حرف شمال

کد خبر: 717
به بهانه ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان
اولیای گرامی اسلام جوانی را یكی از نعمت های پر ارج الهی و از سرمایه های بزرگ سعادت در زندگی بشر شناخته اند و این موضوع را با عبارات مختلفی خاطرنشان نموده اند.

حرف شمال: جوان، كانون شور و هیجان، مركز نشاط و سلامت، قلب تپنده و سرمایه آینده یك ملت است؛ از این رو در برنامه ریزیها و سیاستهای فرهنگی و اجتماعی توجه ویژه ای به این نسل می شود و دولتها برای بهره برداری صحیح و استفاده مطلوب از نیروها و استعدادهای جوانان در امور مختلف سازندگی و اداره كشور،‌ تمام تلاش خود را به كار می گیرند كه شور و نشاط و تواناییهای جوانان را، سالم و سازنده برای رفع نیازها و رفاه و آسایش حال و آینده جامعه هدایت كنند. علاوه بر آن جوانی، آغاز شكفتن است. جوانی، میلاد دوباره انسان است. انسان در جوانی، بار تكلیف الهی را به تازگی بر دوش گرفته است. خداوند، بسیاری از نعمت هایش را در جوانی به انسان ارزانی می‌دارد."حجت الاسلام عنایت الله ذوالقدر" پژوهشگر دینی؛ به بهانه میلاد حضرت علی اکبر و روز جوان ،طی نگارش یادداشت پیش رو به اهمیت دوران جوانی از نگاه ائمه پرداخته است که با هم می خوانیم:

قرآن، پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) دوران جوانی را یكی از نعمت های پر ارج الهی و از سرمایه های بزرگ سعادت در زندگی بشر شناخته اند و این موضوع را با عبارات مختلفی خاطرنشان نموده اند

اولیای گرامی اسلام جوانی را یكی از نعمت های پر ارج الهی و از سرمایه های بزرگ سعادت در زندگی بشر شناخته اند و این موضوع را با عبارات مختلفی خاطرنشان نموده اند.

امام علی(ع) فرموده اند: دو چیز است كه قدر و قیمتشان را نمی شناسند مگر كسی كه آن دو را از دست داده باشد، یكی جوانی و دیگری تندرستی و عافیت است.(غررالحكم ودررالكلم،ص 264)

در این حدیث حضرت علی (ع) نعمت جوانی را در ردیف بزرگترین نعمت های الهی، یعنی صحت و سلامت آورده است و به اندازه ای آن را مجهول القدر دانسته كه می فرماید تنها در موقع فقدان جوانی می توان به ارزش آن پی برد.

از دیدگاه حضرت علی (ع) انسان در جزیره ای به نام فرصت قرار گرفته كه بین دو اقیانوس نیستی(گذشته وآینده) قرار گرفته و باید قدر زمان را بداند. آنچه از عمر ما گذشته و سپری شده دیگر در دسترس نیست و حتی ثانیه ای از آن بر نمی گردد و آنچه از زمان در پیش است هنوز نسبت به ما عدم است و تضمینی هم وجود ندارد كه ما به آن برسیم و آنچه به صورت نقد در اختیار ماست امروز است كه باید از آن بهره برد.

دوران جوانی نیز نسبت به كودكی و پیری به تعبیر قرآن دوران قوتی است كه بین دو دوران ضعف محصور است و فرصتی است كه باید آن را غنیمت شمرده و بهره برداری لازم را نمود.

پیامبر گرامی اسلام(ص)فرموده اند:در روز قیامت بنده قدم بر نمی دارد مگر اینكه پنج چیز از او سوال می شود،از عمرش كه چگونه سپری كرده و از دوران جوانی اش كه چگونه تمام كرده، از ثروتش كه از كجا بدست آورده و در چه راهی مصرف كرده و از عملش كه در چه راهی به كار برده است.

از این روایت به خوبی استفاده می شود كه دین مبین اسلام تا چه پایه به جوانی و ارزش ان توجه مخصوصی دارد این سرمایه در پیشگاه الهی به اندازه ای مهم است كه روز حساب از صاحبش سوال می شود كه چگونه آن را صرف كرده است؟ گرچه دوران جوانی خود قسمتی از مجموع عمر آدمی است ولی این قسمت از عمرآن قدر مهم و ارزنده و ممتاز است كه درباره آن پرسش مخصوصی می شود.

اهمیت استفاده از دوران جوانی

علاوه بر پی بردن به ارزش دوران جوانی، استفاده و بهره برداری از این فرصت نیز مورد توجه اولیای اسلام است. امام علی(ع) می فرمایند: از جوانیت قبل از رسیدن پیری بهره برداری كن همچنین از سلامت و توانمندی ات قبل از ناتوانی و ضعف.(غررالحكم،ص 159 )

رسول خدا(ص) فرموده اند: بدرستی كه خداوند متعال فرشتگانی دارند كه هر شب نزول می كنند و ندا می دهند ای جوانان بیست ساله كوشش و جدیت كنید و برای نیل به كمالات انسانی مجاهده نمایید.(مستدرك الوسایل ،ج،12 ،ص 157 )

بنده باید از دنیا برای آخرتش و از زندگی برای مرگش و از جوانی برای پیری اش بهره گیرد،بدرستی كه دنیا خلق شده است برای شما و شما خلق شده اید برای آخرت. قرب پیری به جوانی و در انتظار بودن خمیدگی پیری بعد از نیرومندی جوانی عواملی هستند امیر مومنان علی (ع) مطرح می كنند تا اهمیت استفاده از دورن جوانی را خاطر نشان نمایند.

علاوه بر توجه به استفاده از دوران و نیروی جوانی، توصیه پیامبراكرم (ص) به بزرگان و بزرگسالان این می باشد كه از جوانان در انجام امور بهره گیری كنند و گوی و میدان را به دست آنان بسپارند.


الهیاری
7 اردیبهشت 1403 02:06
نقل قول
میهمان
امتیاز مثبت 0
از حاج آقای ذوالقدر نهایت سپاس را دارم
البته از منبرهای حاج آقا استفاده میکنم انتظار میرود از سخنان حاج آقا بیشتر در فضای مجازی استفاده کنیم
مطالب اینچنینی در فضای مجازی جاش خالی بود 4

نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین