حرف شمال

کد خبر: 75
در حالی چراغ سومین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس در عروس شهرهای ایران زمین گرم شده است که به اعتقاد صاحب‌نظران، برپایی این جشنواره‌ها در رونق سینما تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش حرف شمال، سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس تا  ۱۶ مهرماه در استان مازندران و به دبیری حسین مسافر آستانه در حال برگزاری است. لزوم جای‌گیری جشنواره فیلم یاس در تقویم ملی، تاثیرآن در تقویت سینمای ملی، معرفی فیلم‌سازان و هنرمندان مستعد و رونق بخشی به صنعت سینما ازجمله مواردی است که ستاره‌های سینمای ایران درباره این جشنواره بین‌المللی مطرح کرده‌اند.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس، ۶۰ فیلم و پویانمایی ویدیویی در بخش‌های بین‌الملل و چشم‌انداز آسیا، مسابقه فیلم‌های اول و مسابقه ایران اکران می‌شود. ۱۱ فیلم پویانمایی در کنار فیلم‌های ایرانی و فیلم‌هایی از کشورهای ‍ژاپن، هند، آلمان، فرانسه، گرجستان، روسیه و دیگر کشورهای جهان اکران می‌شود، همچنین این فیلم‌ها در سینماهای سه شهر رامسر، تنکابن و چالوس به نمایش درمی‌آیند.

کتایون ریاحی هنرمند سینما و تلویزیون و بازیگر زنجیره تاریخی حضرت یوسف با تقدیر از مجریان برگزاری جشنواره برای انتخاب شهر زیبای رامسر به‌عنوان میزبان جشنواره می‌گوید: برگزار کردن جشنواره در رامسر و تله کابین کاری شجاعانه، ماندگار و بی نظیر است.

وی درعین‌حال بابیان اینکه برگزاری جشنواره در شهرستان‌ها در تمرکززدایی آن مهم است تصریح می‌کند: ایران آن قدر مناطق زیبا دارد که می توان هر سال می شود در آنها جشنواره برگزار کرد تا شور و نشاطی بین اهالی ایجاد شود.

وی سطح برگزاری جشنواره سوم را کیفی برشمرد و گفت: این جشنواره‌ها در رونق بخشی به تولیداتی فیلم و سینما بسیار اثرگذار است.

همایون ارشادی بازیگر سینما و تلویزیون نیز که برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم یاس به رامسر سفرکرده است نیز می‌گوید: انتخاب رامسر به‌عنوان میزبان جشنواره، درست بود زیرا رامسر زیباترین شهر ایران است.

وی با اشاره به برپایی مراسم افتتاحیه در تله کابین رامسر می‌گوید: طبیعت زیبا رامسر نشان‌دهنده آن است که می‌توان از طبیعت برای سینما بهره گرفت و خوشبختانه تمام زیبایی‌های مازندران در این منطقه هویداست.

ارشادی درباره امکانات شهرستان رامسر برای میزبانی جشنواره یادآور شد: درهرصورت مشکلات برای برگزاری جشنواره آن‌هم در سطح بین‌المللی وجود دارد اما تاکنون این جشنواره خوب برگزارشده است.

سامان سالور، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما نیز نقش جشنواره فیلم ویدیویی یاس را در توجه به این نوع آثار مهم دانست و ادامه داد: باید به کیفیت فیلم ویدیویی فارغ از تمام شعارزدگی‌ها پرداخت. این نگاه تخصصی در رشد کیفی آثار نیز تأثیر دارد.

کارگردان «تمشک» تأکید کرد: فیلم‌سازان جوان باید بدانند در ساخت فیلم دیدگاه کارگردان مهم است نه تجهیزات سینمایی. ساخت فیلم نگاتیوی نیز تقریباً از دور خارج‌شده و سینمای جدی ازنظر فن فرقی با فیلم ویدیویی ندارد. فیلم سینمایی نیز به جهت متریال با فیلم ویدیویی یکسان است.

نقش فیلم‌های ویدیویی در معرفی بازیگران جوان به سینمای حرفه‌ای مؤثر است

کارگردان «آمین خواهیم گفت» نقش فیلم‌های ویدیویی را در معرفی بازیگران جوان به سینمای حرفه‌ای مؤثر دانست و تصریح کرد: در ایران بنا به شرایطی سوپراستار نداریم، روند سینما نیز با ستاره سازی تشابهی ندارد و گویا دوست نداریم ستاره جدیدی را بپذیریم.

مازندران تا پنجشنبه هفته جاری میزبان سومین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس خواهد بود و به گفته معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، استقبال مردم در روز اول این جشنواره بسیار مطلوب بوده است.

سلام مازنی ها به سینما

حجت‌الاسلام صفر قاسمی افزود: در روز اول حضور جوانان بسیار قابل‌توجه بود و در سه سینمای جهان‌نمای چالوس، انقلاب تنکابن و هتل رامسر ۱۲ فیلم به نمایش گذاشته شد که برخی عوامل فیلم در اکران آن حضور داشتند.

قاسمی با اشاره به اینکه دیدن فیلم‌ها در این سه سینما تا پایان جشنواره رایگان است اظهار داشت: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم یاس فرصت مناسبی شد تا علاوه بر تجهیز سینماهای غرب مازندران، جدیدترین وبرترین فیلم‌های خانگی جشنواره بین‌المللی یاس برای اولین بار در سینماهای غرب مازندران برای مردم به نمایش گذاشته شود.

ورک شاپ «آسیب‌شناسی و مقایسه تولید و ساخت برنامه‌های ویدیویی در ایران و سایر کشورهای دیگر» در چهارمین روز از جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس برگزار می‌شود.

در این ورک شاپ مقایسه‌ای بین روش‌های تولید آثار ویدیویی در ایران و کشورهای منطقه و سینمای غرب صورت می‌گیرد.

این ورک شاپ توسط دکتر آباریس تنظیفی بر اساس تحقیق و پژوهشی از مجید کریمی برای علاقه‌مندان و هنرمندان ساخت فیلم‌های ویدیویی برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی ارتقا سطح کیفی آثار ویدیویی از منظر ساختار اجرایی و جلوه‌های کامپیوتری بوده و این‌که چه باید کرد تا سرمایه‌ای که برای تولید اثر گذاشته می‌شود بازگردد.

علاوه بر برگزاری کارگاه آموزشی «آسیب‌شناسی تولید آثار ویدیویی» دو کارگاه بین‌المللی در جشنواره امسال برگزار می‌شود. کارگاه اول با عنوان «تهیه و تولید فیلم‌های تلویزیونی» و کارگاه دوم با عنوان «نقش و همکاری بازیگران در تولیدات تلویزیونی» با حضور آنت اولسن نویسنده و کارگردان دانمارکی و  منیارد ازیاشی بازیگر انگلیسی برگزار می‌شود/مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین