حرف شمال

کد خبر: 743
دومین ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی برای اجرای طرح تنفس به سازمان جنگل‌ها ارسال شد:
وزیر جهاد کشاورزی در دومین ابلاغیه خود برای اجرای طرح توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال که به سازمان جنگل‌ها ارسال شده است، حق برداشت چوب یا خارج کردن آن از جنگل را برای مجریان طرح‌های جنگلداری ممنوع کرده است.

حرف شمال: وزیر جهاد کشاورزی در دومین ابلاغیه خود برای اجرای طرح توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال که به سازمان جنگل‌ها ارسال شده است، حق برداشت چوب یا خارج کردن آن از جنگل را برای مجریان طرح‌های جنگلداری ممنوع کرده است.
 

به گزارش پایگاه خبری حرف شمال وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ اول آبان سال ۱۳۸۵ و پیش از تصویب قانون ممنوعیت بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال کشور در مجلس شورای اسلامی، ابلاغیه‌ای ۱۰ بندی برای اجرای طرح تنفس به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ارسال کرد. امسال نیز با گذشت بیش از هفت ماه از ارسال اولین ابلاغیه، با توجه به برگزاری جلسات متعدد برای اجرای سیاست‌ها اعلامی وزیر جهادکشاورزی، محمود حجتی دومین ابلاغیه خود را در تاریخ ۱۶ خرداد ۹۶ به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ارسال کرد. اگرچه خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور چند روز پیش در گفتگو با خبرنگار ایانا ارسال ابلاغیه جدید از سوی وزیر جهاد کشاورزی به این سازمان را تلویحا رد کرده بود، اما تصویری از دومین ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی در اختیار خبرنگار این خبرگزاری قرار گرفت.

این ابلاغیه که به شماره ۶۰۰۴/۲۰ برای سازمان جنگل‌ها ارسال شده است، حاوی دستوراتی درباره نحوه خاتمه قراردادهای طرح‌های جنگلداری است. در بند اول این ابلاغیه آمده است که برای خاتمه قراردادهای طرح‌های جنگلداری باید به گونه‌ای عمل شود که از مهر ماه سال جاری حداقل ۴۰ قرارداد و ماهیانه ۱۰ قرارداد و مابقی قراردادها تا پایان سال خاتمه یافته و گزارش هر مرحله اعلام شود.

در دومین بند ابلاغیه نیز بر تهیه شرح خدمات مناسب برای برنامه حفاظت و نگهداری از جنگل‌های شمال تا خرداد ماه تاکید شده تا این شرح خدمات جدید، جایگزین طرح‌های بهره‌برداری از چوب فعلی شود.

در تبصره‌های این بند تاکید شده است که مجری طرح حفاظت، به هیچ وجه حق برداشت چوب یا خارج کردن آن از جنگل را ندارد. همچنین تمام عملیاتی که باعث افزایش کیفیت و کمیت جنگل می‌شود، باید در برنامه‌های حفاظتی لحاظ شود. وزیر جهاد کشاورزی در این ابلاغیه بر تغییر حوزه‌های برخی طرح‌ها و یا ادغام شدن آنها در یکدیگر تا حد امکان تاکید کرده است.

در آخرین تبصره بند دو نیز تاکید شده است که برنامه‌های حفاظتی باید به نحوی اجرا شود که کیفیت و کمیت جنگل‌های مشمول حفاظت در ابتدا و انتهای قراردادها، قابل ارزیابی باشد.

در سومین بند این ابلاغیه نیز درباره نحوه تنظیم قراردادهای حفاظتی مواردی ذکر شده است. بر اساس ابلاغیه جدید وزیر جهاد کشاورزی در قراردادهای حفاظتی، مجری نباید مالک چوب‌های جنگل باشد. تمام اختیارات کارفرما باید به نحوی در قرادادها اعمال شود تا در هر زمان که مصلحت ایجاد می‌کند، ختم واگذاری آن به فرد دیگر، هیچ مشکلی ایجاد نکند. حتی الامکان از واگذاری طرح حفاظت در یک موقعیت جغرافیایی به مجری سابق طرح‌های جنگلداری، اجتناب شود. پس از پایان زمان طرح حفاظت در یک قرارداد، حتی المقدور در قرارداد بعدی از همان مجریان استفاده نشود.

در دومین ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی اشاره شده است است که گزارش اقدامات انجام شده در زمینه طرح توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال هر ۱۵ روز یکبار به دفتر وزیر جهاد کشاورزی ارسال شود.

با وجود گذشت بیش از سه سال از تصویب "برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگلهای کشور" در هیات وزیران که بر توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال تاکید داشت، همچنین گذشت هفت ماه از نخستین ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی برای توقف بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال و سه ماه از مصوبه مجلس درباره اجرای طرح تنفس تا سال سوم برنامه ششم توسعه، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هنوز برنامه جایگزین طرح‌های جنگلداری فعلی را تدوین نکرده است. سال گذشته مسئولان سازمان جنگل‌ها، دانشگاه تربیت مدرس را مسئول تدوین دستورالعمل‌های فنی طرح‌های جدید اعلام کردند اما تا کنون عقد قرارداد با این دانشگاه به تاخیر افتاده است. تلاش‌های مکرر برای دریافت توضیحات بیشتر درباره اقدامات سازمان جنگل‌ها برای تدوین طرح‌های جایگزین و دریافت توضیحات درباره دلایل به تعویق افتادن عقد قرارداد با دانشگاه تربیت مدرس، تا لحظه تنظیم این خبر بی‌نتیجه مانده است و عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تماس‌های مکرر خبرنگار ما را بدون پاسخ گذاشته است./ایانا


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین