حرف شمال

کد خبر: 185
یادداشت یک فعال محیط زیست
ساخت‌وسازهای غیرمجاز و فاقد استانداردهای لازم بلای جان محیط‌ زیست مازندران شده است.

حرف شمال/ بعد از ورود مدرنیته به ایران، عوامل بسیاری دچار تغییر و تحول شدند که بسیاری از این تحولات خودخواسته توانست انسان سنتی را از فضای رنج آور خارج کند و قسمت اعظم مشکلات و سختی کار را به دوش صنعت و ماشین های غول‌آسا بسپارد.
در این میان سکونت بشر نیز مورد تغییرات عدیده قرار گرفت و تغییر سبک زندگی را در پی داشت اما در کنار این مزایا، مدرنیته معضلاتی را نیز در پی داشت که یکی از این نمونه‌ها تخریب جنگل‌ها و نابودی فضاهای سبز است.
انسان‌های بی‌شماری هستند که به سرگردانی، پریشان‌حالی و افسردگی دچار شده‌اند به طوری که دانشمندان، آفات صنعتی را بیش از بلاهای طبیعی دانسته‌اند.
بر این اساس، احیای دوباره محیط زیست و برگرداندن سرزندگی و شادابی زمین به آن، عامل مهمی در ایجاد روحیه نشاط و امید در انسان‌ها است.
در ایران هم این موضوع امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی به شمار می‌رود به طوری که عدم توجه به این مسئله حیاتی می‌تواند فجایع جبران‌ناپذیری را برای نسل‌های آینده رقم بزند.
در این میان استان مازندران با توجه به مرکزی بودن در بین استان‌های شمالی کشور، نزدیک بودن به استان تهران، آب و هوای مناسب و جاذبه‌های گردشگری فراوان متاسفانه از رشد بی‌رویه ساخت وسازها و بعضاً عدم رعایت ضوابط ساختمان سازی و استفاده از قانون ماده ۱۰۰ جهت دریافت مجوزها برخودار است.

ساخت وسازهای غیراصولی بلای جان زیست بوم مازندران

 


به طوری که بلندمرتبه سازی‌های بدون ضوابط در سواحل دریای خزر و حتی عدم فاصله قانونی ساختمان‌ها از یکدیگر، معضلات عدیده‌ای را به دنبال دارد به طوری که مانند سدی در مقابل عوامل آب و هوایی و اختلال در فرایند کوران هوا و رطوبت گردیده است و معظلات زیست محیطی و بهداشتی را به همراه دارد.
با توجه به عرضه و تقاضا در این مناطق و سود بسیار بالایی که از ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه به دست می آید سبب شده تا شهروندان هر روز شاهد افزایش بی‌رویه مناظر ناهمگون شهری باشند.
عدم نظارت کافی و تدوین یرنامه جامع، موجب تغییرات بسیاری اساسی و ریشه‌ای مضر در روستاهای استان شده است به طوری که هویت روستاها در حال از بین رفتن است و اراضی کشاورزی که تغییر کاربری داده شده است و فضاهای سبز و بکر رو به زوال نهاده اند.
با توجه به موارد گفته شده، اکنون نکته قابل توجه استفاده از مصالح و متریال‌های تجدید‌ناپذیر و مخل محیط زیست است و چند دهه از خروج مصالح مضر زیست‌محیطی در کشورهای توسعه‌یافته می گذرد اما در کشورمان شاهد تولید و استفاده بیش از پیش و عدم توجه به این مهم، عدم جلوگیری و ارائه پیشنهادات اصولی در این رابطه صدمات جبران‌ناپذیری را در آینده به وجود می‌آورد.
راهکار مهم حفاظت از محیط زیست را می‌توان تحت‌تأثیر سه فاکتور قوانین زیست‌محیطی، فرهنگ ، آموزش و پرورش عنوان و عملیاتی کرد که هر کدام از این سه فاکتور را چه در سطح تصمیمات کلان و په در سطح ارزش‌های رفتاری و شخصی بر محیط زیست تأثیرگذار دانسته و برای آن که حفاظت از محیط زیست به واقعیت تبدیل شود، ضروری است تا ارگان های ذی‌ربط، در این زمینه‌ها تلاش کرده و تصمیمات زیست محیطی را اتخاذ کنند.
در این میان وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌تواند تأثیر بسزایی در این امر با توجه به نظارت بیشتر بر رعایت مباحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و رعایت تمامی نکات آن توسط مهندسین و استفاده از ابزار تشویق و تنبیه در صورت عدم رعایت آن اشاره کرد.
نکته پایانی اینکه می‌توان به پیشرفت‌های استفاده از مصالح نوین در مقوله توسعه پایدار در ساختمان‌سازی همچون استفاده از مصالح هوشمند و نانو متریال اشاره کرد اما متأسفانه تاکنون مورد استقبال و استفاده مجامع عمومی قرار نگرفته است اما امیدواریم با توجه به افزایش تولیدات برای توجیه اقتصادی و ترویج فرهنگ عمومی برای استفاده از آن در بین جامعه مهندسین و کارفرمایان، شاهد ساخت‌وساز با کمترین میزان تخریب به محیط زیست باشیم.
"محمد امین زارع”
عضو هئیت مدیره و مسئول کمیته محیط زیست کانون مهندسین شهرستان محمودآباد


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین