت مکانی ممکن قرار خواهد داشت؛ چراکه  پمپ‌های بنزین و گاز فعال،  تأثیر مخربی  روی آلودگی هوا و محیط‌زیست ساکنین همجوار  دارند.

 این جایگاهها علاوه بر خطر انفجار، روزی دوبار حجم عظیمی از سرب را که عامل سرطان است  همراه با خروج گاز مخزن ها، به رگ ها و ریه های مردم می ریزند و به نوبه خود از عوامل تهدید سلامت هستند و آلودگی هوا، اثرات زیست محیطی و تاثیر ناشی از استشمام و استنشاق بوی بنزین بر روی ساکنان منطقه، خصوصا خردسالان وکهنسالان به خوبی قابل مشاهده بوده و البته موجب گلایه مندی ساکنان محلات هم میشود. تعدادی از ساکنین این منطقه در تحقیقات میدانی بیان نموده اند؛ همین الان که جایگاه شرکتی دارای فاصله ای در حد قبول با منازل مسکونی است بازهم بدلیل وجود سرب در فضای محل،دچار بیماری مزمن كلیه هستند و خانواده هایشان بخاطر  بوق های ممتد تانکرهای حمل سوخت در شب و نصف شب و یا  سر و صداهای ناشی از خودروهای در صف بنزین ، ناراحتی اعصاب گرفته اند و به رغم درآمد ناچیزی كه دارند باید این مبلغ را هم هزینه درمان خود و خانواده اشان كنند! حال حساب کنید اگر دیوار به دیوار یک مجتمع مسکونی یا منزل شخصی چنین پمپ بنزینی باشد چه تبعاتی در بر خواهد داشت؟
یکی از ساکنین اين منطقه مي گويد: درآمد و سود را جایگاه دار می برد و هزینه های سنگین درمان و ناراحتی های اعصاب آن برای مردم می ماندو علاوه بر آن ناخودآگاه هر روز ترس انفجار در وجودمان خواهد بود.
اگر اشتباه نکنيم سال گذشته بود که  برای بررسی میزان آلودگی ناشی از  پمپ‌ بنزین‌ها بر محیط ‌زیست، خصوصاً منابع آب سطحی، از تعداد 104 پمپ بنزین، 9 جایگاه در شمال، غرب، شرق، مركز و جنوب شهر تهران برای نمونه‌برداری انتخاب و در 3 دوره زمانی مهر، آذر و اسفند، روی نمونه های آب، آزمایش‌های pH، هدایت الكتریكی، مواد جامد معلق، اكسیژن مورد نیاز شیمیایی و هیدروكربن‌های نفتی، صورت گرفت و  پس از بررسی داده‌های حاصل از این آزمایش‌ها، مشخص گردید جوی‌های آب اطراف آنها، تماما دارای آلودگی هستند!
همچنین نتایج مربوط به آزمایش‌های هیدروكربن‌های نفتی (TPH) ، مقادیر بالایی از آلودگی هیدروكربنی را در جوی‌های اطراف جایگاه‌های سوخت، به‌خصوص در جایگاه‌هایی كه جریان آب كم یا ساكن است نشان داد‼️و بر اساس اعلام کارشناسان ، محیط های پمپ بنزین تا شعاع 100 متری آلوده هستند. 
لذا این سوال پیش می آید که آیا جان و مال و سلامتی و تندرستی مردم دیگر هیچ ارزشی ندارد؟‼️ آیا واقعا مسوولان و بازرسانی که می بایستی پاسخ استعلام های مربوطه را ارایه دهند به این مهم توجه خواهند نمود؟!
ساکنین بلوارامام رضا ع ، بویژه کوچه شفیعیان و منازل همجوار زمین مورد نظر که مقابل انبار سوخت شهید قاسم برزگر غرب استان مازندران-شهرستان چالوس می باشد،طی تماس های مکرر، این درخواست  را از مسوولین وزارت نفت و  اداره کل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی غرب استان (منطقه چالوس) و ناحیه مرکزی نوشهر، چالوس و کلاردشت و همچنین از فرماندار گرامی شهرستان چالوس،اداره بهداشت و درمان، حفاظت محیط زیست و نیز سازمان آتش نشانی شهرداری چالوس، داشته اند که با صدور مجوز  به این جایگاه اختصاصی،در حق مردم جفا نکنند و هرچه سریعتر بر نگرانی ایجادشده ساکنین بلوارامام رضاع و کوچه شفیعیان پایان بخشند.
گزارش از محمدصفرلفوتی/ روزنامه نگار


اهالی کوچه شفیعیان
7 اردیبهشت 1403 17:31
نقل قول
میهمان
امتیاز مثبت 0
ضمن تشکر از خبرگزاری حرف شمال و قدردانی از آقای لفوتی روزنامه نگار زحمت کش کشور که حرف مردم را بسیار خوب و شیوا منعکس فرموده اند ما اهالی منطقه یکصدا از مسئولین میخواهیم تا جلوی این کار را بگیرند و اجازه ندهند چنین اقدامی درجهت تاسیس پمپ بنزین درابتدای کوچه شفیعیان انجام شود.

نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین