دوشنبه، 10 دی 1403
حرف شمال » اخبار ویژه » ۴۰ درصد دانش آموزان ایرانی فقر یادگیری دارند/ پرونده‌های استخدامی؛ بیشترین علت شکایت از آموزش‌وپرورش

حال مدرسه خوب نیست؛

۴۰ درصد دانش آموزان ایرانی فقر یادگیری دارند/ پرونده‌های استخدامی؛ بیشترین علت شکایت از آموزش‌وپرورش

0
77
کد خبر: 1349


حرف شمال| معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ضعف یادگیری شانس موفقیت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را در آینده به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد و با اصول عدالت آموزشی و توزیع برابر فرصت‌های یادگیری نیز در تضاد است.

 رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درخصوص فقر یادگیری در دانش‌آموزان دوره ابتدایی توضیح داد: فقر یادگیری به شرایطی اطلاق می‌شود که دانش‌آموزان، با وجود حضور در مدرسه، مهارت‌های پایه سواد را به‌درستی کسب نمی‌کنند. این مهارت‌ها شامل خواندن، نوشتن، حساب کردن و سخن گفتن است.

حکیم‌زاده با تأکید بر اهمیت دوره ابتدایی گفت: این دوره زیربنای موفقیت‌های تحصیلی در سال‌های بعد است. اگر دانش‌آموزان در ۳ سال نخست این دوره مهارت‌های اصلی سواد را به‌خوبی یاد بگیرند، عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت. اما گروهی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف دچار ضعف در این مهارت‌ها می‌شوند و عملا از یادگیری بازمی‌مانند.

 کاهش شانس موفقیت تحصیلی و شغلی با کمبود مهارت‌های پایه‌ای سواد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت مهارت‌های سواد پایه به‌ عنوان بنیان یادگیری گفت: هر کودکی باید در مهارت‌های سواد پایه به سطح مطلوبی از توانایی دست پیدا کند چراکه این مهارت‌ها زیربنای یادگیری مهارت‌های پیشرفته‌تر هستند.

 وی با اشاره به چالش فقر یادگیری به‌عنوان یکی از مسائل جدی آموزش ابتدایی گفت: صرفا حضور دانش‌آموز در مدرسه به معنای یادگیری مطلوب نیست. بسیاری از دانش‌آموزان، به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار و دوزبانه، مهارت‌های سواد پایه را به‌طور کامل فرا نمی‌گیرند. این ضعف یادگیری، شانس موفقیت تحصیلی و شغلی آن‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش داده و با اصول عدالت آموزشی و توزیع برابر فرصت‌های یادگیری در تضاد است.

ارتباط فقر یادگیری و نرخ تکرار پایه

حکیم‌زاده همچنین بر تأثیر کاهش فقر یادگیری در بهبود شاخص‌های آموزشی تأکید کرد و گفت: رفع این مسئله تأثیر مستقیمی بر کاهش نرخ تکرار پایه دارد. هرچه فقر یادگیری کمتر شود، نرخ تکرار پایه نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه کیفیت آموزش ابتدایی بهبود پیدا می‌کند.

برنامه‌های جبرانی برای کاهش فقر یادگیری 

این مسئول تاکید کرد: ۴۰ درصد دانش‌آموزان فقر یادگیری دارند و در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش، این دسته از دانش‌آموزان به‌عنوان گروه‌های لازم‌التوجه در حوزه آموزش تعریف شده‌اند. برای شناسایی آنها، معلمان کلاس‌های درس نقش اصلی را ایفا می‌کنند. پس از شناسایی، باید برنامه‌های جبرانی با محوریت مدرسه و تحت راهبری مدیر مدرسه طراحی و اجرا شود.

وی با اشاره به تفویض اختیار به استان‌ها بیان کرد: مدیریت و برنامه‌ریزی برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از یادگیری به استان‌ها سپرده شده است. هر استان موظف است برنامه‌های ویژه‌ای برای این گروه طراحی کند تا مهارت‌های پایه آنها تقویت شده و فقر یادگیری کاهش یابد.

اهمیت سال‌های ابتدایی در کاهش مشکلات آموزشی

معاون آموزش ابتدایی در پایان یادآور شد: 3 سال نخست دوره ابتدایی نقش تعیین‌کننده‌ای در یادگیری دانش‌آموزان دارد. توجه به این دوره می‌تواند مشکلات یادگیری در سال‌های بعد را کاهش دهد. فقر یادگیری، علاوه بر ضعف تحصیلی، باعث افت عملکرد دانش‌آموزان در سایر مقاطع نیز می‌شود. بنابراین، همزمان با تلاش برای جذب بازماندگان از تحصیل، باید ارتقای مهارت‌های پایه سواد در اولویت قرار گیرد.

پرونده‌های استخدامی؛ بیشترین علت شکایت از آموزش‌وپرورش

همچنین معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اغلب پرونده‌های حقوقی آموزش و پرورش پیرامون ردیف‌های استخدامی و جذب است گفت: حدود سه برابر ظرفیت آزمون استخدامی به مرحله مصاحبه راه یافتند و طبیعتاً تعدادی که به مرحله نهایی برای جذب نرسیدند اعتراضاتی داشتند و وزارت آموزش و پرورش ملزم به بررسی اعتراضات آنان بود.

قاسم احمدی لاشکی با بیان اینکه آموزش و پرورش به دلیل وسعت و جمعیت بالای تحت پوشش، قطعا حجم دعاوی بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد گفت: این وزارتخانه ۴۴.۳ درصد حجم کارکنان دولت را در خود جای داده و بیشتر پرونده‌ها پیرامون ردیف‌های استخدامی و جذب است.

وی با بیان اینکه برای استخدام امسال ۶۶۰ هزار نفر از دیپلمه‌ها برای دوره ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان آزمون دادند، افزود: ۳۰ هزار نفر برای دانشگاه فرهنگیان و ۲۰۰۰ نفر برای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ردیف استخدامی اخذ شده بود که حدود سه برابر آن به مرحله مصاحبه راه یافتند؛ طبیعتاً تعدادی که به مرحله نهایی برای جذب نرسیدند اعتراضاتی داشتند و وزارت آموزش و پرورش ملزم به بررسی اعتراضات آنان بود.

 معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ماده ۲۸ سه آزمون برگزار شد ادامه داد: در آزمون آموزگاری ۶۰۶ هزار نفر شرکت کردند که ۲۸ هزار و ۸ ردیف استخدامی وجود داشت که سه برابر حضور داشتند و در نهایت یک برابر افراد جذب شدند. برای آزمون دبیری و هنرآموز بیش از ۳۰۰ هزار نفر شرکت کردند که ۲۴۷۶۶ ردیف استخدامی وجود داشت و برای آزمون کیفیت بخشی بیش از ۳۰۰ هزار نفر آزمون دادند که در نهایت ۱۹۱۷۴ ردیف استخدامی وجود داشت؛ بنابراین افرادی که قبول نمی‌شوند قطعا اعتراضاتی را خواهند داشت، ما نیز موظف هستیم مجدداً پرونده‌های آنان را بررسی کنیم.
 
 لاشکی با بیان اینکه در دو دهه گذشته کسری نیروی انسانی همواره وجود داشته است گفت: نیروهای حق‌التدریس، خرید خدمات آموزشی، مربیان پیش دبستانی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، معلمان قرآنی و طرح امین متقاضی جذب بودند. در تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون الحاق تعیین تکلیف که در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ طی استفساریه‌ای مصوبه نهایی آن گرفته شد، از طریق آن حدود ۹۳ هزار نفر جذب شدند.

 وی با بیان اینکه افرادی که قبل از ۲۶ مهر ۱۳۹۱ مشغول به کار شدند، تعیین تکلیف شده‌اند افزود: افرادی بعد از این تاریخ تحت عناوینی مشغول به کار شده‌اند، برخی از آنان اکنون بیش از ۱۰ سال سابقه دارند که برای استخدام آن‌ها نیاز به قانون جدید است که بیشترین مراجعات را جهت پیگیری‌ دارند.

 معاون حقوقی با بیان اینکه با پیگیری‌های خوبی که در حوزه حقوقی و حمایت‌های قضایی انجام شده قالب اعتراضات را پاسخگو بودیم ادامه داد: در آزمون‌ اخیر تعداد زیادی از رد صلاحیت شدگان کد ۵ و ۱۹ بودند که با بررسی‌های مجدد مشکل تعداد قابل توجهی از آنان حل شد.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *