حرف شمال

کد خبر: 94
با گذشت ۵۹ سال از تأسیس شهر زیرآب در مازندران، این شهر همچنان بی‌پلاک و گمنام است و خانه‌هایش را باید با رنگ دروازه‌هایشان یافت.

 با گذشت ۵۹ سال از تأسیس شهر زیرآب در مازندران، این شهر همچنان بی‌پلاک و گمنام است و خانه‌هایش را باید با رنگ دروازه‌هایشان یافت.
به گزارش حرف شمال، در شهر زیرآب شهرستان سوادکوه برای یافتن آدرس حتماً باید اهالی بومی منطقه با شما همراه باشد تا بتوانید به مکان یا منزل موردنظر خود برسید چراکه در غیر این صورت در کوچه های بی نام و نشان سرگردان می شوید.

وقتی در شهر زیرآب که از سال ۱۳۳۵ شکل گرفته، آدرس جایی را می‌پرسید معمولاً این‌گونه پاسخ می‌دهند: داخل کوچه سمت چپ، در آبی، بغل قنادی، پشت آن ساختمان بزرگ کنار بانک و ... چراکه هنوز این شهر ۵۹ ساله فاقد پلاک یا کد پستی ۱۰ رقمی است.

چند نام برای یک خیابان در قبض‌ها

از فردی که در حال خروج از منزلش است، می‌پرسم: «اسم خیابانی که در آن زندگی می‌کنید چیست؟ » اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: این خیابان تابلویی ندارد که مشخص کند نامش چیست.

در همین حین، شهروند میانسالی که در حال عبور از کنارمان است، پس از شنیدن حرف‌ها، وارد صحبت می‌شود و می‌گوید: این خیابان در قبض تلفن‌خانه به یک نام و در قبض برق به نام دیگری است.

وی سه‌راهی رانشانم می‌دهد و می‌گوید: نه اسم آن خیابان اصلی با تابلویی مشخص است و نه اسم این خیابان فرعی. بحث که گرم می‌شود، عابر دیگری که پیش‌ازاین وارد گفتگو شده بود، در تأیید حرف دیگران می‌گوید: همیشه در آدرس دادن به مهمانان غریبه‌مان، مشکل‌داریم.

فرد میانسال دیگری در میان حرف وی از مشکلات ارسال بسته‌های پستی که سابقاً برایش پیش‌آمده می‌گوید: بسته پستی فردی که هم نام من بود و چند خانه پایین‌تر از من زندگی می‌کند، به‌اشتباه به خانه‌ ما تحویل داده‌شده است.

در رابطه با گمنامی خانه‌ها، سید عیسی نبوی، آتش‌نشان زیرآبی می‌گوید: نبود یک نقشه مشخص برای شهر، کارمان را برای امدادرسانی بسیار مشکل کرده است.

وی می‌افزاید: در هنگام امدادرسانی افراد اطلاع دهنده باید در خیابان باشند تا به ما ملحق شده و در رسیدن به مقصد ما را کمک کنند، چراکه آدرس دقیقی وجود ندارد تا خانه‌ها کاملاً مشخص‌شده باشند.

جعفری، مسئول واحد نوسازی شهرداری زیرآب در رابطه با پلاک گذاری خانه‌ها می‌گوید: این کار سال‌ها انجام‌نشده است و انجام یک‌باره آن در حال حاضر، بار مالی زیادی به شهرداری تحمیل می‌کند به همین دلیل در دستور کار شهرداری نیست.

به گفتهٔ وی، حتی اگر چنین امری در دستور کار قرار گیرد، لازمه آن ابتدا مشخص کردن نام‌ خیابان‌ها و کوچه‌ها و نصب تابلوهاست.

وی افزود: در رابطه با نصب تابلوی نام خیابان‌ها تلاش‌هایی در سال‌های گذشته صورت گرفته است و اکنون کارهایی در رابطه با نام‌گذاری خیابان‌ها و کوچه‌های بخش جنوبی شهر بر اساس نام‌گذاری جدید انجام‌گرفته و در شورای نام‌گذاری شهرستان نیز، نام‌ها مورد موافقت قرارگرفته اما برای نصب تابلوها، منتظر تخصیص بودجه هستیم.

حسین یوسفی، رئیس اداره پست شهرستان سوادکوه نیز در رابطه با پلاک کد پستی می‌گوید: کل مکان‌های سطح شهری شهرستان سوادکوه حدود یک ماه پیش، ازنظر کد پستی به هنگام سازی شده است.

در شهر زیرآب پنج هزار و ۷۹۹ مکان فاقد کد پستی ۱۰ رقمی است که آن‌ها را فهرست بندی کرده‌ایم به بیان ویدر شهر زیرآب پنج هزار و ۷۹۹ مکان فاقد کد پستی ۱۰ رقمی است که فهرست بندی شده اند و با شهرداری نیز در حال هماهنگی هستیم تا هزینه چاپ پلاک را تقبل کند زیرا نصب پلاک کدپستی، بسته به پذیرش شهرداری است.

یوسفی افزود: به علت اینکه کد پستی در کل کشور برای هر خانه مجزاست، امکان اشتباه به صفر می‌رسد.

وی اعتقاد دارد: ازآنجاکه آدرس و خیابان‌بندی‌ها در شهر درست نیست، ازاین‌رو پلاک شهری جوابگو نیست اما کد پستی نیاز به‌پیش فرض خیابان‌بندی ندارد. به همین علت نصب پلاک کدپستی حتی می‌تواند لزوم نصب پلاک شهری را منتفی سازد.

سپهدار ربیعی، سخنگوی شورای شهر زیرآب نیز  می‌گوید: نام‌گذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها و نصب تابلوها مصوب شده است و شهرداری موظف به اجرای آن و این امر برای تمام نقاط شهر است نه یک بخش خاص از شهر.

وی در ادامه بیان کرد: البته در چند سال گذشته، شهرداری اقدام به تابلوگذاری در سطح شهر کرده بود اما برخی افراد به این تابلوها آسیب رسانده‌اند و برخی از آن‌ها کاملاً مخدوش شده‌اند.

وی همچنین افزود: برای تصویب نصب پلاک کد پستی توسط شهرداری در جلسه شورا و شهرداری پیگیری لازم انجام می شود تا بتوان بخشی از مشکلات مردم شهر را مرتفع کرد.

نداشتن پلاک پستی در زیرآب در حالی است که در زندگی شهری، به‌واسطه ازدحام جمعیت، آشنایی چهره به چهره رنگ‌باخته و مبنای هویت و شناسایی افراد کارت‌های شناسایی و ارقام شده است و کارکرد زندگی شهری، خانه‌ها را نیز نیازمند شناسایی دقیق کرده و امروزه آدرس و پلاک هر خانه‌ای بیانگر هویت آن خانه است.

شهر زیرآب در شهرستان سوادکوه بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد/مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین