حرف شمال

کد خبر: 683
در سمینار نارسائی قلب؛ مطرح شد:
همچنان نارسایی قلبی به مشکل اولیه در سالمندان تبدیل شده و حداقل ۲۰ درصد موارد بستری های بیمارستانی افراد بالای ۶۵ سال به علت نارسایی قلبی است.

حرف شمال: وقتی که قلب نمی‌تواند وظیفه طبیعی خود را که رساندن مواد غذایی و اکسیژن به بافتهاست انجام دهد، نارسایی قلبی رخ می دهد.در نارسایی قلبی ، اغلب اوقات ماهیچه قلب ضعیف و حفرات قلب گشاد می‌شوند ولی در بعضی از بیماری‌ها ممکن است ماهیچه های قلب ضخیم و سفت شوند، در این موارد قلب نمی‌تواند عملکرد طبیعی داشته باشد و نارسایی قلبی بروز می‌کند و حفرات اصلی قلب که وظیفه پمپاژ خون را به عهده دارند ( بطنها) خوب پر نمی‌شوند وخون‌ رسانی مختل می‌شود.
  مریم ابراهیم زاده؛ دبیر اجرایی سمینار نارسایی قلب، که خود نیز از متخصصین مجرب قلب نظام پزشکی شهرستان چالوس می باشد، در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری حرف شمال، ضمن ارائه توضیحات فوق، در ادامه گفت: نارسایی قلبی به هر علتی که ایجاد شده باشد، باعث کاهش طول عمر، افت کیفیت زندگی و بستری های مکرر و صرف هزینه های زیاد می شود و با بهبود روش های تشخیصی و درمانی مناسب، بیماران، حتی افرادی که دچار نارسایی قبلی شدید هستند، طول عمر بیشتری پیدا می کنند و دیرتر وارد مراحل پیشرفته بیماری می شوند؛ اما همچنان نارسایی قلبی به مشکل اولیه در سالمندان تبدیل شده و حداقل ۲۰ درصد موارد بستری های بیمارستانی افراد بالای ۶۵ سال به علت نارسایی قلبی است. وی مفهوم نارسایی قلبیرا  ناتوانی نسبی قلب در پمپ كردن خون به درون سیستم گردش خون، بیان نمود و گفت: بدین ترتیب این بیماری موجب كمبود خون در اندام‌ها و در نتیجه ضعف و بی‌حالی شده و از طرفی تجمع خون در سیستم وریدی، موجب ورم در اندام‌ها به خصوص پاها می‌شود.
عضو نظام پزشکی شهرستان چالوس، گفت: ضرورت توجه به موضوع علل و درمان نارسایی های قلب باعث شد تا با همت هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی شهرستان چالوس ، انجمن نارسائی قلب ایران و دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران؛ و با حضور اساتید و پزشکان برجسته و مطرح قلب کشور ، برای اولین بار در مازندران سمیناری تحت عنوان "تازه های نارسایی قلبی" به‌ مدت دو روز به‌ میزبانی چالوس در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 24 و 25 فروردین ماه سال جاری برگزار شد.
دبیر اجرایی سمینار نارسایی قلب،  هدف از برگزاری این "بازآموزی" را ارتقاء سطح علمی و آگاهی از بروزترین اطلاعات علمی قلب و نارسایی های آن با توجه به شیوع رو به افزایش بیماری های قلبی ، عنوان کرد و گفت: دراین همایش دو روزه ی علمی، مقالاتی با موضوعات تشخیص و تقسیم بندی بالینی ، بیماری های چالش برانگیز و درمان داروئی در نارسایی قلبی، پرفشاری ریه و درمان های غیر دارویی؛ ارائه گردید که با حضور دکتر احمد امین ، رئیس انجمن نارسائی قلب ایران و پدر نارسائی قلب؛ و اساتید سرشناسی همچون: خانم دکتر فروه وکیلیان؛ مسئول مرکز تحقیقات پیشگیری از آترواسکلروز، بعنوان دبیر علمی سمینار؛ و تیم پیوند قلب دانشگاه مشهد و اعضای تیم نارسایی قلبی از دانشگاه های علوم پزشکی ایران،مرکز قلب؛ و پزشکان مجرب از استان های یزد،تبریز، اهواز و بیمارستان بقیة الله؛ این همایش از ارزش علمی بالایی برخوردار بوده است.
ضرورت کنترل بیماری‌های غیرواگیر/۸ درصد جمعیت ایران نارسایی قلبی دارند

عباس آقازاده؛رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: نسبت تعداد بیماران نارسایی قلبی در کشورهای پیشرفته ۱.۵ تا سه درصد جمعیت است، اما در کشور ما این رقم هشت درصد بوده و هر روز در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه جمعیت کشور ما از نظر سنی رو به افزایش است، افزود: با توجه به اینکه با افزایش سن افراد ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌ های قلبی و حوادث مربوط به عروق مغزی نیز دور از ذهن نیست، بنابراین تمام این بیماری‌ ها زمینه‌ ساز شیوع بیشتر نارسایی‌ های قلبی خواهد بود.
رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور با تأکید بر اینکه با ادامه روند افزایش سن جمعیت کشور در طول دهه‌ های آینده تعداد افراد میان‌ سال و سالمند کشور نیز بیشتر می‌شود، خاطر‌نشان کرد: این آینده‌ نگری ایجاب می کند که به‌ سمت آموزش و درمان بیماری‌ هایی برویم که با این بخش از جمعیت سرو کار دارد.
این مسؤول با بیان اینکه در یک پزشکی سلامت‌ محور اهمیت بیماری‌ های غیر واگیر مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر اولویت کشور بر روی کنترل بیماری‌ های غیر واگیر معطوف شده است چرا که بیشترین عامل مرگ و میر مربوط به بیماری‌ های قلب و عروق است.
آقازاده خاطر‌نشان کرد: سازمان نظام پزشکی کشور براساس این آینده‌ نگری‌ها تصمیم به اجرای سمینارها و همایش‌ های بازآموزی بیماری‌ های مهم منطقه گرفت و در سال‌ های اخیر در شهرستا‌ن‌ های نوشهر و چالوس اقدام به برگزاری برنامه‌ های آموزشی که برای آینده کشور اهمیت دارد گرفته است.
وی با بیان اینکه سمینار بازآموزی نارسایی‌ های قلبی از مدت‌ها قبل در چالوس برنامه‌ ریزی شد، افزود: در این سمینار دو روزه اساتیدی از تهران، اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد و مازندران شرکت کردند و این همایش در حقیقت مهم‌ترین کنفرانس علمی قلب کشور است که در شهرستان چالوس برگزار شد.
رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور نبود امکانات سخت‌افزاری و سالن مدرن جهت اجرای کارهای علمی را یکی از کمبودهای اصلی در شهرستان چالوس برشمرد و اظهار کرد: احداث یک سالن کنفرانس مدرن مطابق با استانداردهای علمی از ضروریات این شهرستان محسوب می‌شود.
این مسؤول با اعلام اینکه سازمان نظام پزشکی کشور آماده هر نوع همکاری برای ساخت سالن کنفرانس مدرن مطابق با استاندارد های علمی در شهرستان چالوس است، بیان کرد: اگر مسؤولان همت کرده و قطعه زمینی را در اختیار سازمان‌ های نظام پزشکی و مهندسی قرار دهند ما نیز می‌توانیم با تجمیع منابع، سالنی در خور شأن در احداث کرده و اختیار سازمان‌ های شهری برای برگزاری جلسات کشوری قرار دهیم.
آقازاده در پایان با اشاره به اینکه سمینار تازه‌ های نارسایی قلب برای نخستین بار در استان مازندران و به‌ میزبانی شهرستان چالوس برگزار شد، گفت: در این سمینار ۱۸ استاد از ۱۵ منطقه کشور حضور دارند و سازمان نظام پزشکی توانست در مدت چهار سال حدود ۱۰ برنامه بازآموزی را در شهرستان‌ های نوشهر و چالوس اجرا کند و بسیاری از پزشکان توانستند امتیازات خوبی از این مناطق کسب کنند.
ضرورت اجرای برنامه‌های آموزشی برای مقابله با نارسایی‌های قلبی

ید‌الله سهرابی؛عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور؛ در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شرایطی که در مازندران از نظر چاقی و دیابت در میان استان‌های کشور وجود دارد این استان رتبه نخست کشوری را در زمینه شیوع این بیماری‌ ها به‌خود اختصاص داد.
وی با اشاره به اینکه چاقی زمینه‌ ساز بیماری‌ های قلبی و عروقی محسوب می‌شود، افزود: با توجه به اینکه چاقی مفرط سبب افزایش فشار خون نیز می‌شود در نتیجه همه این عوامل موجب شیوع بیماری‌ های قلبی و عروقی در این منطقه است.
عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه براساس نیازی که در مازندران احساس می‌شد این مسأله در جلسات نظام پزشکی در دستور کار قرار گرفت، افزود: نکته بسیار مهم در برگزاری سمینار تازه‌ های نارسایی قلب، بازآموزی این مسأله بود که به‌ همت دبیر این همایش، با حضور اساتید برجسته ی کشور در حوزه نارسایی‌ های قلب، در این ‌منطقه برگزار شد.

وی خاطر‌نشان کرد: نکته مهمی که در مورد دور ماندن از بیماری‌ های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون و چاقی افراد باید سعی  کنند تا شیوه زندگی خود را اصلاح کرده و ورزش، تغذیه مناسب و کنترل فشار خون و قند خون را در سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

سهرابی به کاهش هزینه‌ های ناشی از ابتلا به این بیماری‌ ها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از عوارض این بیماری‌ ها تحمیل هزینه برای درمان است بنابراین با اصلاح و تغییر شیوه زندگی می‌توان در بحث اقتصاد مقاومتی  که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است، گام برداشت.  

وی با تأکید بر اینکه در زمینه نارسایی‌ های قلبی باید برنامه‌ های آموزشی و پژوهشی زیادی را در اختیار پزشکان و مردم قرار داد، بیان کرد: می بایستی در زمینه اهمیت نارسایی قلب در جامعه، اقدامات آمورشی خوبی صورت بگیرد تا به این ترتیب از شیوع این بیماری کاسته شده و طول عمر افراد را به‌ راحتی افزایش داد.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین