حرف شمال

کد خبر: 989
دهم آذر؛ آغاز نام‌نویسی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی؛
دهم آذر؛ آغاز نام‌ نویسی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ پیشبینی خانه‌تکانی بزرگ در خانه ملت ؛ به‌ همراه اسامی کاندیداها

حرف شمال: پیمان شعبانی‌تبار*
شمارش معکوس انتخابات مجلس یازدهم، به طور متفاوتی در مقایسه با دوره‌های گذشته، به پایان رسید و نام‌نویسی کاندیداهای این‌دوره از انتخابات، رسما از روز یکشنبه دهم آذرماه سالجاری آغاز می‌گردد.
از ماه‌ها قبل، نمایندگان مجلس دهم و کاندیداهای احتمالی مجلس پیش رو، گاه علنی و گاه چراغ خاموش، نشست‌ها و یارگیری‌های خود را انجام داده یا در حال انجامند.
عزل و نصب‌های تاثیرگذار در حوزه‌های انتخابیه، در راستای برنامه‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس دهم صورت پذیرفته و در کمتر روزی است که خبری غیر رسمی از نشست‌های مخفی تشکل‌های سیاسی در افکار عمومی منتشر نگردد!!این چند مورد نقطه مشترک انتخابات پیش از این نیز بوده‌اند اما تفاوت این دوره از انتخابات مجلس با سایر دوره‌ها در چیست؟!
در حالی سال ۹۸ آغاز شد که برجام دچار بدفرجامی گشت و موج جدید و روزافزونی از تحریم‌ها در ۶ماهه اخیر، کشور را دستخوش ناامنی‌های اقتصادی اجتماعی و سیاسی مختلفی ساخت!
رقبای دولت خشنود و دشمنان بیرونی بیش از هر زمان دیگری خوشبین به وقوع تحولات و جنبش‌های توده‌ای و اعتراضی شده‌اند! مردم بیش از هر زمان دیگری، در امواج سهمگین تورم بی‌امان رها گشته و گویی مجلس و دولت دست در دست هم داده‌اند تا امدادی غیبی حلّال سونامی مشکلات حاضر گردد!
بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید در تغییر برخی وزرای کابینه، هرگز اثربخش نبوده و عوارض تحریم‌های ناعادلانه، بر زندگی این مردم صبور، سایه انداخته است!!
موج اعتراضات معیشتی توده‌های مردمی و کارگری به اقدام علیه امنیت ملی یا تشویش جامعه تعبیر گردید و فضا به سمتی رفت که گویی هیچ راه نجاتی برای برون‌رفت از شرایط پیش آمده، به ذهن هیچ مسئولی نمی‌رسد! 
سایه سیاه مشکلات با طوفان ناامنی‌های اقتصادی و ارزی از یکسو و موج افسارگسیخته فسادهای سیستماتیک و اختلاس‌های کلان مدیریت شده از سوی دیگر، مردم را بیش از هر زمانی از دولت و خانه ملت ناامید ساخت. آنقدر ناامید که مفسران سیاسی، پیشبینی ریزش چشمگیر رای دهندگان در انتخابات مجلس یازدهم را به کرار گوشزد کرده‌اند! ...و اگر نبود اقدامات موثر و فراتر از خط قرمزهای دستگاه قضایی، شاید امروز رنگ و بوی خیابان‌ها، جلوه‌ی دیگری داشت!!
بی‌کفایتی وزرای کابینه دولت دوازدهم، خنثی بودن و همسو بودن نمایندگان با دولت در ایامی که انتظار می‌رفت احقاق‌گر حقوق پایمال شده مردم باشند، سونامی تحریم‌ها، موج تورم و بیکاری، رکود صنعت تولیدی، افزایش شکاف طبقاتی، درگیرشدن جبهه‌های سیاسی چپ و راست به منافع حزبی و تشکیلاتی و نه در جهت گره‌گشایی از مشکلات جامعه، همه و همه زنگ‌های خطر و ریزش آراء را برای انتخابات مجلس آتی به صدا در آورد.
اگر منطقی به احوال اینروزهای فضای سیاسی و افکار عمومی سطح کشور بنگریم، در می‌یابیم از بُعد سیاسی انتخابات، از هم‌اینک اصولگرایان، پیروز میدان انتخابات خواهند بود و بی‌شک اصولگرایان بخش اعظم کرسی‌های خانه ملت را از آن خود خواهند ساخت!! اصولگرایان همواره در انتخابات مختلف نشان داده‌اند که؛ چه پیروز و چه بازنده، میزان رای‌شان همواره یک وزن داشته است. آنچه متغیر بوده، آشفتگی کفه مقابل بوده است! ...و آنچه واضح و مبرهن است، آشفتگی اصلاح‌طلبان و میانه‌روها و همچنین ریزش محتمل میزان شرکت واجدین شرایط در این انتخابات است.
این مجموعه رسانه‌ای قصد دارد در ایام پیش رو، ضمن تحلیل میدانی جریانات محسوس و نامحسوس کاندیداهای احتمالی، هربار، موشکافانه به معرفی چهره‌های مذکور بپردازد.
تاکید می‌گردد؛ معرفی این چهره‌ها به معنای رد یا تایید آنها نیست. بلکه هدف؛ بررسی بی طرفانه آنها جهت انجام رسالت خطیر تنویر افکار عمومی می‌باشد.
مطالعه میدانی افکار عمومی و بررسی نام‌های مطرح شده در حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت، ۲۵ نام را تا کنون بعنوان کاندیدای احتمالی این‌دوره از انتخابات خانه ملت، نشان می‌دهد. ۲۵ نامی که با کمترین تغییر در اسامی؛ از هم‌اکنون نیز می‌توان به‌راحتی چند گزینه‌ی اصلی و نهایی آنرا حدس زد.
اگرچه شاخص انتخاب از سوی رای دهندگان این حوزه انتخابیه همواره بر مبنای طائفه‌گری بوده است و از آنجا که گزینه‌های اصلاح‌طلب هنوز به وفاق و اجماع لازم در رسیدن به یک نام اصلی نرسیده‌اند و با توجه به شرایطی که در سطرهای فوق ترسیم گشت و شانسی که می‌توان از هم‌اکنون متوجه اصولگرایان دید، اینگونه پیشبینی می‌گردد که گزینه‌ای از اصلاح‌طلبان در کنار گزینه‌ای از اصولگرایان به دور دوم انتخابات مجلس یازدهم راه خواهند یافت و این معادله تنها زمانی می‌تواند تغییر کند که معجزه‌ای، منجر به آشتی عمومی ملت در حضور حداکثری در انتخابات مطروحه گردد. اتفاقی که با شرایط پیش‌‌آمده در روزهای اخیر، دور از ذهن به‌نظر می‌رسد!!

ترتیب نام‌های ذیل، بر اساس فعالیت‌های نامحسوس اما ملموس و رسانه‌ای این افراد در ماه‌های اخیر بوده است! همچنین به ترتیب احتمال بیشتر در قطعیت حضور این افراد، به‌عنوان کاندیدای انتخابات پیش‌رو...

کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت:

احد جاودانی
شهرام نورمحمدی
محمدعلی محسنی بندپی
قاسم احمدی لاشکی
مهدی ناییج نارنج‌بن
مازیار ایکانی
حسن پولادی
ایوب دیلم صالحی
مهدی توکلی
یاسین دلفان همتی
محمدعلی قمی
شهاب لهراسبی
تورج علی‌نیا
انصار ازوج
میثم جهاندار لاشکی
محمود کیادلیری
نریمان فاخری
مهران عمادی
اسحق صلاحی
حمزه‌علی ریاحی‌فر
روح‌اله ردایی
خضراله حیدرزاده
سیدهاشم فاطمی
مرتضی سام‌دلیری
شعله مصطفی‌پور

البته از میان بانوان، بر اساس شنیده‌ها، دو نام دیگر نیز احتمال کاندیداتوری آنها می‌رود. بعلاوه جدا از این اسامی، احتمال حضور برخی نام‌های کمتر شنیده شده نیز هست. نام‌هایی که در هر دوره از انتخابات مختلف، تنها بخاطر افزودن ردیفی در رزومه پیشینه و سوابق‌شان، مشتاق حضور در انتخاب مختلف می‌باشند.
ناگفته نماند؛ اعلام عدم حضور نماینده فعلی مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در خانه ملت جهت کاندیداتوری این انتخابات؛ آخرین تاکتیک تبلیغاتی و انتخاباتی از سوی وی در این‌روزها ارزیابی شده و احتمال حضور وی برای نام‌نویسی در آخرین روزهای فرصت نام‌نویسی کاندیداهای خانه ملت، غیرمحتمل نیست!
همچنین پیشنهاد می‌گردد؛ از آنجا که شاید در فرصت قانونی منظور شده جهت معرفی رسمی کاندیداها و بعلاوه ارائه نقطه‌نظرات این افراد، شرایط مناسب و ابزارهای اطلاع‌رسانی، به تنهایی قادر به پاسخگویی افکار عمومی نباشد؛ لذا فرصت برگزاری مناظره چند نفره این کاندیداها با هم و در حضور عموم شهروندان حوزه انتخابیه، به طور یکسان و بدون هیچ‌گونه تبعیضی در "مساجد جامع سه شهرستان" به اجرا در آید.
حتی فرصتی فراهم گردد که کاندیداهای مذکور ضمن پرهیز از نشست‌های خاص محلی، به صورت انفرادی، فرصت ابراز نظر و اعلام برنامه‌هایی که دارند را در این مساجد داشته باشند. وقتی کاندیداها سخنران جمعی از عموم جامعه باشند، مسلما از وعده‌های محلی و برای خوش‌آمد گروهی خاص پرهیز خواهند کرد و این فرصت نیز برای مردم فراهم می‌گردد که پرسش‌ها و انتظارات خود را به‌طور بی‌واسطه با همه کاندیداها مطرح سازند.
نتیجه‌ی چنین نشست‌های عمومی‌ای؛ ضمن طرح جامع طرح‌ها و ایده‌های کاندیداها، به آگاهی بخشی عمومی ختم خواهد گردید. در حقیقت از یکسو کاندیداها از طرح وعده‌های ناشدنی پرهیز خواهند کرد و از سوی دیگر مردم نیز فرصت طرح پرسش‌ها و انتظارات خود را خواهند داشت. انجام چنین نشست‌هایی در مساجد یا حتی محل ویژه برگزاری نماز جمعه، فرصتی خواهد بود تا شاید تنور سرد این انتخابات گرم‌تر گشته و افرادی که شاید قصد تحریم این انتخابات را دارند نیز، اشتیاق و بهانه لازم را جهت آشتی با انتخابات مجددا بیابند./ *روزنامه‌نگار


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین