حرف شمال

کد خبر: 933
یکی از پیمانکاران نیروگاه زباله سوز نوشهر به بهانه طلبکاری فعالیت کارگاهیش را از یک ماه پیش تاکنون تعطیل کرده و برنامه ریزی های استانی را برای بهره برداری از این نیروگاه آن هم در آستانه پایان کار به بن بست کشانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف شمال به نقل از خبرنگار خبرگزاری ایرنا ، نیروگاه زباله سوز نوشهر با هدف امحای 200 تن زباله های تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق تولیدی در ساعت در سال 1390 در زمینی به گستره حدود 2 هکتار در منطقه 'پلنگ چال ' نوشهر کلنگ زنی شد و قرار بود در مدت 2 سال به بهره برداری برسد.
روند عملیات اجرایی این طرح ملی طبق اسناد موجود و اظهار نظر دست اندکاران ذیربط تا سال 1395 حدود 25 درصد رشد داشت و پس از توافق هسته ای برجام و انتقال حدود 80 درصد تجهیزات خریداری شده از دیگر کشورها روند ساخت این نیروگاه شتاب گرفت و اکنون حدود 95 درصد پیشرفت دارد.
برای ساخت این نیروگاه دو پیمانکار دارای قرارداد بودند که یکی از آنها با وجود این که بیشترین طلب را دارد ، کارش را به پایان رسانده است ولی پیمانکار دیگر به رغم کمتر بودن طلب و به روز سازی آن توسط مسئولان استانی و شهرستانی دست از کار کشیده است.
شهردار نوشهر روز شنبه گفت : تاکنون برای ساخت این نیروگاه حدود 85 میلیارد تومان هزینه شده است و از این مبلغ حدود 50 میلیارد تومان دولت اختصاص داده و بقیه نیز از محل اعتبارات سفر رهبری و نیز شهرداری تامین شده و در مجموع روند پیشرفت فیزیکی آن نیز 94 درصد ارزیابی شده است .
علی امانی افزود : در ساخت این نیروگاه 2 پیمانکار یکی شرکت ساختمانی آژند سازنده ابنیه و دیگر نیز شرکت تی تی اس نصاب تجهیزات مشغول به کار بودند که در حال حاضر پیمانکار شرکت تی تی اس برای نصب تجهیزات با بدعهدی ترک کار کرده است ، در حالی که بیشترین طلب بابت انجام کار مربوط به شرکت ساختمانی آژند سازنده ابنیه است که در نیمه نخست سال گذشته کار در این بخش به پایان رساند و شرکت تی تی اس نیز دلیلی برای بهانه جویی برای تعطیلی کار ندارد.
وی میزان بدهی پیمانکار قبلی این نیروگاه را حدود هشت میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : بخش عمده این بدهی بابت تعدیل قراردادی ناشی از افزایش قیمت هاست.
امانی افزود : در اسفند ماه سال گذشته نیز با رایزنی های به عمل آمده با مسئولان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ، حدود یک میلیارد و 250 میلیون تومان به پیمانکار پرداخت شد و پیمانکار شرکت تی تی اس نیز وعده داد تا دوباره کار را ادامه دهد ولی تاکنون خلف وعده کرده است.
وی ادامه داد : شهرداری به عنوان ذی نفع در صورت زمانبر شدن تعطیلی ساخت نیروگاه ناگزیراست برابر مقررات با پیمانکار قانونی برخورد کند ولی در حال حاضر در گام نخست تلاش بر این است تا از راه تعامل سازنده این مشکل حل شود.
شهردار نوشهر میزان اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی نیروگاه و نیز ساماندهی زباله های پیرامون آن را حدود 23 میلیارد تومان برآورد و ابراز امیدواری کرد که طبق وعده ای که سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور داده این اعتبار امسال محقق شود و این نیروگاه پس از سال ها از زمان ساخت آن به بهره برداری برسد.
پروژه ای در حد حرف تا سال 93
مدیرعامل و مشاور نیروگاه زباله سوز نوشهر هم ضمن تایید ترک کار پیمانکار ، گفت : عملیات اجرایی این طرح ملی تا سال گذشته به علت تخصیص ندادن بموقع اعتبار یک روند لاک پشتی داشت منتهی به علت افزایش میزان طلبکاری سازندگان نیروگاه ، پیمانکار آن دست از کار کشیده است.
علی قضا بانوئی افزد : در مجموع تا سال 1393 به علت محدودیت های زیست محیطی هیچ عملیاتی در ساخت این نیروگاه انجام نشده بود و از آن سال تا سال 1395 روند پیشرفت فیزیکی این طرح ملی حدود 23 درصد ارزیابی شده بود ولی از سال 1395 در پی توافق هسته ای و رفع تحریم های ظالمانه حدود 80 درصد از تجهیزات برای ساخت این نیروگاه که در کشور سازنده آن بلوکه شده بود ، آزاد و برای نصب به محل اجرای طرح انتقال داده شد.
وی گفت : تا سال 1397 روند پیشرفت فیزیکی این طرح به حدود 90 درصد رسید ولی از اوایل سال گذشته به علت افزایش نرخ دلار ، نوسانات ارز و در پی آن تورم و گرانی روند ساخت نیروگاه دچار تعلل شد و حدود چهار درصد رشد داشت .

قضابانویی افزود : به عنوان نمونه قیمت در ماههای نخست سال 1397 نرخ هرمترمکعب بتن حدود 80 هزار تومان بود ولی در نیمه دوم همان سال این رقم به حدود 200 هزار تومان افزایش یافت ، منتهی قراردادی که با پیمانکار تا پیش از افزایش نرخ دلار و نوسانات ارز منعقد شده بود حدود 20 میلیارد تومان بود که تاکنون بیش از 10 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و از طرفی هم قیمت ها افزایش پیدا کرده و برای پیمانکار صرفه اقتصادی ندارد.
به گفته قضا بانوئی، از طرفی هم دولت با وضعیت موجود دچار محدودیت های اعتباری شده و به جای پرداخت اعتبار، اوراق بها دار می دهد و پیمانکار نیز با چنین وضعیتی دست از کار کشیده و رغبتی برای ادامه کار ندارد.
وی میزان اعتبار پیش بینی شده مورد نیاز برای اجرای کامل این طرح و نیز ساماندهی زباله های موجود تلنبار شده پیرامون نیروگاه را حدود 23 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : از این میزان اعتبار حدود 15 میلیارد تومان آن باید صرف محوطه سازی ، چراغ های روشنایی ، اتاق های نگهبانی ، تصفیه خانه شیرابه ، ساماندهی زباله ها و نیز ایجاد سلول های دفن بهداشتی زباله شود.
قضابانویی گفت که بیش از چهار دهه است که زباله های منطقه در زمینی به گستره حدود هشت هکتار در جوار نیروگاه به شکل سنتی وغیربهداشتی دفن می شود و شیرابه های آن به داخل رودخانه ماشلک هدایت و به دریا منتهی می شود بنابراین صحیح نیست نیروگاه راه اندازی شود ولی برای ساماندهی زباله های آن اقدامی انجام نشود.
وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به سرمایه ملی هزینه شده تاکنون برای ساخت این نیروگاه این میزان اعتبار پیش بینی شده نیز بزودی تخصیص یابد و این طرح ملی امسال به بهره برداری برسد./خبرگزاری ایرنا؛ مهراب زکی پور


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین