حرف شمال

کد خبر: 1205
مازندران که تا قبل از عید زرد بود در سایه بی توجهی‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نارنجی از سفرهای نوروزی برگشت و با شتاب به سمت موج چهارم پیش می رود.

حرف شمال: حال و روز مازندران اسفندماه سال گذشته پس از کش وقوس های فراوان و هفته‌ها نارنجی و قرمز بودن، زرد و فوتی‌های تک رقمی شد اما با آزادباش سفرهای نوروزی، تن رنجور مازندران بیش از دیگر استان‌ها برابر این بیماری تاب نیاورد و تغییر رنگ داد.

با آنکه بر پرهیز از سفرهای نوروزی تاکید شد، سیاست‌های متناقض وزارتخانه‌ها موجی از سفرهای نوروزی در مازندران به راه انداخت تا جایی که بیش از ۳۲ میلیون فقره تردد در محورهای استان ثبت شد که رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وضعیت ناپایدار بیماری کرونا، خستگی کادر درمان و پزشکی و از همه مهمترین پاسخگونبودن زیرساخت‌های بهداشتی و درمان سبب شد تا سفرهای نوروزی و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، مازندران را دوباره به گوشه رینگ برد و دوباره محدودیت‌ها را به استان برگرداند.

سایه کرونا این روزها بیش از همیشه در مازندران سنگین‌تر شده و ویروس چینی و انگلیسی همه مناطق استان را آلوده کرده است

سایه کرونا این روزها بیش از همیشه در مازندران سنگین‌تر شده و ویروس چینی و انگلیسی همه مناطق استان را آلوده کرده است و این استان را با شتاب هرچه بیشتر به سمت موج چهارم پیش می‌برد. سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران شمار بیماران بستری شده در استان را حدود ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت یک شهرستان را قرمز و پنج شهرستان را نارنجی کرده است.

وی با اظهار اینکه با روند کنونی با شتاب به سمت تغییر وضعیت رنگ بندی در استان پیش می‌رویم، افزود: کرونای جهش یافته انگلیسی دارای ویژگی‌هایی از جمله سرعت بالای انتقال است و ابتلای آن بین سنین پایین‌تر نیز زیاد است.

وی ادامه داد: همچنین مرگ ومیر ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به ویروس قبلی بیشتر است و با شرایط افزایشی که در هفته اول تعطیلات نوروزی با آن مواجه شدیم، وضعیت نگران کننده است.

موسوی با اشاره به رشد سفرهای نوروزی و شلوغی بازارها در ایام نوروز اظهار داشت: تأثیر این سفرها و شلوغی را به زودی شاهد خواهیم بود و رفت وآمدهای فراوان که در نوروز انجام شد، آثار و تبعات خود را به زودی نشان می‌دهد.

 

اوضاع مازندران وخیم از آمار وارقام های ارائه شده است و شهرهای استان با شتاب به سمت قرمز و نارنجی شدن پیش می‌روند و در این راستا، اعمال تدابیر و محدودیت‌های شدیدتر ضروری به نظر می‌رسد.

یک شهروند ساروی با بیان اینکه متأسفانه شاهد حضور بی رویه مسافران در تعطیلات نوروزی به استان بودیم، افزود: بسیاری از مسافران بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و بدون ماسک در محل‌های عمومی نظیر سواحل حضور داشتند و تبعات این حضور و دود این بی تدبیری به چشم مردم استان خواهد رفت.

حسنی با اظهار اینکه مسافران به اینکه بهانه که دارای ویلا و خانه در شمال و مازندران هستند، به راحتی کرونا را سوغات آوردند، افزود: مسئولان استان باید برابر این همه بی تدبیری و سهل انگاری پاسخگو باشند زیرا عملاً شرایط به گونه‌ای برنامه ریزی شد تا حضور مسافران را شاهد باشیم.

 

نحسی سیزده دامن مازندران را می‌گیرد/ ‏‬بازگشت دوباره محدودیت‌ها


نوروز به پایان رسید و مازندران شکسته‌تر از هر زمان دیگر ۱۳ را بدر کرد و زمانی که بسیاری از هم استان‌ها در خانه و حیاط منزل، سبزه‌ها را گره می‌زدند، شمار بسیار زیادی از مسافران و مهمانان غیربومی، کرونا را در ساحل و حاشیه مناطق جنگلی و تفرجگاهی، سوغات می‌دهند و نحسی سیزده بدر، در روزهای آتی گریبان مازندرانی‌ها را خواهد گرفت.


معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اشاره به شرایط رنگ بندی شهرستان‌های استان گفت: اعمال محدودیت‌ها طبق این رنگ بندی ها صورت می‌گیرد.

حسین حسن نژاد با اشاره به اینکه در مناطق نارنجی و قرمز محدودیت‌ها تشدید می‌شود، هرگونه تجمع و جلسات، برپایی مراسم‌های عروسی و ختم در شهرهای قرمز را غیرقانونی دانست و گفت: این مراسم‌ها و برنامه‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بوده ولی در شهرهای زرد نیز تابع رعایت پروتکل‌ها خواهد بود.

وی اظهار داشت: با توجه به نقشی که تالارها و رستوران‌ها در قالب دورهمی و انتقال کرونا دارند، تصمیم گرفته شد فعالیت آنها تعطیل شود و رستوران‌ها در قالب عرضه غذای بیرون بر فعالیت کنند.

حسن نژاد با بیان اینکه فعالیت دستگاه‌های اجرایی طبق وضعیت رنگ بندی شهرستان‌ها صورت می‌گیرد، گفت: محدودیت حضور تعداد کارکنان را نیز در دستگاه‌های اجرایی خواهیم داشت.

طی روزهای نوروزی به رغم هشدارهای ارائه شده و نگرانی از شیوع پیک چهارم کرونا، دورهمی مسافران و برخی بومیان در قالب دید وبازدیدهای نوروزی و تفریح در مناطق تفرجگاهی استان برگزار شد و همه این رفتارها سبب شد تا اینک مازندران از نظر بیماری کرونا ناامن باشد و جان ساکنانش در معرض تهدید قرار گیرد.

سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه ویروس انگلیسی خود را به مناطق شمالی و مازندران رسانده است، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از دلایل شیوع و اوج گیری دوباره کرونا ذکر کرد و گفت: در روزهای آخر سال، به دلیل مسافرت‌ها، شلوغی بازار و سفر دست به دست هم داد تا دوباره بیماری اوج گیرد.

وی تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را راهکار اصولی برای مهار بیماری ذکر کرد و گفت: در حال حاضر نگرانی در زمینه کادر درمانی و بیمارستانی داریم زیرا شاهد افزایش مراجعان و بستری هستیم.

جلالی یادآور شد: متأسفانه شمار مرگ ومیر بیماران کرونایی در استان پس از مدت‌ها دو رقمی شده است و نگران هستیم اگر سرعت و شدت بیماری بالا رود نتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل خواستار رعایت و توجه مردم به بهداشت شد و گفت: در صورت تغییر وضعیت رنگ بندی احتمال بازگشت و تشدید محدودیت‌های مشاغل و غیره در استان وجود دارد.

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، مسافران از مازندران به مقصدهایشان کوچ کردند اما کرونا و بیماری در استان جامانده و با سرعت طعمه‌هایش را برمی گزیند و پس از مدت‌ها آمار روزانه فوتی‌های کرونایی در استان، از تک رقمی عبور کرد.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین