حرف شمال

کد خبر: 18
هشدار جدی رئیس سازمان شیلات ایران
افزایش انواع آلودگی‌های صنعتی و شهری اغلب گونه‌های اقتصادی و با ارزش شیلاتی را در معرض تهدید و انقراض قرار داده است.

رییس سازمان شیلات ایران گفت: افزایش انواع آلودگی‌های صنعتی و شهری اغلب گونه‌های اقتصادی و با ارزش شیلاتی را در معرض تهدید و انقراض قرار داده است.

به گزارش حرف شمال به نقل از ایسنا در منطقه گیلان، حسن صالحی اظهار کرد: آبزیان از جمله مهمترین منابع پروتئین حیوانی بوده که به لحاظ دارا بودن اجزای مهم تغذیه‌ای، بعنوان غذای سالم تلقی می‌شوند و در این راستا آبزی‌پروری یکی از بسترهای مناسب جهت تولید، اشتغال مولد و توسعه پایدار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:سهم تولیدات آبزیان در دنیا در سال 2013 میلادی بیش از 190 میلیون تن بوده که قریب به 51 درصد آن به تولیدات حاصل از تکثیر و پرورش آبزیان تعلق دارد.جمهوری اسلامی ایران طی سال 1393 بالغ بر 946 هزار تن انواع آبزیان تولید کرد که سهم آبزی‌پروری معادل 371 هزار تن یعنی حدود 40 درصد از کل تولید کشور است.

صالحی تصریح کرد: افزایش جمعیت در کشور، توجه کلیه دست اندرکاران را به نیازهای اساسی این جمعیت از جمله غذا، اشتغال و ... معطوف داشته است. تامین امنیت غذایی یکی از سرفصل‌های مهم در بخش کشاورزی محسوب شده که امروزه رسالت سازمان شیلات در هدایت و افزایش تولید آبزیان را دوچندان کرده است.

رییس سازمان شیلات اولویت‌های اهداف کیفی شیلات و آبزیان که در برنامه توسعه پنج ساله ششم مدنظر قرار دارد را مشتمل بر افزایش سهم آبزیان در امنیت غذایی کشور، بهبود کیفیت و کاهش ضایعات آبزیان، حفاظت و بازسازی موثر از ذخایر آبزیان و ارتقای بهره‌وری از منابع و عوامل تولید دانست.

وی گفت: قطعا اهداف کمی برنامه توسعه شیلات اهمیت و ضرورت حضور و ورود همه نهادها و دست اندرکاران، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی و دستگاه های اجرایی در قالب یک سیستم هماهنگ در عرصه زنجیره‌های مختلف صنعت صید و آبزی‌پروری را دوچندان ساخته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی چند دهه اخیر افزایش انواع آلودگی‌های صنعتی و شهری، تخریب زیستگاه‌های طبیعی و ... اغلب گونه‌های اقتصادی و باارزش شیلاتی را در معرض تهدید و انقراض قرار داده است، اضافه کرد: براین اساس توسعه آبزی‌پروری با جدیت از سوی سازمان شیلات دنبال می‌شود، امروزه جایگاه آبزی‌پروری در بخش تولید، مسئولیت همه دست اندرکاران دولتی و غیردولتی را بر توجه به این فعالیت معطوف داشته است.

صالحی افزود: از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار سازمان شیلات ایران در کشور به آبزی‌پروری در آب‌های شور و لب شور (پرورش ماهی در قفس)، استفاده از روش‌های نوین و ارتقای مکانیزاسیون در تولید ماهیان گرمابی و سردآبی، کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای بهره‌وری از منابع، معرفی گونه‌های جدید آبزیان و توجه به کلیه زنجیره‌های ارزش این صنعت از تولید تا مصرف آبزیان، می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: امروزه بیش از هر زمان دیگری توسعه شیلات مورد توجه مسئولین ملی و استانی کشور قرار گرفته و به ویژه در سفرهای استانی ریاست جمهوری و سایر دولتمردان بر آن تاکید می‌شود. در سال 1393 در سفر دولت به استان گیلان موضوع پرورش ماهی در قفس مورد توجه ویژه قرار گرفت و در بازدیدهای وزیر جهادکشاورزی بر توسعه مکانیزاسیون، افزایش بهره‌وری و توسعه پرورش ماهیان خاویاری تاکید شد.

صالحی خاطرنشان کرد: استان گیلان با سابقه دیرینه در آبزی‌پروری همیشه در توسعه فعالیت‌های نوین آبزی‌پروری پیشگام و خط‌شکن بوده است، در این همایش با تبادل تجربیات و دانش نوین آبزی‌پروری شاهد شکوفایی هرچه بیشتر توسعه پایدار آبزی‌پروری در استان سرسبز و سربلند گیلان خواهیم بود.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین