حرف شمال

کد خبر: 420
«مازیچال» روستا نیست/
در دل جنگل‌های بکر مازندران و در ارتفاعات کلاردشت، مراتع مازیچال قرار دارد که به دلیل ساخت‌وسازهای بی‌رویه در حال از دست رفتن است.

دست‌های پشت پرده و ساخت‌وسازهای بی‌رویه ۴۰ هکتار از مراتع ملی کلاردشت را بلعید و این منطقه بکر را مورد آماج سودجویان قرار داد.
به گزارش حرف شمال، در دل جنگل‌های بکر مازندران و در ارتفاعات کلاردشت، مراتع مازیچال قرار دارد که به دلیل ساخت‌وسازهای بی‌رویه در حال از دست رفتن است.

دست‌هایی که مراتع "مازيچال" را می بلعد/ اعطای کدروستا به منطقه خالی از سکنه

 


به دلیل شرایط جغرافیایی واقلیمی تنها شش ماه از سال را می‌توان در آنجا زندگی کرد و در پاییز و زمستان به دلیل برف و سرما راه ارتباطی آن کاملاً مسدود می‌شود اما این منطقه خالی از سکنه دارای کد روستاها شده است.

در همین رابطه جمع کثیری از مردم کلاردشت، سمن‌های مردمی، مسئولان، حامیان محیط‌زیست خواستار جلوگیری از ساخت‌وساز و از بین رفتن منابع طبیعی مازیچال شدند.

ایوب صالحی فرماندار کلاردشت می‌گوید: مازیچال از سال ۴۲ به‌عنوان مرتع و با گرفتن تعهد از چند تن از دامداران به‌عنوان چراگاه دام در چند ماه از سال در نظر گرفته شد اما بعد از سال‌ها به دلیل وجود دست‌های پشت پرده این مراتع را که الآن به بیش از ۴۰ هکتار می‌رسد در اختیار برخی اشخاص خاص قرارداده است.

وی افزود: همچنین ساخت‌وسازهای غیرقانونی در این مرتع انجام‌شده که حکم قلع‌وقمع چند ساختمان سال گذشته صادر شد، همچنین متأسفانه باخبر شدیم علی‌رغم پیگیری و مخالف‌های مردم ومسئولین کلاردشت این مرتع که در حوزه استحفاظی عباس‌آباد و نشتا است کد روستا گرفته است.
وی عنوان کرد: چطور می‌شود در منطقه‌ای که تنها شش ماه از سال زندگی در جریان است و شش ماه دیگر به دلیل بارش برف شدید و شرایط جوی منطقه هیچ جنبنده‌ای در آنجا توانایی تردد ندارد، کد روستا داد می‌شود.

اگر مازیچال روستاست پس چرا قبرستان و مدرسه ندارد و چرا درهای ویلاهایی که برخی افراد سودجو به‌منظور تعرض به محیط‌زیست ساخته‌اند همیشه قفل و زنجیر است

صالحی افزود: اگر مازیچال روستاست پس چرا قبرستان و مدرسه ندارد و چرا درهای ویلاهایی که برخی افراد سودجو به‌منظور تعرض به محیط‌زیست ساخته‌اند همیشه قفل و زنجیر است.

وی افزود: ما به‌صورت قانونی و بدون ستیزه و جوسازی خواستار بازپس‌گیری این اراضی هستیم، مازیچال باید بکر و دست‌نخورده برای نسل‌های بعدی باقی بماند و با دلیل و منطقی و به‌طور جد پیگیر بازپس‌گیری این مراتع و ابطال کد آبادی و ساخت‌وساز در مازیچال خواهیم بود.

فرماندار کلاردشت افزود: با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان در خصوص حراست از اراضی و منابع ملی در بحث مازیچال سکوت نخواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد برخی افراد سودجو و منفعت‌طلب اراضی ملی و منابع بکر طبیعی ما را از بین ببرند.

صالحی افزود: زمانی که موضوع حفاظت از محیط‌زیست است و منافع ملی مدنظر قرار دارد همه باید پیگیر باشند زیرا محیط‌زیست نیز جزئی از منافع ملی است جنگل، مرتع ورودخانه، حیات‌وحش و….. منابع ملی و زیستی ما هستند که باید در حفظ و خراست آن کوشا بود و در آن نمی‌توان معامله کرد، همان‌گونه که ماده ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط‌زیست را یک فرآیند عمومی می‌داند بنابراین سازمان محیط‌زیست و جنگل‌ها متولی دفاع از حق ما هستند.

وی تصریح کرد: مازیچال متعلق به تمام کشور است نباید اجازه دهیم در آن ساخت‌وساز صورت گیرد، این ارضی و گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری در آن تکرار نشدنی هستند و اگر از بین بروند قابل بازگشت نیست، این مرتع باید برای عموم مورداستفاده قرار گیرد وبه عنوان اراضی ملی بکر باقی بماند.

فرماندار کلاردشت همچنین بیان داشت: در سند آمایش سرزمین استان مازندران کلاردشت پهنهٔ گردشگری گرفته است ما نیز موافق گردشگری و طبیعت‌گردی هستیم اما نه به هر قیمتی، نه به قیمت از دست دادن اراضی و زمین‌های خود و ساخت‌وساز غیرقانونی وبی برنامه در منطقه، ما باید ظرفیت‌های گردشگری و سنتی و بکر منطقه را حفظ کنیم و گردشگری به معنای چپاول و غارت نیست و باید از این موقعیت و ظرفیت منطقه استفاده بهینه کرد.

وی افزود: جادارد از مردم فهیم کلاردشت که از فرهنگ و تمدن شش‌هزارساله برخوردارند و علاقه به حفظ منابع ملی و اراضی بکر خوددارند تقدیر و تشکر کنم.

فرماندار کلاردشت اظهار امیدواری کرد: امیدواریم روزی شاهد این باشیم که مازیچال به دامن طبیعت بازگردد و دست‌هایی که پشت پرده هستند طبق قانون مجازات شوند.
بهرام دلفان یکی از ساکنین روستای طویدره می‌گوید: ما از نماینده خود در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم این خواسته به‌حق ما را پیگیری کند زیرا اجازه نخواهیم داد برخی افراد سودجو اراضی ملی ما را به تاراج ببرند، مازیچال از دیرباز مرتع بوده و کسی در آنجا ساکن نبود ودامداران در فصولی از سال دام‌های خود را برای چرا به مازیچال می‌برند.

مازیچال از دیرباز مرتع بوده و دامداران دام‌های خود را به آنجا می‌بردند و برای خروج از مرتع مازیچال نیز به دامداران زمین در جای دیگر داده شد حالا نباید آن طبیعت بکر از بین برود.

زندی یکی دیگر از روستانشینان کلاردشت می‌گوید: ما مردم نیز معترض این امر هستیم، حال قوه سه‌گانه باید وارد عمل شوند و از اراضی و محیط‌زیست دفاع کنند و نباید به مازیچال کد روستا داده شود زیرا این مرتع با ساخت‌وسازهای غیرقانونی از بین خواهد رفت.

منوچهر دلفان آذری یکی از دامداران قدیمی منطقه می‌گوید: مازیچال از دیرباز مرتع بوده و دامداران دام‌های خود را به آنجا می‌بردند و برای خروج از مرتع مازیچال نیز به دامداران زمین در جای دیگر داده شد حالا نباید آن طبیعت بکر از بین برود.

جمعی از اهالی روستاهای کلاردشت با امضای طوماری خواستار حفظ مراتع مازیچال، قلع‌وقمع ساخت‌وسازهای بی‌رویه و الحاق آن به منابع ملی شدند.

مازیچال مرتعی بکر و زیبا که علاوه بر طبیعت رؤیایی و بی‌نظیرش، از گونه‌های گیاهی و جانوری کم یابی نیز برخوردار است. این مرتع که راه ارتباطی آن از کلاردشت است تا سال ۸۴ نیز جزئی از این منطقه بود. در سال ۸۴ بعد از جدا شدن از کلاردشت و الحاقش به بخش عباس‌آباد کد آبادی گرفت و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آن به‌شدت رونق یافت و متأسفانه این ساخت‌وسازها و عدم نظارت به آن خسارات زیادی به طبیعت و این مرتع بکر وارد آورد.

خوشبختانه چند سالی است که فعالان محیط‌زیست، مردم و مسئولان در کلاردشت پیگیر جلوگیری از ساخت‌وساز و بازپس‌گیری این اراضی به دامان طبیعت هستند، و این امر زمانی بیشتر رنگ و بوی جدی به خود گرفت که برای این مرتع کد روستا صادرشده است/مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین