حرف شمال

کد خبر: 983
تکرار سونامی افزایش قیمت گوجه فرنگی در کشور؛
بعضی از مغازه های شهرها و حتی روستاها در غرب مازندران گوجه فرنگی را با قیمتی بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می کنند و حتی فروشندگان هم از این افزایش ناگهانی نگران هستند و نمی دانند باید چگونه پاسخ اعتراض مشتری های خود را دهند!

حرف شمال: گوجه فرنگی که تا چند هفته قبل با افت شدید قیمت مواجه بود درحال حاضر به کیلویی حدود ۱۵ هزارتومان رسیده و ضعف سیاست‌گذاری و مدیریت تولید و بازار محصولات کشاورزی را بار دیگر به رخ کشیده است.

به گزارش حرف شمال سال گذشته با افزایش قیمت دلار و باز شدن در بازار عراق به روی محصولات ایرانی، گوجه فرنگی نیز مانند بسیاری از محصولات ایرانی بازار خوبی در این کشور همسایه بدست آورد و به تبع آن، قیمت در بازار داخلی نیز با رشد عجیب و غریبی همراه شود؛ بطوری که قیمت گوجه فرنگی تا ۱۷ هزار تومان هم بالا رفت. همین مساله موجب شد بسیاری از کشاورزان در سال زراعی گذشته به کشت این محصولات جالیزی گرایش پیدا کنند؛ به طوری که میزان کشت این محصول به اندازه ای رسید که حجم زیادی از محصول کشاورزان بدون خریدار ماند و برخی از کشاورزان ناچار شدند آن را معدوم کنند؛ قیمت در بازار داخلی نیز بدلیل عرضه زیاد با کاهش شدید مواجه شد و در برخی از بازارهای مصرف تا حدود هزار تومان نیز فروخته شد. همین مساله انتقادات بسیاری را متوجه دولت کرد و وزارت جهادکشاورزی در اقدامی منفعلانه اقدام به خرید حمایتی گوجه از کشاورزان کرد. به طوری که بزرگترین خرید حمایتی در تاریخ سازمان تعاون روستایی کشور به ثبت رسید.

در این اقدام، بیش از ۴۳۰ هزار تن گوجه فرنگی از کشاورزان در سراسر کشور توسط سازمان تعاون روستایی بعنوان مباشر دولت خریداری و تحویل صنایع تبدیلی شد. 

اما این همه ماجرای امسال گوجه فرنگی نبود. از هفته گذشته با انتشار خبرهایی از بازار جدید صادراتی برای این محصول جالیزی کشور، قیمت دوباره بر مدار افزایش قرار گرفت. هفته گذشته اخباری منتشر شد که نشان می داد کشور پاکستان مشتری پروپا قرص گوجه فرنگی ایران شده و هر کیلو گوجه فرنگی ایران حدود ۱۴ هزار تومان به بازار پاکستان می رسد.

برقراری جریان صادرات به کشور پاکستان کافی بود تا بار دیگر جریان عرضه این  محصول به بازار داخلی با سکته مواجه شود؛ به طوری که طی روزهای اخیر حتی یک کیلوگرم گوجه فرنگی در میادین میوه و ترباره عرضه نمی شود و در مغازه های سطح شهرها نیز قیمت صادراتی بر بالای گوجه فرنگی نقش بسته است: ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان!

برخی مردم نیز این افزایش قیمت را به اصلاح نرخ بنزین ربط داده اند! و از افزایش دیگر کالاها و اقلام مهم و اساسی سبد خانوار ابراز نگرانی کرده اند! متاسفانه سونامی افزایش قیمت گوجه فرنگی به بازارهای شمال کشور و استان مازندران و شهرستان های آن هم رسیده است و شب گذشته در بعضی از مغازه های شهرها و حتی روستاها در غرب مازندران گوجه فرنگی با قیمتی بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان عرضه شده است و حتی فروشندگان هم از این افزایش ناگهانی نگران هستند و نمی دانند باید چگونه پاسخ اعتراض مشتری های خود را دهند!

قیمت گوجه به حالت قبل برمی‌گردد

در عین حال صبح امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور اعلام شده است که قیمت گوجه فرنگی به حالت قبل بر می‌گردد، در این‌جلسه گفته شد که با توجه به مشکلات آب و هوایی در جنوب کشور تامین و حمل گوجه فرنگی با مشکلاتی مواجه بود که با توضیحاتی که بخش های تخصصی دادند  اظهار امیدواری شد که تا روزهای آتی قیمت به روال عادی نیز بازگردد.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین