حرف شمال

کد خبر: 839
توهین به خبرنگار ممنوع؛
تاریخ سوزناک توهین به قشر فرهیخته خبرنگاران در کشور، در خود صحنه های بسیاری دیده؛ و در تمام این توهین ها، جرم خبرنگار، مطالبه گری و پرسشگری بوده است! هر چه اهالی رسانه در سایر کشور‌های جهان دارای اجر و قرب هستند و مورد احترام مردم و مسئولان، اینجا هر شخصی اعم از بازیگر، وزیر و عضو شورای شهر! به خود اجازه می‌دهند که مانع کار حرفه‌ای اهالی رسانه شوند، آن‌ها را تهدید کنند، از جلسات اخراجشان کنند، با خبرنگاران ضد و خورد فیزیکی داشته باشند و به آن‌ها توهین کنند!

حرف شمال/محمدصفر لفوتی*: هر چه اهالی رسانه در سایر کشور‌های جهان دارای اجر و قرب هستند و مورد احترام مردم و مسئولان، اینجا هر شخصی اعم از بازیگر، وزیر و عضو شورای شهر! به خود اجازه می‌دهند که مانع کار حرفه‌ای اهالی رسانه شوند، آن‌ها را تهدید کنند، از جلسات اخراجشان کنند، با خبرنگاران زد و خورد فیزیکی داشته باشند و به آن‌ها توهین کنند!
در سراسر دنیا رسانه و خبرنگاران را رکن چهارم دموکراسی می‌دانند و سیاستمداران ایرانی هم در کنار قوه مجریه، قضاییه و مقننه از رسانه‌ به عنوان چهارمین رکن دموکراسی یاد می‌کنند، اما آنچه قابل توجه است تفاوت شگرف برخورد با اهالی رسانه در ایران و سایر کشورهای جهان است!
تاریخ سوزناک توهین به قشر فرهیخته خبرنگاران در کشور، در خود صحنه های بسیاری دیده؛ و در تمام این توهین ها، جرم خبرنگار، مطالبه گری و پرسشگری بوده است! هنوز برخورد زشت عباس آخوندی با خبرنگار خانم باشگاه خبرنگاران جوان؛ توهین حسن قاضی‌زاده هاشمی به خبرنگاران و مزدور خواندن آنها؛ و توهین بهناز جعفری به یک خبرنگار فراموش نشده است!

در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، حرفه خبرنگاری جزو ۱۰ شغل برتر جامعه و هم رده با مشاغلی مانند استادی دانشگاه و پزشکی و معلمی و وکالت، دسته بندی می شود، اما متاسفانه در کشور عزیز و اسلامی ما شاهد این هستیم که توهین به خبرنگاران هر روز ابعاد جدی تر به خود می گیرد؛ آن هم در حالی که خبرنگار برای خودش خبرنگار نیست و هرچه هست برای مردم است، زیرا او زبان گویای مردم است و باید بتواند در هر زمانی و در هر مکانی که لازم است و منع قانونی ندارد، حاضر باشد. به قول یکی از همکاران رسانه ای "ما خبرنگاران معصوم نیستیم! اما توهین به این قشر یعنی نبود بلوغ فکری!!"
البته منظور نگارنده از خبرنگار، افرادی که دنبال سوء استفاده از عنوان خبرنگار برای داشتن مصونیت حقوقی و رسانه ای در جهت زد و بند و منفعت های شخصی هستند! خبرنگارانی که نان به نرخ روز می خورند و نانشان را در روغن می بینند و یا خبرنگارانی که هنر!! جاسوسی دارند، نبوده و نیست؛ بلکه منظور بنده خبرنگارانی هستند که از معضلات جامعه در رنج هستند و رنج مردم، آن ها را رنج می دهد و تلاش خود را در اطلاع رسانی صحیح به افکار عمومی و آگاه سازی جامعه بکار می برند. اینان بر اساس تعهد عمل کرده و گاه به خاطر اصرار و سماجت بر تعهدات خود جریمه های سنگینی می پردازند و محرومیت هایی را متحمل می گردند!
متاسفانه امروز نیز همکاران خبرنگارم در شهرستان چالوس شاهد برخورد ناشایست رئیس شورای شهر با یکی از خبرنگاران بوده اند! خبرنگاری که در راستای وظیفه اطلاع رسانی اش ، در جلسه علنی شورای شهر در حال  عکس برداری بود و توسط رئیس شورای شهر از جلسه اخراج شد!

وقتی که چهارم مهرماه سال جاری در یک پست تلگرامی از راه اندازی "کمپین جلسات علنی و برچیدن دیوارهای بتنی میان شورا و رسانه" نوشتم ، هیچوقت تصور نمی کردم بعد از گذشت فقط چند جلسه از برگزاری علنی نشست اعضای شورای پنجم شهر چالوس؛ در یکی از همین جلسات به همکار و خبرنگار قدیمی و باسابقه منطقه توهین شود!!
همان زمان بعد از انتشار درخواست برگزاری جلسات علنی توسط شوراها، یکی از اعضای شورای شهر چالوس با ارسال پیامی خصوصی از این حرکت استقبال کرد و  برایم نوشت که: " ای کاش به شدت پیگیر این مهم شوید و نام اعضای موافق و مخالف علنی بودن جلسات را هم به مردم اعلام کنید تا شهروندان بدانند کدام یک از نمایندگان آنها در پارلمان شهری از شفافیت هراس دارند!! "
حال ظاهرا بدون اینکه ما تلاشی داشته باشیم این موضوع درحال روشن شدن است!!
اخراج خبرنگار پرتلاش منطقه از سوی رئیس شورای شهر چالوس، آن هم به خاطر ثبت تصویر و عکس برداری در جلسه ای که پیش تر از علنی بودن آن سخن گفته بودند، نه تنها تعجب اهالی خبر و رسانه را برانگیخت و آنها را از این نوع برخوردهای سلیقه ای دلخور نمود، بلکه شهروندان بسیاری هم بعد از اطلاع از این اتفاق طی پیام های مختلف خواهان عذر خواهی رئیس شورای شهر شده اند!!
همگان به خوبی می دانیم که ثبت تصویر توسط یک خبرنگار از بدیهی ترین وظایف کاری حرفه اش است!! و در هیچ کجای قانون ، چه قوانین بین المللی و چه قوانین داخلی آن را منع نکرده است!!
همانطور که رویش لاله های جوانتر در نسل سیاسی انتخابات شوراهای منطقه، پیامی مهم برای نسل سنتی این دیار داشت ، که بپذیرند دیگر دوران باری به هرجهت ها به پایان رسیده است!! رئیس و اعضای جوان شورای پنجم شهر چالوس هم باید بدانند برچیدن دیوارهای بتنی میان شورا و رسانه ها و مردم و حضور در اتاق شیشه ای یکی از صدها خواسته مهم چالوسیان است و رفتارهای اینچنینی با روزنامه‌نگارانی که همیشه در کنار مردم و مسئولین بوده اند و برای توسعه منطقه از هیچ تلاشی دریغ ننموده اند در نزد همگان جایی ندارد!!
فراموش نکنید که خبرنگاری، حرفه ای مقدس و شرافتمندانه است؛ تلاش فعالان عرصه خبر که لحظه‌های زندگی خود را صرف انتشار اخباری می‌نمایند که جامعه به دانستن آن نیازمند است، قابل تقدیر و تمجید است و خبرنگار یادآور خدمات و زحمات انسان‌های شریف و فرهیخته‌ای است که در کسوت خبرنگاری و به مدد قلم‌های پاک و توانای خود به عنوان وجدان بیدار جامعه، بیرق بیداری و آگاهی را به دست گرفته و موجبات تهذیب، تعالی، پیشرفت و توسعه جامعه بشری را فراهم می‌آورند.
از برخی مسئولین و مقامات عالی اجرایی شهرستان که زمان زیادی به بازنشستگی سیاسی و یا بیمه ای آنها نمانده و خود در نشست های مطبوعاتی اشان از دعوت انحصاری اهالی خبر بهره می برند؛ و مدیران روابط عمومی اشان نیز همانند آنها  به دنبال رانت های اطلاعاتی و ارتباطی هستند و ایجاد روابط خصوصی را به جای روابط عمومی در پیش گرفته اند، نمیتوان توقعی داشت!! اما این توقع را از شورای دوره پنجم که مدیون رأی مردم و حمایت همین خبرنگاران هستند داریم که قانونگرا و متفاوت از دوره های قبل باشند!! و ضمن شجاعت در  عذرخواهی از جامعه مطبوعاتی و رسانه ای، با ایجاد تعامل با رسانه ها و رسانه نگاران واقعی و اصیل و متعهد و دارای مجوز، در راستای توسعه پایدارشهری و منافع مردم حرکت کنند. ان شاء الله
* محمدصفرلفوتی/روزنامه‌نگار؛ سردبیر حرف شمال


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین