بزرگترین سرمایهگذار خارجی مازندران، کشور را ترک کرد/ عربستانیها قید روغن ایران را زدند
صافولا حتی پس از رخدادهای دیماه ۱۳۹۴ و حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد، بازار ایران را ترک نکرده بود.
در نیمه دهه ۱۳۹۰ خورشیدی و همزمان با افزایش تنشها میان تهران و ریاض، بسیاری از رسانههای اصولگرا خواستار تحریم کالاهای عربستان سعودی در ایران شدند.
صافولا در آن زمان، مالک شرکت «صافولا بهشهر» به شمار میرفت و از طریق این شرکت، روغنهای خوراکی بازار ایران با نامهای تجاری «لادن»، «لادن طلایی»، «بهار» و «نسترن» را عرضه میکرد.
این گروه که بزرگترین سرمایهگذاری سعودیها در ایران بود، اخیرا تمام دارایی خود در ایران را به ارزش ۷۰۵ میلیون ریال عربستان سعودی، معادل ۱۸۸ میلیون دلار، فروخته است.
در بیانیه صافولا پس از خروج از بازار ایران آمده است این تصمیم در راستای راهبرد این شرکت برای «خروج به موقع از بازارهای غیرکلیدی» اخذ شده است.
خبرگزاری دانشجو دیماه ۱۳۹۴ گزارش داد صافولا ۳۵ تا ۶۰ درصد بازار روغنهای خوراکی ایران را در اختیار گرفته است.
دیماه ۱۳۹۹، خبرگزاری صدا و سیما در گزارشی با عنوان «معمای روغن؟ انحصار یا احتکار» نوشت اکثر بازار روغن نباتی ایران در انحصار شرکت صافولا قرار دارد.
بر اساس این گزارش، صافولا نه تنها از طریق صنایع بهشهر، بلکه از طریق تامین مواد اولیه سایر کارخانجات تولید روغن خوراکی، در بازار روغن ایران نقش قابل توجهی ایفا میکند.
به گزارش حرف شمال بنقل از عبارت شرکت صافولا، یکی از بزرگترین شرکتهای صنعتی در عربستان سعودی، در سال ۱۹۷۹ با سرمایهای معادل ۴۰ میلیون ریال سعودی تأسیس شد. این شرکت در زمینههای مختلفی از جمله صنایع غذایی، خردهفروشی و سرمایهگذاریهای متنوع فعالیت میکند.
صنایع غذایی: صافولا در تولید محصولاتی مانند روغنهای خوراکی، شکر، ماکارونی، مواد غذایی منجمد، محصولات دریایی، نانهای صنعتی، آجیل، ادویهجات، حبوبات، خرما، میوههای خشک و شیرینیجات فعالیت دارد. این شرکت با برندهای معتبری مانند “عافیه” در بازار حضور دارد.
خردهفروشی: صافولا مالک شرکت بنده، بزرگترین زنجیره خردهفروشی در خاورمیانه است که فروشگاههای متعددی در عربستان سعودی و کشورهای دیگر دارد. این زنجیره شامل فروشگاههای هایپرپاندا و سوپرمارکتهای بنده است
صافولا برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ به عنوان بخشی از استراتژی و برنامه توسعه خود در آن زمان وارد بازار ایران شد، زیرا ۴۹ درصد از گروه صنعتی بهشهر در زمینه روغن های خوراکی را با هزینه ای بالغ بر ۲۹۰ میلیون ریال خریداری کرد. نام شرکت به “صافولا بهشهر” تغییر یافت که در آن زمان ۳۷ درصد از بازار روغن خوراکی ایران را در اختیار داشت.
بازار نفت در آن سال شاهد جنگ قیمتی بود که شرکتهای اصلی صنعتی در ایران با هدف کاهش هزینههای تولید و افزایش سودآوری تجمیع شدند، ساوولا بهشهر پس از اتخاذ مجموعهای از اقدامات برای کاهش تولید و هزینههای اداری، توانست سودآوری خود را افزایش دهد.
جنگ قیمتی در سال ۱۳۸۹ دوباره شعله ور شد و منجر به کاهش حاشیه سود شد، اما شرکت توانست تا پایان سال ۲۰۰ میلیون ریال سود خالص را ثبت کند و در عین حال سهم بازار ۴۰ درصدی خود را در بخش روغن حفظ کند. در سال ۲۰۱۷، گروه ساولا به دلیل کنترل قیمتها فشار بر سودآوری را ادامه داد، اما توانست رشد کند.
سهم این گروه در ساولا بهشهر که دارای سه کارخانه روغن خوراکی در ایران است در سال ۱۳۸۸ از طریق شرکت های تابعه، شرکت صنعتی بهشهر، شرکت تولیدی ماگارین و شرکت بهشهر اروند به ۸۰ درصد رسید.
صافولا به منظور تقویت زنجیره تامین و شبکه توزیع، شرکت “طلوع آفتاب” را تأسیس کرد که به کاهش هزینه ها کمک کرد، در حالی که این شرکت به طور مستقیم به افزایش توزیع کمی و در نتیجه افزایش سهم بازار محصولات بهشهر کمک می کند. طبق گزارش هیئت مدیره وقت، این شرکت در سال ۲۰۲۴، ۷۹.۹ درصد از سهام خود را در شرکت تولید مارگارین با هدف بهبود کارایی و کاهش مشکلات عملیاتی فروخت