حرف شمال

کد خبر: 818
سطح بهداشت عمومی در کشور عراق بسیار پایین است و همین اختلاف سطح نسبت به کشور ما هر ساله برای زائران مشکلاتی را بوجود می آورد .اما با رعایت نکات مهم و کاربردی میتوان سلامت فردی و جمعی را تضمین کرد و هم از طعام های نذری و آسمانی که مردم عراق با عشق پیشکش زائران میکنند لذت معنوی و هم دنیوی را کسب نمود.

حرف شمال: به مناسبت ایام اربعین و مباحث بیشماری که درباره رعایت بهداشت موادغذایی در طول سفر به کشور عراق مطرح شده است ، یادداشتی از سوی "محمدجواد ردایی" ؛ کارشناس ارشد صنایع غذایی به دستمان رسید که مطالعه آنرا به همه زائران عزیز پیشنهاد می کنیم:
 
هر ساله به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان سیل عظیمی از عاشقان و شیعیان از سراسر جهان به عراق آمده و با طی مسیر های منتهی به کربلا به صورت پیاده خود را به بارگاه قدسی و ملکوتی اباعبدالله میرسانند . این پیاده روی چندین روز به طول می انجامد و هر ساله مردم عراق با آغوش باز از زائران حسینی با برپایی موکب ها و استراحتگاه از آنان پذیرایی میکنند . تعداد و فراوانی موکب ها به حدی است که زائران برای وعده های غذایی و رفع خستگی در هر ساعت از شبانه روز مشکلی نخواهند داشت .
سطح بهداشت عمومی در کشور عراق بسیار پایین است و همین اختلاف سطح نسبت به کشور ما هر ساله برای زائران مشکلاتی را بوجود می آورد . با رعایت نکات مهم و کاربردی ذیل میتوان سلامت فردی و جمعی را تضمین کرد و هم از طعام های نذری و آسمانی که مردم عراق با عشق پیشکش زائران میکنند لذت معنوی و هم دنیوی را کسب نمود :
*سعی نمایید از نوشیدن آب های غیر بسته بندی که به صورت پارچ ، لیوان ، شیر آب و تانکر آب توزیع میگردد خوداری نمایید و از سلامت  و اصالت پلمپ آب های بسته بندی اطمینان حاصل نمایید . حتی الامکان از نوشیدن آب های سرد نیز بپرهیزید .
*سپری ضد عفونی کننده بدون نیاز به شستشوی دست به همراه خود داشته باشید که در مواقعی که دسترسی به آب سالم ندارید دست های خود را ضد عفونی نمایید . این اسپری ها 1 تا 3 ساعت از رشد میکروب ها بروی دست ها جلوگیری مینماید .

*اگر در طول مسیر و موکب ها میوه ای به شما تعارف گردید از شسته شده بودن آن اطمینان حاصل کنید و یا خود آن را شستشو نمایید .
*در طول مسیر و موکب ها مردم عراق با فلافل و حلوای مخصوص به خود از زائران پذیرایی میکنند . سعی نمایید از بهداشتی و تازه بودن آن مطمئن شوید . فلافل متشکل از حبوبات بوده و کسانی که از لحاظ گوارشی دچار ضعف و بیماری هستند در مصرف آن دقت کنند .
*استفاده از غذاهای سرخ کرده و پرچرب ، با توجه به سردبودن هوا و وجود ریزگرد ها در خاک کشور عراق شرایط را برای ابتلا به بیماری تنفسی محیا میکند از این رو از مصرف زیاد غذاهای پرچرب و سرخ کرده که سبب تحریک و تشدید التهاب های تنقسی و ریوی میگردد خوداری نمایید .
*پذیرایی با چای و قهوه عراقی از سوی مردم عراق از رسوم دیرینه آن هاست ، ولی سطح بهداشت پایین و شستشوی نامناسب و ناکافی استکان ها ، شرایط را برای بروز و انتقال بیماری ها تسهیل میکند . حتی الامکان از لیوان های شخصی و یا از لیوان های یکبار مصرف استفاده نمایید .
- چناچه پس از صرف چای در موکب ها دیگر قصد نوشیدن چای ندارید استکان خود را تکان داده تا دوباره برایتان چای ریخته نشود این از آداب و رسوم عراقی هاست .

*بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی حتما به صورت صحیح و کامل دست های خود را با آب و صابون بشویید . کثیف بودن دست ها یکی از عوامل مهم انتقال بیماری هاست .

*از نوشیدن مایعات کم شیرین و گرم غافل نشوید . کم آبی سبب مشکلات عدیده ای چون خشکی پوست ، خستگی مفرط و سردرد میگردد .
*بهمراه داشتن خرما ، مغزها و آجیل های کم نمک و بینمک به عنوان میان وعده ، در کوله پشتی تان سبب حفظ نشاط و شادابی در حین پیاده روی میگردد .
*در پایان سعی نمایید به جای وعده های سنگین و پرچرب شیرین و شور از وعده های غذایی  سبک و مغذی و پرکالری استفاده نمایید تا ضمن دریافت کالری و حفظ انرژی سلامت بدن نیز تضمین گردد .
*از کلیه عزیزانی که راهی این سفر معنوی هستند التماس دعای خیر دارم . ان شاءالله با رعایت نکات فوق سفر خوب و سالم و پرباری داشته باشند .
این فقط پابه جاده رفتن نیست
یک ملاقات ساده رفتن نیست
می رسی تا خدا درنگ نکن
این فقط یک پیاده رفتن نیست


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین