حرف شمال

کد خبر: 136
در ابتدای مسیر جنگلی کجور و درگذر از تنگه نهرودبار، آب‌بندان طبیعی ایجادشده که هرلحظه احتمال تخریبش وجود دارد تا نیمی از شهرستان نوشهر را به زیرآب برد.

در امتداد مسیر جنگلی کجور، درگذر از معدن قدیمی زغال‌سنگ و تنگه نهرودبار و با پیمایش مسیر جنگلی قلعه مور در بالای آبشار دختر قلعه، آب‌بندان طبیعی ایجادشده که این روزها زنگ خطر سیلاب هولناکی را در مناطق پایین‌دست به صدا درآورده است.

 به گزارش حرف شمال ،تنگه نهرودبار در ارتفاعات جنگلی کجور در سالهای نه‌چندان دور مآمن امنی برای گونه‌های نادری و حیوانی همانند پلنگ، شوکا و گوزن بوده است و پلنگ این منطقه بیش از دیگر گونه ها معروف و زبانزد بوده است که متأسفانه به دلیل شکار بی‌رویه و تغییر در ساختار جغرافیایی و زیست‌محیطی، این تنگه نه‌تنها خالی از گونه‌های نادر شده بلکه خطر سیلاب ناشی از ایجاد آب‌بندان طبیعی نیز جمعیت انسانی را در پایین‌دست دچار تهدید کرده است.

 بالا رفتن سطح آب آب‌بندان نهرودبار در ارتفاعات کجور که در بالادست مناطق بخش مرکزی نوشهر قرار دارد سبب می شود تا در صورت شکسته شدن و سیلابی شدن، قسمت شرقی شهرستان نوشهر در معرض خطر جدی آب‌گرفتگی قرار گیرد.

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که حدود ۶۰ سال پیش نیز در اثر طغیان آب‌بندان طبیعی نهرودبار کجور، روستاهای پایین‌دست در بخش مرکزی همانند دیزرکلا، پی کلاً و توسکاتک و ملاکلا و غیره زیرآب رفتند

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که حدود ۶۰ سال پیش نیز در اثر طغیان آب‌بندان طبیعی نهرودبار کجور، روستاهای پایین‌دست در بخش مرکزی همانند دیزرکلا، پی کلاً و توسکاتک و ملاکلا و غیره زیرآب رفتند.

مدیر آب منطقه‌ای نوشهر، چالوس و کلاردشت که بارها مسیر سخت دسترسی را طی کرده و برای سرکشی از تنگه نهرودبار با پای پیاده به این منطقه رفته است می‌گوید: در مسیر دسترسی به آب‌بندان نهرودبار نشان می‌دهد که لغزش در جاده قبل معدن هم دیده می‌شود.

حامد عبداللهی افزود: البته کف شویی و عمق آن در پایین‌دست هم باعث لغزش وحشتناک در آب‌بندان نهرودبار شده است.

وی بابیان آنکه رفع خطر ناشی از شکستگی آب‌بندان نهرودبار با اعتبارات شهرستانی و به‌واسطه اعتبارات محدود امکان‌پذیر نیست اظهار داشت: جلوگیری از این فاجعه که روستاهای دیزرکلا و ملأ کلاً در پایین‌دست را بشدت تهدید می‌کند نیاز به جدیت و پیگیری اعضای شوراهای روستاهای مذکور، شورای بخش مرکزی نوشهر، بخشداری مرکزی و کجور، فرمانداری و ستاد مدیریت بحران شهرستان نوشهر دارد و نیازمند آن است تا مدیریت بحران استانداری با تخصیص اعتبارات استانی و ملی به رفع این مشکل اقدام کنند.

مدیر آب منطقه‌ای نوشهر و چالوس و کلاردشت با اشاره به علت این مشکل گفت: حجم ورودی آب بیشتر از خروج آب است و تنها راه‌حل این مشکل، در مرحله اول تخلیه انباشت رسوبات و یا در صورت امکان انفجار آب‌بندان است و ایجاد سد تأخیری و با طرح‌های آبخیزداری می‌تواند یکی از راه‌های کاهش خسارت در پایین‌دست باشد.

حامی چراغیان عضو شورای شهر کجور و سخنگوی شورای عالی استان نیز گفت: متأسفانه ستاد بحران استان این مسئله را جدی نگرفته و بااین‌وجود در صورت تداوم بارندگی بخش اعظمی از شهرستان نوشهر در معرض خطر جدی قرار دارد و انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات از سوی استانداری و ستاد مدیریت بحران استان و کشور از بروز مشکلات آینده پیشگیری شود.

سیل قسمتی از نوشهر را تهدید می کند

وی افزود: خطر بروز سیل و ایجاد حادثه از طریق تخریب این آب‌بندان قسمتی از شهر را تهدید می‌کند که باید برای آن چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

چراغیان خاطرنشان کرد: از مسئولان تقاضامندیم این خطر بزرگ رو دریابند و با مکاتبات در سطح استان و کشور درجهت رفع علمی و اصولی این خطر گام بردارند چراکه جان صدها تن از ساکنان روستاهای دیزرکلا و ملاکلا درخطر است.

در ۵۰ سال اخیر خسارات ناشی از سیل در کشور رشد ۲۵۰ درصدی داشته است و بر طبق آمار سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، حدود ۹۱ میلیون هکتار از اراضی کشور در زمره مناطق سیل‌خیز کشور است.

بررسی طرح‌های پیشگیری از سیل در کشور نشان می‌دهد که یک راه‌حل مشخص برای تمام نقاط سیل‌خیز کشور قابل‌اجرا نیست ولی با توجه به پیشرفت علم و دستیابی به اطلاعات مختلف مانند داده‌های هواشناسی، نوع خاک، پوشش زمین، تغییرات کاربری زمین و غیره می‌توان راه‌حل‌هایی را جهت پیشگیری و مهار سیل و حتی کاهش خسارات ناشی از آن انجام داد.

البته از یکسو بارش‌های شدید در حوزه‌های کوچک کوهستانی که ناشی از رگبارهای تند و کوتاه‌مدت است و از سوی دیگر برداشت بی‌رویه شن و ماسه دربستر رودخانه و یا در اطراف آن‌ها و رانش زمین در حاشیه رودخانه‌ها از علل بروز سیل است و شهروندان نوشهر همچنان چشم‌انتظار مسئولان شهرستان و استان برای پیشگیری از بروز فاجعه بزرگ سیلابی شدن هستند/ مهر

گزارش و عکس: حسن قمی


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین