حرف شمال

کد خبر: 846
تغییر مرکز یک استان در کتب درسی
نام مرکز مازندران از کتاب جغرافی پایه دهم دوره متوسطه حذف و به جای آن بابل به عنوان مرکز استان معرفی شده و در این راستا مسئولان مازندران خواستار پاسخگویی به این اشتباه شدند!

حرف شمال: کافی است کتاب جغرافیای پایه دهم دوره متوسطه را ورق بزنیم و در صفحات ۲۶، ۲۸، ۴۹ و ۵۰ به‌جای نام ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران، نام بابل ذکرشده و حذف نام ساری به‌عنوان مرکز مازندران در کتاب درسی علاوه بر تنش‌هایی که در مازندران ایجاد کرده، دانش آموزان را هم دچار سردرگمی کرده است. 

کوروش یوسفی ساداتی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ساری با انتقاد از جعل نام مرکز مازندران در کتب درسی می‌گوید: متأسفانه در روزهایی که وحدت و همدلی در فضای استان مازندران بیش از گذشته لازم به نظر می‌رسید، انتشار سهل‌انگارانه و یا عامدانه کتب درسی جغرافیای ایران پایهٔ دهم دوره متوسطه با تغییر نام مرکز استان مازندران از ساری به شهری دیگر خاطر شهروندان ساروی را مکدر کرده است. 

وی افزود: جعل تاریخ و جغرافیای این سرزمین تا آنجا موجب انزجار افکار عمومی شد که چاره‌ای جز واکنش برای منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر ساری بجای نگذاشت و این تلاش‌های مذبوحانه بیش‌ازپیش نشان از حقد و کینه و حسادت نابخردانی دارد که به دنبال متشنج کردن فضای استان هستند.

یوسفی تأکید کرد: از وزارت آموزش و پرورش انتظار می‌رود ضمن پوزش رسمی در رسانه‌ها از همشهریان ساروی با برخورد شدید عاملان و متولیان موضوع در دفترنشروکتب درسی نسبت به جبران این اتفاق عجیب و نادر اقدام کنند.

علاوه بر این، علی‌اکبر زلیکانی نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری نیز می‌گوید: بررسی کتاب درسی جغرافیای ایران پایه دهم دوره متوسطه کلیه رشته‌ها، نشان می‌دهد که متأسفانه در برخی صفحات ازجمله در صفحات ۲۶، ۲۸، ۴۹ و ۵۰ بجای نام ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران شاهد نام بابل هستیم. 

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه چنین تحرکاتی نوعی الگو گیری از آن شیوه غربی - عربی قابل ارزیابی است که سال‌ها در خصوص خلیج همیشگی فارس در حال تکرار است، درعین‌حال یکی از ترفندهای کهنهٔ دشمنان  ملت ایران یعنی دامن زدن به اختلافات قومی - قبیله‌ای را به ذهن متبادر می‌سازد. 

ذلیکانی از استاندار مازندران خواست تا نسبت به تشکیل جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مازندران برای پیگیری موضوع با قید فوریت اقدام کند و شکایت را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تنظیم و ابلاغ کند.
حذف نام ساری به‌عنوان مرکز مازندران از کتاب درسی پایه دهم در حالی است که مرکز هر استان به‌عنوان پیشانی و محور توسعه آن محسوب می‌شود چنانکه پیشرفت شهر مرکز استان از اصلی‌ترین شاخصه‌های توسعه به شمار می‌رود و کهن شهر ساری نیز به‌عنوان دیار سبز علویان با قدمت بیش از شش‌هزارساله قرن‌هاست به‌عنوان مرکز استان مازندران در تقسیمات کشوری شناخته می‌شود.
مسعود مدینه رئیس شورای شهر ساری می‌گوید: متأسفانه باوجود همهٔ نامهربانی‌هایی که برخی مسئولان، به این شهر و مردمانش در سالهای متمادی روا داشته‌اند اما مدیریت شهری ساری در پنج سال گذشته توانسته با ریل‌گذاری اصولی بخشی از عقب‌ماندگی‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی را جبران نموده و با دگرگون ساختن سیمای ظاهری شهر و افتتاح پیاپی پروژه‌های عظیم، مرکز استان مازندران را به جمع ۷ شهر برتر گردشگر پذیر ایران عزیز اسلامی برساند.
وی افزود: باوجوداین دستاوردهای شگرف متأسفانه در ادامه تحرکات سالهای اخیر تعدادی از مسئولان یکی از شهرهای استان که همواره داعیه برتری بر ساری به‌عنوان مرکز استان را داشته و با انجام برخی شیطنت‌ها سعی در بر هم زدن وفاق بین شهروندان این دو شهر داشته‌اند، اخیراً موضوع مورداشاره در طلیعه نامه حاضر که اتفاقاً در روزهای اخیر در فضای مجازی نیز در سطح گسترده‌ای انعکاس پیداکرده، فضای عمومی جامعه و مناسبات بین ساکنان این شهرها را ملتهب نموده است.
نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس با انتقاد از نقشه‌ای که در کتاب درسی جدید سال دهم دبیرستان وجود دارد و در آن شهری به‌جز ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران معرفی‌شده، خواستار پاسخگویی وزیر آموزش‌ و پرورش شد.

علی‌اصغر یوسف نژاد با انتقاد از نقشه ایرانی که در کتاب درسی جدید سال دهم دبیرستان وجود دارد، گفت: در کتاب درسی جدید التالیف جغرافیا که سال دهم دبیرستان تدریس می‌شود و در آن نقشه‌ای از ایران به تکرار وجود دارد، متأسفانه شهری به‌جز ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران مشخص شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس بیان کرد: این اقدام باعث شکاف و حساسیت‌های بین‌شهری و قومی در استان مازندران شده است و بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان در این رابطه اظهار نگرانی کرده‌اند.

وی بابیان اینکه این مسئله پیگیری می‌شود، اظهار کرد: من به آموزش‌وپرورش در این زمینه تذکر داده‌ام و درصورتی‌که این مشکل از سوی این وزارتخانه حل نشود و جبران نشود خواستار مجازات مسببین این کار هستم چراکه در این شرایط به دنبال وحدت، آرامش و امنیت در استان هستیم.

یوسف نژاد بابیان اینکه افراد مؤلف این کار با نیت خیری انجام نداده‌اند، ادامه داد: آموزش‌وپرورش باید مشخص کند چرا بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب و چاپ تعداد زیادی کتاب فردی عمداً یا سهواً چنین تخلف آشکاری را انجام می‌دهد؟ چرا وزارتخانه‌ای با این امکانات، بودجه و کارشناس این خطای آشکار را انجام می‌دهد که موجب شکاف بین مردم شود؟ چرا وزارت آموزش‌وپرورش و وزیری که ازنظر فکری و فرهنگی باید به آرامش جامعه کمک کند چنین کار خطایی انجام می‌دهند؟ 

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: من از طریق وزارتخانه این موضوع را صد در صد پیگیری می‌کنم و این مسئله در بخش نظارتی مجلس که به‌صورت سؤال و استیضاح است مطرح است؛ هم‌چنین از رئیس‌جمهور هم پیگیری می‌شود؛ این موضوع شاید برای افرادی مسئله کوچکی باشد اما برای استانی که همه شهرهای آن کلان‌شهر است ابعاد محلی و شهری و رابطه بین‌شهری نامناسبی دارد؛ این مسئله مورد اعتراض و ایراد خانواده‌ها و دانش‌آموزان در سطح چند شهر قرارگرفته است./مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین