حرف شمال

کد خبر: 77
محرومیت در یکی از روستاهای نور مازندران
در ۱۲ کیلومتری شهر نور و در قلب جنگل‌های بکر هیرکانی و خزری شمال روستایی است که مردمانش برای رفع برخی محرومیت‌ها در حسرت بازسازی یک دهنه پل اند.

حرف شمال: نام روستای سیاه کلای نور را برخی از شهروندان نوری هم نشنیده‌اند، این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان نور است و اهالی‌اش با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

برای سفر به این روستا باید از دل پارک جنگلی گذشت، باآنکه ۱۲ کیلومتر از شهر فاصله دارد اما برخی اهالی می‌گویند اینجا از محرومیت رنج می‌برد. بیشتر دغدغه اهالی، پل تخریب‌شده‌ای است که بازسازی آن اعتبار ناچیزی می‌طلبد وادارات مربوطه در پاسخ پیگیری‌شان می‌گویند: اعتبار نداریم.

اهالی روستا معتقدند، این پل درواقع نبض تپنده روستاست، چراکه در صورت تخریب، ارتباط ما با شهر کامل قطع می‌شود و مسیری برای تردد نداریم و علاوه بر آن، لوله آب‌رسانی روستا از حاشیه پل عبور می کند و از این منظر نیز با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

سیل چندی پیش به راه دسترسی و پل ارتباطی روستا آسیب زد و متأسفانه پیگیری‌ها برای مرمت آن تاکنون نتیجه‌ای نداده است و مسئولان می‌گویند اعتبار نداریم

رضا رفعتی دهیار روستای سیاه کلای نور  می‌گوید: سیل چندی پیش به راه دسترسی و پل ارتباطی روستا آسیب زد و متأسفانه پیگیری‌ها برای مرمت آن تاکنون نتیجه‌ای نداده است و مسئولان می‌گویند اعتبار نداریم.

۱۲کیلومتر تا قلب محرومیت/ روستایی محروم در دل جنگل سبز

 

 

وی بابیان اینکه راه ارتباطی روستا مسیر ارتباطی حدود پنج روستا را شامل می‌شود ادامه می‌دهد: هر آن پل ارتباطی روستا در معرض تخریب کامل قرار دارد، درحالی‌که بااعتبار ۱۰ میلیون تومانی می‌توان آن رامرمت و بازسازی کرد.

وی با اشاره به اینکه لوله انتقال آب‌رسانی روستا در مسیر جریان سیل واقع‌شده است معتقد است: سیل اخیر و شکست تنه درختان، لوله آب را شکست و سبب قطع چندروزه آب روستا شده بود و هر بار که سیل رخ می‌دهد، مشکل قطعی آب روستا تکرار می‌شود.

روستای سیاه کلاً در بخش جنوب شرقی و شرقی شهرستان نور در پارک جنگلی واقع‌شده و با شهر ۱۲ کیلومتر فاصله دارد و آسفالت حدود یک کیلومتر از راه دسترسی این روستا نیز همچنان لنگ بی‌پولی مانده است.

حسن نیا رئیس شورای روستای سیاه کلاً می‌گوید: با توجه به نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های فراوان، آسفالت مسیر روستا ناتمام مانده و اداره مربوطه تقاضا دارد تا آسفالت به‌صورت مشارکتی انجام شود.

روستای سیاه کلاً نه نانوایی دارد و نه آردی بین اهالی آن توزیع می‌شود و به گفته رئیس شورا، مردم برای تهیه آرد باید به صنعت و معدن و بازرگانی مراجعه کنند درحالی‌که با احداث نانوایی یا تخصیص سهیمِ آرد مشکل مردم حل می‌شود.

مدرسه میثم روستای سیاه کلاه سالهاست که متروکه شده و دانش‌آموزان آن به مدارس دیگر مناطق می‌روند،

مدرسه میثم روستای سیاه کلاه سالهاست که متروکه شده و دانش‌آموزان آن به مدارس دیگر مناطق می‌روند، رئیس شورای روستای سیاه کلاً می‌گوید: ۲۰ دانش‌آموز در این روستا وجود دارد که برای تحصیل به مدارس دیگر ازجمله رستم رود می‌روند و بخشی از هزینه ایاب و ذهابشان را دهیاری تقبل می‌کند، درحالی‌که مدرسه روستا متروکه شده است.

مصطفی دهقان دیگر عضو شورای روستای سیاه کلاً، نداشتن تاکسی یا خط ویژه را از دیگر دغدغه‌ها بیان می‌کند و می‌گوید: به دلیل گذر از مسیر پارک جنگلی و فعال نبودن خط ویژه و تاکسی، اهالی برای تردد با مشکلاتی مواجه هستند، چون بخشی از مسیر جنگلی است.

اهالی روستا، نداشتن طرح هادی را از دیگر مشکلات بیان می‌کنند و معتقدند به‌تازگی مشاور، نقشه را تهیه‌کرده و در حال جمع‌بندی طرح‌هاست. آنان کمبود آب و کیفیت نداشتن را از دیگر دغدغه‌هایشان بیان می‌کنند و می‌گویند بااینکه آب شرب روستا از پروژه سنگین ده تغذیه می شود و چند روستا تحت پوشش این مجتمع است ولی در تابستان علاوه بر کم‌آبی، کیفیت آب بد و کدر است.

مزارعی که هر سال بایر می شود

شغل بیشتر اهالی سیاه کلاً کشاورزی است، اما امسال کم‌آبی سبب شده تا نصف محصولات کشاورزی و برنج آنان از بین رود و به گفته رضا رفعتی دهیار روستا، اراضی کشاورزی منطقه به دو قسمت کشان بالا و پایین معروف است که حدود ۳۰ تا ۴۰ هکتار مزارع کشان پایین به دلیل کمبود آب از بین رفته است و برخی کشاورزی نیز مزارعشان را بدون کشت رها کرده‌اند.

مازندران بیش از سه هزار روستا دارد که سرنوشت بسیاری از این مناطق بکر و پرجاذبه همانند روستای سیاه کلای نور است و توجه نکردن و رفع نشدن نیازها، هر روز این روستاها را خالی تر از گذشته می کند/ مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین