حرف شمال

کد خبر: 455
دراولین نشست تخصصی خودکشی در ساری مطرح شد؛
در سه ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه آن این پدیده اجتماعی در مازندران اندکی افزایش یافت که برنامه ریزی برای پیشگیری از این پدیده در دستور کار قرار گرفت.

معاون سیاسی،امنیتی واجتماعی استاندارمازندران گفت: مسمومیت با قرص برنج شیوه رایج در خودکشی مردان و زنان در این خطه شمال کشور است.
به گزارش حرف شمال، علیرضا یونسی رستمی دراولین نشست تخصصی خودکشی ( علل و پیامدها) در ساری در دسترس بودن قرص برنج را دلیل اصلی بالا بودن این شیوع خودکشی در مازندران عنوان کرده است.
وی اضافه کرد : این در حالیست که در سطح کشور بیشترین آمار خودکشی به صورت حلق آویز بوده و مسمومیت رتبه سوم را در این بخش به خود اختصاص داده است.
وی حلق آویز و خودسوزی را دو شیوه دیگر رایج خودکشی در ایران اعلام کرده است.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندارمازندران گفت که آمار خودکشی در این استان در سال 94 نسبت به مدت مشابه آن در سال 93 حدود 11 درصد کاهش یافت.
یونسی افزود : در سه ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه آن این پدیده اجتماعی در مازندران اندکی افزایش یافت که برنامه ریزی برای پیشگیری از این پدیده در دستور کار قرار گرفت.
 

رایج ‌ترین شیوه خودکشی در مازندران/ اختلاف خانوادگی و زناشویی دلیل اصلی خودکشی!

 

*** اختلافات زناشویی علت اصلی خودکشی
معاون استاندارمازندران اختلاف خانوادگی و زناشویی را دلیل اصلی خودکشی در جامعه برشمرد و آموزش مهارت های زندگی را راهکاری مناسب برای کاهش این پدیده دانست.
یونسی تمایل شدید عاطفی و افسردگی را از دیگر دلایل خودکشی در کشور و به تناسب آن در مازندران اعلام کرده است.
وی اضافه کرد: خودکشی از پدیده های نگران کننده در سطح کشور و حتی استان است و باید راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از این معضل اجتماعی تدوین شود.
یونسی افزود : اگرچه براساس آمار سازمان بهداشت جهانی میزان خودکشی در جمعیت ایران به ازاء هر 100 هزار نفر شش نفر است و کشورمان رتبه پایینی را در این بخش در بین کشورهای دنیا داراست.
وی اضافه کرد : با وجود پایین بودن نرخ خودکشی در ایران و به تناسب آن در مازندران، این معضل اجتماعی برای ما به عنوان جامعه اسلامی بالاست و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.
*** حرکت شتابان مازندران به سمت سالمندی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارمازندران گفت که ضریب سالمندی در این استان در مقایسه با استان های دیگر رو به افزایش است.
یونسی افزود : اگر این روند بالای ضریب سالمندی در این استان تداوم یابد، مازندران در سال 1400 پیرترین منطقه کشور خواهد شد.
وی دلیل حرکت شتابان این استان را به سمت پیری ناشی از تفکر تک فرزندی حاکم درجامعه وبالا رفتن سن ازدواج اعلام کرده است.
براساس آمار ثبت احوال مازندران نرخ رشد جمعیت در این استان 1.2 درصد است که این آمار درسطح کشور 1.8 درصد است.
*** روند نزولی طلاق در مازندران
استاندارمازندران با اشاره به تدوین طرح جامع طلاق در مازندران گفت: طلاق هم اکنون در این خطه شمال کشور روند نزولی به خود گرفت.
یونسی یکی از دلایل اصلی طلاق در مازندران را سهل بودن روند طلاق در محاکم قضایی اعلام کرد و افزود : براساس طرح جامع طلاق و موافقت دادگستری این استان، زوج های متقاضی طلاق پس از دادخواست برای صلح و سازش و افزایش مهارت های زندگی به مرکز مشاوره بهزیستی ارجاع می شوند.
به گفته وی این اقدام دستگاه قضایی مازندران در سال اخیر توانست رشد طلاق را در این خطه شمال کشور متوقف کند.
دهم سپتامبر معادل 20 شهریور درروز شمار تقویم جهانی به نام روز خودکشی نامگذاری شد و اولین نشست تخصصی پیشگیری از خودکشی نیز در مازندران در این روز از سوی یکی از تشکل های غیر دولتی استانی برگزار شد./ ایرنا


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین