حرف شمال

کد خبر: 359
یوسف نژاد به تنهایی حدود 10 درصد رای کل استان مازندران را به دست آورد. فاصله رای یوسف نژاد با نفر بعد در مازندران(یوسفیان ملا) نیز بیش از 25 هزار رای ، یعنی تنها 10 هزار رای کمتر از نفر اول نورومحمودآباد بود.

هیچ یکی از نامزدهای انتخابات مجلس دهم در مراکز استان های شمالی نتوانستند به اندازه یوسف نژاد رای بیاورند. نفر دوم بعد از او غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی؛ نماینده اصلاح طلب کلانشهر رشت با ۹۲ هزار رای و فاصله ۱۵ هزارتایی از یوسف نژاد راهی پارلمان شد.
حرف شمال_ علی اصغر یوسف نژاد در حالی بعد از 3 دهه یک مازندرانی را صاحب یکی از کرسی‌های هیات رئیسه کرد که از سه روز پیش از انتخابات هیات رئیسه دائم؛ اکثر اعضای مجمع نماینده‌گان به ویژه اصولگرایان از تلاش شمالی ها برای ورود «یوسفیان‌ملا» نماینده آمل به هیات رئیسه سخن می گفتند.
 شاعری، رضیان، ادیانی،نانواکناری و احمدی لاشکی ترجیح می دادند یوسفیان انتخاب شود، اما علی اصغر یوسف نژاد به آرامی راه خود را رفت و در حالیکه آنها مشغول مصاحبه‌های پی‌درپی با رسانه‌ها بودند، بدون اینکه آنها را مطلع کند نظر نماینده‌گان را به خود جلب کرد، به طوریکه موفق شد 90 درصد رای فراکسیون امید و 10 درصد رای مستقل ها را برای منشی هیات رئیسه شدن کسب کند.
 «یوسف نژاد» چطور «یوسفیان ملا» را دور زد؟ / منتخبی که همه رکوردها را شکست

انتخاب درست جایگاه، استفاده از شیوه سیاست‌ورزی دوتوکویلی به معنای سکوت بیرونی و هیاهوی تن به تن به علاوه سابقه خوب وی در دوره های قبل و البته کسب رضایت و رای توامان دو چهره پرنفوذ مجلس دهم، یعنی محمدرضا عارف و علی لاریجانی باعث شد که یوسف نژاد در همان آغاز نشان دهد که عنوان نماینده اول شمال کشور، به او و شخصیت‌اش می‌آید.
هیچ یکی از نامزدهای انتخابات مجلس دهم در مراکز استان های شمالی نتوانستند به اندازه او رای بیاورند. نفر دوم بعد از او غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی؛ نماینده اصلاح طلب کلانشهر رشت بود که با تبلیغات فراوان، سابقه دفاع از روحانی در دوره نهم، حمایت مستقیم سخنگوی دولت، برخورداری از رایِ طبقه ایثارگر و جانباز و قرار گرفتن در تمامی لیست های حمایتی از امید گرفته تا اعتدال و توسعه با 92 هزار رای انتخاب شد تا با فاصله 15 هزار رای از یوسف نژاد راهی پارلمان شود.
یوسف نژاد به تنهایی حدود 10 درصد رای کل استان مازندران را به دست آورد. فاصله رای یوسف نژاد با نفر بعد در مازندران(یوسفیان ملا) نیز بیش از 25 هزار رای ، یعنی تنها 10 هزار رای کمتر از نفر اول نورومحمودآباد بود.
همه این موارد به علاوه پایداری یوسف نژاد بر عهدی که با محمدرضا عارف بسته بود باعث شد که دیگر نماینده‌گان استان که تنها حمایت یک گروه از مجلس را با خود داشتند از پس نماینده اول ساری بر نیایند و با حضور وی وزن اصلاح طلبی هیات رئیسه افزایش باید.

با توجه به حضور امیدآفرین مردم در انتخابات و رای مثبت به لیست امید انتظار مجمعی با کیفیت متفاوت می رفت، اما تمامی حاضرین در لیست امید به جز یوسف نژاد در نخستین وزن کشی سیاسی برای انتخاب رئیس مجلس به لاریجانی لبیک گفتند و به بیانی دیگر به نام عارف و به کام لاریجانی شدند.
بعد از آن نیز این تنها یوسف نژاد بود که در سکوت مطلق اعتراضی تند به دولتی کرد که تا چندی پیش در آن معاون وزیر بود. یوسف نژاد در حالیکه استاندار مازندران در حال و هوای همیشگی و شعاری خود به سر می برد نامه‌ای سرگشاده به روحانی نوشت و از مخالفت جدی خود با انتقال آب خزر به سمنان پرده برداشت. بعد از آن بود که دیگر نماینده گان استان هم از گوشه و کنار مخالفت کردند.
وی همچنین برای نخستین بار انتقادی جدی از عملکرد استانداری مازندران کرد و گفت: لباس استانداری دولت روحانی برای ربیع فلاح گشاد است. قاعدتا او همانند نماینده‌گان مجلس نهم بعد از برآورده شدن خواسته‌هایش ساکت نخواهد شد.
یوسف نژاد تنها نماینده ای بود که بعد از انتخاب شدن با بیش از 60درصد واحدهای اقتصادی استان و شهرستان نشست خصوصی برگزار کرد و از پروژه های اصلی نیمه کاره در حوزه انتخابیه اش بازدید به عمل آورد تا با اولویت بندی آنها تکرکز بیشتری بر تکمیل‌شان توسط دولت داشته باشد.
به یاد داشته باشید که او در دامی که یوسفیان ملا و اصولگرایان برایش پهن کردند نیز نیافتاد، آنها 2 روز پیش از انتخابات هیات رئیسه دائم در گفتگوهای فراوان از نظر واحد مجمع نماینده گان برای ریاست لاریجانی سخن می گفتند و این بدان معنا بود که یوسف‌نژاد نیز قرار است با لاریجانی رای دهد که این امر با جایگاه اصلاح طلبی وی در تعارض بود.
او اما سکوت کرد و در روز انتخابات رسما و علنا از عارف حمایت کرد و آن را طوری اظهار داشت که به گوش لاریجانی برسد، سپس در چند گفتگو تاکید کرد که رای او رای فراکسیون امید است.، بنابراین برخلاف پیش بینی ها نه از محبوبیت استانی اش نزد اصلاح طلبان کم شد و نه رای نماینده گان حامی دولت و اصلاح طلبان تهران را از دست داد.
با جمیع جهات غیرمناصفانه بود اگر «یوسفیان‌ملا» که بیشتر حرف می زند تا اثر داشته باشد، به جای «یوسف نژاد» راهی هیات رئیسه شود. اکنون رفتار سیاسی نماینده اول شمال کشور می تواند الگویی برای انتخاب درست همکارانش در مجمع نماینده‌گان استان های شمالی (بدون هرگونه حسادت یا قبیله‌گرایی)باشد. انتخاب درست فراکسیون‌ها و استفاده از فرصت و بزنگاه رایزنی، امری است که پیشتر در بین مازنی ها و شمالی‌ها مغفول مانده بود.
انتخاب یوسف نژاد البته یک پیام دیگر هم داشت و آن اینکه ساری بعد از سالها عسرت از خواب بیدار شده است و اگر رابطه عبوری و یوسف نژاد مستحکم تر و کانالیزه‌تر شود می توان انتظار داشت ساری در 4 ساله آینده جهشی حداقل 10 ساله را تجربه کند و به تبع آن مازندران با رشدی قابل لمس روبرو شود/
منبع: عبارت ـ آرمین کشمیری


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین