حرف شمال

کد خبر: 81
یک فعال سیاسی چالوس عنوان کرد:
یک فعال رسانه ای و سیاسی چالوس عنوان کرد: برخی نامزدهای انتخابات مجلس وعده‌هایی که میدهند بقدری زیاد است که یک مجلس کم است باید یک رییس جمهور هم در خدمتش قرار گیرد!

 یک فعال رسانه ای و سیاسی چالوس عنوان کرد: برخی نامزدهای انتخابات مجلس وعده‌هایی که میدهند بقدری زیاد است که یک مجلس کم است باید یک رییس جمهور هم در خدمتش قرار گیرد!
به گزارش حرف شمال، به نقل از سایت مازندمجلس، محمدصفر لفوتی ، متخلص به "فریاد" فعال سیاسی و روزنامه نگار غرب استان مازندران می باشد که در سال 90 به خاطر فعالیت های رسانه ای دستگیر و مدتی را در بازداشت به سر برد.او که از 15 سالگی فعالیت های رسانه ای و گروهی و سیاسی خود را آغاز نموده در انتخابات سال 92 ، از سوی کانون هزار ستاره ، به عنوان نخبه برتر تبلیغات سیاسی کشور انتخاب و معرفی شد، وی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم به عنوان مسئول تبلیغات ستادکارگری آیت الله هاشمی رفسنجانی درغرب مازندران منصوب گردیده بود.
آنچه در ذیل می خوانید حاصل گفتگوی مازند مجلس با این فعال سیاسی است :

هیچ نماینده ای در حاشیه امن قرار ندارد/ باید نگاه مردم مازندران حزبی شود

 

 

مازند مجلس: با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و مدیریت کلان کشور، یک نماینده ایده‌آل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

لفوتی: نزدیک چهار دهه از عمر انقلاب میگذرد و هر دفعه که به ایام انتخابات نزدیک میشویم طرح سوالات کلیشه ایی ، باسمه ایی شروع میشود ، ویژگی یک نماینده را چگونه باید اندازه گرفت ...؟ خیلی پیشتر میگفتند تخصص و تعهد و کمی جلوتر که آمدیم گفتند تعهد و تخصص ، اما عملا موضوع فقط تعهد مطرح بود!

اما اینهم آغاز چالش دیگری شد ، عدم تخصص ، ولی بهرحال نماینده باید خصوصیاتی داشته باشد که داشتن فن بیان جزء شرایط آخر است، باید به کارش علاقه داشته باشه ، باید دغدغه وطن داشته باشه، بایدسابقه سیاسی داشته باشه، باید شعور سیاسی داشته باشه، ما شورای نگهبان داریم و مراجع چهارگانه برای تعیین هویت ..یک جایی هم باید باشد که شعور نامزدها محک بخورد، بدور از گرایشات سیاسی.

مازند مجلس:  وعده‌های انتخاباتی باید چگونه باشد؟

لفوتی: گاهی نامز دهاحرف ها و وعده هایی میدهند که فقط مایه خنده است ، بقول ظریفی« آدمی زگیل در می آرود » ، محو کامل بیکاری در حوزه انتخابیه ام ، آوردن چندین وزراتخانه به حوزه انتخابیه ام و...

از آنچه که وعده میدهد بگذریم، وعده هایی که به سمپات هایشان میدهند بقدری زیاد است که یک مجلس کم است باید یک رییس جمهور هم در خدمتش قرار گیرد ، وقتی که رای می آورد ،ماه اول همه مست از این پیروزی هستند تا اینکه کم کم شروع میشود انتظارات ، دیگر مثل گذشته توان این را ندارد که پاسخ هر تلفنی را بدهد ، گاهی خیلی مجبور شود میگوید از دفتر وقت بگیرید، کم کم تعداد اطرافیانش کاهش پیدا می کند. منتهی مراتب وعده های انتخاباتی باید به گونه ای مطرح شود که قابل اجرا باشد، باید در نظر بگیرد که او در مجلس تنها نیست، اول باید وظایف یک نماینده را بداند، نه اینکه هر چیزی را دست آویزی برای گرفتن رای قرار دهد،لازم نیست انسان هر حرف راستی را بگوید ولی لازم است آنچه را که می گوید راست بگوید تا مردم بر اساس صدق و صفا طبق اظهارات کاندیداها تصمیم بگیرند.بی شک طرح هر شعاری از طرف کاندیداها بر اساس اهدافی باید باشد که ذکر اهداف و راه های عملی رسیدن به آنها ، در روشنگری و شفاف شدن مواضع بسیار موثر است ، ذکر شعار بدون هدف و راهکارهای عملی چه بسا جنبه فریبکاری به خود میگیرد و تا مرز خیانت هم به پیش میرود و مکر و خدعه و خیانت از صفات غیر مومنین است و تبلیغات انتخاباتی در یک جامعه اسلامی باید از این مسایل به دور باشد ، یکی از نمایندگان حتی نتوانست یک شعار (ایجاد اتحاد و همدلی) را که در جشن پیروزی اش تاکید بسیار زیادی بر آن داشت در بین نخبگان و فعالین سیاسی و اجتماعی و دیگر عرصه ها عملی کند! حال شعارهای دیگرش که نیاز به رایزنی های کلان ملی داشت بماند پیشکش.

مازند مجلس: نحوه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ متاسفانه برخی نامزدها به روش‌های نادرست روی می‌‌آورند. ضمن تحلیل فضای تبلیغاتی چه پیشنهاداتی برای غنای محتوی و بهبود شکل تبلیغات دارید؟

لفوتی: مبلغان سیاسی در سطح کشور بیش از نود درصد اصولی و حرفه ایی نیستند، عملکرد بعضی ها جالب است ،دارند یک شخصی را برای نمایندگی مجلس معرفی میکنند که آدمی فکر میکند کالا است، رای دهندگان هم همان مصرف کنندکان یخچال سای بای ساید و گاز فردار ، حالا این که چیزی نیست بعضی از نامزد ها که پول دارند مشاورانش روی به کمیت ها می آورند مثل پوشیدن کاپشن های یک دست و یا کلاه برای اعضای ستاد ، بالن هوا دادن ، این چینی ها رسمی دارند زیر پلاستیک آتش روشن میکنند و سپس آرزو ...بیچاره کاندیدا ، هروز باید پول بدهد چون ایده نو دارند ،جدیدا مد شده که با دادن پول های گزاف سوپر استار های سینما را می آورند و انواع و اقسام بنر ها و کالای تبلیغاتی دیگر مثل سیم کارت و شارژ و ... اینجور جاها بعضی چه بخور بخوری دارند، تیم درست میکنند در حد لالیگا، طراح لباس ، طراح گریم ، مربی فن بیان ، روانشناس رفتاری ، اینجا لبخند بزنید و یا اینجا به چشم ها نگاه کنید و اینجا محلی حرف بزنید و جوک بگویید، بعد هم همین آدم ها، آدم های دیگر را اجیر میکنند تا دور و بر کاندیدا رو بگیرن و مدام بگن آقا تیم تبلیغاتی شما استان رو ترکونده، همه میگن وای عجب تیم حرفه ایی ـ تبلیغاتی شما دارید ، و روز رای گیری تمام میشود و همه تبریک میگویند و بعد شمارش ها اعلام میشود و سپس خنده اما خنده‌ی درد !! چون دیگر او فرو ریخته است ، و تیم تبلیغاتی هم در سفر تفریحی مثلا کیش رفته است.

مدت هاست که مساله تبلیغات به صورت یک دانش ، مورد توجه دانشمندان قرارگرفته و در کشورماهم افراد زیادی نگاه خودشون رو بر این مقوله معطوف کرده اند،منتهی مراتب تبلیغات انتخاباتی با دیگر شیوه های تبلیغاتی متفاوت است ، حتی با تبلیغات سیاسی هم فرق دارد! البته می توان تبلیغات انتخاباتی را به عنوان شعبه مهم و گسترده ای از تبلیغات سیاسی دانست، به همین خاطر نباید کاندیداها فکر کنند ، هر عزیزی که در حرفه تبلیغات موفق است پس می تواند در تبلیغات انتخاباتی هم برای او کاری انجام دهد!

مازند مجلس: یک نماینده از هر حوزه‌‌ی انتخابیه که وارد مجلس شود یک وظیفه ملی دارد و از طرفی ظرفیت رای آوری عامه پسندی نسبت به نماینده‌ای که نگاه بومی دارد در دوره‌های بعد بیشتر است. به نظر شما نگاه نمایندگان باید کلان باشد یا استانی و منطقه‌ای؟

لفوتی: سوال متاسفانه خیلی عجیب است از یکسو میگوید حال نماینده ایی که به مجلس راه یافته باید نگاهش بومی باشد و یا فرا منطقه ایی و از طرفی مردمی که به او رای دادند به شکلی از او میخواهند که نگاهش بومی باشد بالاخره در اینجا دارید با نماینده راه یافته همدردی میکنید یا انتقاد دارید؟ معذالک درصد قابل توجهی که به مجلس راه پیدا میکنند باید محک بزنند ، اکثریت را بشناسند و جلسه پشت جلسه ، چه کسی قرار است رییس مجلس شود که البته اینان وارد این بازی بزرگ نمیشوند آنان را در کمسیونها مدیریت میکنند. بحث واکاوی است مثلا امسال سال آخر نمایندگی در مجلس است حالا شروع میشود نطق های آتشین راجع به حوزه انتخابیه ، تا حالا بیش از نود درصد وعد هایش یا عملی نشده و یا بنیه عملی شدن را نداشتند و او از نطق ها شروع میکند و سپس طرح سوال از وزیر ، بعد هم این سوالات رابصورت کتابی در می آورد و می گوید من به دنبال مسایل زیر بنایی بوده ام که چندین سال بعد مردم می فهمند من چه کارهایی انجام داده ام و فهم شهروندان را زیر سوال می برد...

هیچ راهی نداریم مگر اینکه انتخابات بصورت حزبی شود باید از حزب ها حمایت صورت گیرد حزب ها برنامه دارند وقتی رای بیاورد یعنی یک کرسی متعلق به حزب است

 

مازند مجلس:  باتوجه به اینکه حدود 200 نفر از 290 نماینده مجلس هشتم نتوانستند به مجلس نهم راه یابند، ضمن تحلیل عملکرد مجلس نهم در انجام وظایف قانونی خود و نحوه مواجهه با دولت‌های دهم و یازدهم، پیش‌بینی شما از میزان تغییر در ترکیب مجلس دهم چیست؟

لفوتی: اینکه فلان قدر از نمایندگان مجلس هشتم نتوانستند به مجلس راه یابند هم خوب است و هم بد ، واقعیت بد این است که مردم از عملکرد مجلس اصلا راضی نبودند و این مایه سرافکندگی است! اما وقتی نگاه میکنیم که شخصی مثل دکتر محسنی بندپی نماینده مردم شریف نوشهر و چالوس و کلاردشت به مجلس راه نیافت، من خجل هستم به کسی که پدر بیمه سلامت تک تک ایرانیانی که تاکنون بیمه نبودند و حالا شدند هست، اما به مجلس راه نیافت خب اینجا آدم باید به تحلیل اش واقع بینانه نگاه کند. بهر حال اگر احزاب قوی تر شوند مجلسی بالنده را شاهد خواهیم بود

 

مازند مجلس:  با توجه به آخرین ذائقه سیاسی مردم در انتخاب گفتمان اعتدال، ضمن تحلیل عملکرد دولت تدبیر و امید در مازندران، به نظر شما اقبال عمومی مردم استان در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی به کدام گفتمان سیاسی خواهد بود؟

لفوتی: استاندار یک استان ، میشود نماینده رییس جمهور و دولت ، عملکرد استاندار هم ، عملکرد دولت محسوب میشود،وقتی استاندار نتواند گفتمال اعتدال را در مازندران اجرایی کند پس دولت در آن استان موفق نبوده است،متاسفانه مدیریت استان نتوانسته است نظر فعالین سیاسی را جلب کند،هنوز در خیلی از شهرها فرمانداران دولت قبل بر روی کار هستند،خب میگوییم ایرادی ندارد باید از همه افراد استفاده کرد ، ولی می بینیم همان فرمانداران هنوز دارند سیاست های قبل را اجرا می کنند،همان فرمانداری که باید گفتمان اعتدال را پیش ببرد در برگزاری دو تا دونه همایش موفق نیست و نمی تواند اعتدال را حفظ کند! داد همه فعالین را در می آورد و استاندار هم به انتقادها بی توجهی می کند،قرار نیست هر کسی که آدم خوبی است برای هر کاری هم مناسب باشد،چون آقای فلاح به عنوان رییس ستاد انتخابات رییس جمهور در مازندران بوده و آقای روحانی رای قابل توجهی را در این استان داشته ، پس بیاید او را استاندار کند،نخیر،این روش برای انتخاب استاندار مناسب نیست،نیروهای بسیار موفق تری از ایشان در منطقه وجود داشته اند که می توانستند گفتمال اعتدال را به معنای واقعی کلمه اجرایی کنند، بنده در این مبحث به دولت نمره قبولی نمی دهم،اصولا تا آخرین لحظه شروع رای گیری هم نمی توان نظر اقبال عمومی را در مازندران سنجید، مردم ما یک سال تمام یک حرف را می زنند بعد در هنگام رای انداختن می بینیم به چیز دیگری رای داده اند!

مازند مجلس:  با توجه به تجربه همزمانی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اثرات متقابل انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نقاط مثبت و منفی آن را چه می‌دانید؟

لفوتی: چندان تاثیری در هم ندارند ، آنقدر که مجلس شورای اسلامی، عملیاتی و پرکار است، خبرگان اینگونه نیست ، در این سالها یکی از مهمترین کار خبرگان انتخاب صریح و بموقع رهبر بود بعد از این مرحله خبرگان در کجا بود ...؟ اینهمه از صدا و سیما انتقاد میشد ، از قوه قضاییه هم کم انتقاد نشد ، چون تحت مدیریت نهاد رهبری هستند نباید انتقاد شود ...؟ تردیدی نیست که انتخابات خبرگان برای مردم دغدغه نیست و نمیتواند بر انتخابات مجلس اثر گذار باشد

 

 

مازند مجلس: عملکرد کلی نمایندگان مازندران در ادوار مختلف و مخصوصا در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما ورود مجدد نمایندگان ادوار به مجلس می‌تواند مفیدتر باشد یا ورود چهره‌های جدید؟

لفوتی: متاسفانه این دوره نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند پیش بینی میکنم ما شاهد ریزش فراوانی در مازندران خواهیم بود ، هیچ نماینده ایی در حاشیه امن قرار ندارد.

در مجموع استان همان شکلی که بود هست هرچند بهترین دوره برای استان باید ازدوره پنجم نام برد، اما نمایندگان ادوار بهتر است بصورت نظریه پرداز حاضر باشند ،حضور در مجلس یک فرصت است، از دیگران سلب نکنند ، کشور به ایده نیاز دارد تجربه دیروز باید در خدمت ایده امروز قرار بگیرد، منظورم این است که سن نمایندگی در مجلس باید خیلی کمتر شود ،جوان جویای نام و نشان است و هنوز میتواند عاشقی بدود

مازند مجلس:  با نگاه آسیب شناسانه، صف آرایی و تحرکات طیف‌های مختلف سیاسی مازندران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لفوتی: باید نگاه غالب نگاه حزبی باشد باید خط و خطوط مشخص و از قبل نوشته شده باشد و بگویند اگر به حسین آقا رای بدهید ایشان به این خط و به این حزب اعتقاد دارد،ولی در مازندران اینگونه نیست و یا حداقل خیلی کمتر به این صورت است،معمولا رای مردم در شهرستان ها و مازندران بر اساس گروه بندی های سیاسی نیست ، حتی لیاقت های فردی را هم نگاه نمی کنند ، مردم ما فقط به دنبال این هستند که کاندیدا اهل کدام محل است ، با کدام طائفه خویشاوندی دارد ، دسته ای هم گول شعار ها را می خورند ، گول قربان صدقه رفتن های قبل از انتخابات را می خورند، بعد می بینند کاری انجام نداده است یا اینکه مثلا دیگر جواب تلفنشان را نمی دهد ، پشیمان میشوند از اینکه چرا به فلانی رای داده اند.به همین خاطر عرض کردم باید تمام تلاشمان را انجام دهیم نگاه مردم مازندران حزبی شود.البته چندین و چند سال است که نخبگان سیاسی منطقه در حال تلاشند منتهی هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

مازند مجلس: نقش مجمع نمایندگان مازندران در توسعه استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ مهمترین انتظارات از نمایندگان در این باره چه می‌باشد؟

لفوتی: مجمع یک اتحادیه است که همه با هم در تصمیم های کلان یک رای و یک دل باشند اما نیمی از این استان یعنی غرب مازندران نگاه خوبی به مجمع ندارند و معتقدند تصمیم های کلان فقط درصورتی اجرایی میشود که در مرکز باشد، این است به مجمع نگاهی از سوی غرب مازندران نمی شود و یا اعتمادی نیست

مازند مجلس: در سالهای اخیر طرح استانی شدن انتخابات سر و صدای زیادی ایجاد کرده و موافقان و مخالفان بسیاری دارد. این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه مزایا و معایبی دارد؟ مقدمات اجرای آن را چه می‌دانید؟ اجرای این طرح بر انتخابات و ترکیب مجلس چه تاثیری خواهد داشت؟

لفوتی: این طرح باید خیلی زود تر به اجرا در می آمد اما با نگاهی عالمانه ، یعنی تقویت احزاب، در غیر اینصورت پدر خواندگان شهرستانی، اینبار استانی خواهند شد، مثلا کاندیدای الف در حوزه خودش عالی است و با آقای ب در شهر دیگری به توافق میرسد که دو شهر ب هم رای بدهند اما بعد آقای الف پیش دستی میکند و به هوادارنش می گوید فقط یک رای بدهید و آن هم بمن ...این که راهش نیست بعد همه جا می گوییم انتخابات را استانی کردیم.دلم خوش است کبوتر حرمم، باید دلمان برای وطن فقط نسوزد باید آتش بگیرد ...

 

مازند مجلس:  ضمن معرفی حوزه انتخابیه متبوع خود، مهمترین معضلات آن را چه می‌دانید و چه انتظاراتی از منتخب فعلی و آینده این حوزه انتخابیه دارید و مهمترین اقدامات مورد نیاز برای رفع معضلات و توسعه پایدار این حوزه انتخابیه چیست؟

لفوتی: حوزه انتخابیه ای که بنده حضور فیزیکی دارم حوزه شهرستان های چالوس و نوشهر،کلاردشت است،معضلات زیاد است اگر بخواهم نام ببرم مطمئنا یک مصاحبه جداگانه ای را می طلبد،آنقدر در این مناطق مشکل وجود دارد که در یک سوال نمی گنجد ولی خارج از مسائل عمرانی باید عرض کنم به نظر بنده مهم ترین آن ایجاد اتحاد و همدلی است که بعد از انتخابات دوره نهم متاسفانه از بین رفته!! اگر یک توسعه پایدار در منطقه می خواهیم باید همدلی و همزبانی پایدار هم بخواهیم ، باید نماینده ای انتخاب شود که نگاه ملی و منطقه ای داشته باشد ، کسیکه فقط به فکر قدرت است به درد منطقه من نمی خورد ، باید فرهیختگان و نخبگان این دیار بتوانند در کنار هم بنشینند و گفتگو کنند و بعد از آن، پشت سر همدیگر ، جبهه نگیرند و بد گویی نکنند!! باید نماینده بتواند خارج از شعار از همه پتانسیل های موجود استفاده کند. رفع معضلات منطقه نیازمند روحیه جهادی است، باید کاندیدایی مورد توجه مردم قرار گیرد که بتواند خارج از شعار ها و اما و اگرها کار کند و بین هیچ احدی تفاوت قایل نشود، مسئولی که برای مردم نیست نباید در نزد او جایگاهی داشته باشد ، مسئولی از مشارکت فرهیختگان استفاده نمی‌کند نباید پشت میز بنشیند،مسئولی که نمی تواند صدای مخالف ، تحلیل منتقد را تحمل کند نباید در لیست مدیران منطقه قرار بگیرد، این کت برای خیلی از افرادی که می خواهند کاندا شوند هنوز زود است ، امیدوارم این دوره انتخاب مردم بر اساس قوم و قبیله و طائفه نباشد،برنامه را ببینند ، حقیقت را هم در کنار واقعیت نگاه کنند اگر قابل اجراست به او رای دهند.هرکسیکه شعار توسعه داد که نمیتواند آدم خوبی برای اجرای آن باشد!


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین