حرف شمال

کد خبر: 676
در صورت تصویب مجلس؛
پیش‌تر بحث‌هایی درباره ضروری نبودن استفاده از کارت هوشمند سوخت بنزین از سوی دولت ارائه شد و حذف بنزین سهمیه‌بندی و تک‌نرخی شدن بنزین سبب شد استفاده از کارت هوشمند سوخت در میان دارندگان خودرو به حداقل ممکن برسد .

حرف شمال: این پیشنهاد در قالب گزارشی که از سوی کارشناسان این مرکز در خصوص طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت از سوی نمایندگان تدوین‌شده است، ارائه شد .
به گزارش حرف شمال به نقل از بولتن نیوز بر این اساس نمایندگان در قالب این طرح خواستار آن شده‌اند استفاده از کارت هوشمند سوخت برای بخش حمل‌ونقل الزامی شود .
پیش‌تر بحث‌هایی درباره ضروری نبودن استفاده از کارت هوشمند سوخت بنزین از سوی دولت ارائه شد و حذف بنزین سهمیه‌بندی و تک‌نرخی شدن بنزین سبب شد استفاده از کارت هوشمند سوخت در میان دارندگان خودرو به حداقل ممکن برسد .
در حال حاضر سوخت‌گیری خودروها و وسایل حمل‌ونقل عمومی از طریق کارت‌های جایگاه‌های سوخت‌گیری صورت می‌گیرد این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد اطلاعات دریافتی از کارت هوشمند سوخت تا حد زیادی اجرای طرح‌های مقابله با قاچاق سوخت را امکان‌پذیر کرده بود .
بر اساس این گزارش اصلاح قیمت سوخت در قالب قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت دقیق اجرا نشد، ازاین‌رو قیمت سوخت در ایران به‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت خام، در مقایسه با سایر کشورهای همسایه پایین‌تر است و همین امر انگیزه‌های لازم برای قاچاق سوخت را ایجاد کرده است .
ازاین‌رو برای از میان بردن این احتمال استفاده از کارت هوشمند سوخت تصویه شده است . آمارهای منتشرشده از سوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نشان می‌دهد اجرای طرح کارت هوشمند سوخت و سهمیه‌بندی بنزین در کشور باعث شد روند فزاینده قاچاق و مصرف بنزین در ایران متوقف شود و منفعت اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای این طرح در مدت هشت سال حدود 100 میلیارد دلار باشد .
با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی می‌توان انتظار داشت در سال جاری بار دیگر استفاده از کارت سوخت برای دارندگان خودرو اجباری شود .
در این صورت خرید سوخت از جایگاه‌ها منوط به ارائه کارت هوشمند سوخت است . این کارت‌های می‌توانند در دوره جدید فعالیت بدون آنکه سهمیه‌بندی بنزین اجرایی شوند مورداستفاده قرار گیرند .
گفته می‌شود اطلاعات استخراجی از این سامانه می‌تواند زمینه لازم برای برنامه‌ریزی جهت کاهش مصرف بنزین و همچنین پیشگیری از قاچاق را اجرایی نماید .


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین