حرف شمال

کد خبر: 674
آنچه در اين بين وظيفه همگان علی الخصوص بزرگان و صاحب نظران را سنگين تر می كند، روشنگری در خصوص پرهيز از تعصبات قومی و پيامدهای سوء آن؛ و همچنين ترغيب آحاد جامعه به سوی نخبه گرايی است.

حرف شمال: فرهنگ طايفه ای  در فرهنگ سياسی انتخابات شهرهایی با فرهنگ قوم گرایی بیشترین عوارض مخرب را برجای مي گذارد؛در این قبیل مشارکت ها، عمدتاً خطر حضور افرادی را شاهد هستیم که نه در قالب یک مشارکت مدنی، سیاسی، الهی، بلکه با جهت دادن و کانالیزه کردن و تغییر هویت انتخابات به یک رقابت قومیتی، سعی در به کرسی نشاندن خود یا کاندیدایی از قوم خود را دارند.این وضعیت بی گمان با تمدن و دنیای مدرن در تناقض است و عصبیت و برتری‌طلبی طایفه ای جریان فکری و سیاسی را به نام طایفه گرایی و قبیله گرایی ایجاد می‌کند که در جریان بحث انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و یا گزینش‌ها و عزل و نصب‌های اداری با وضوح بیشتری آشکار می‌شود و بی گمان انتخابات بر اساس چنین تفکر و میزانی َ،َ راه را برای برگزیدن افراد توانمند، متخصص، نخبه و شایسته دشوار می‌سازد و بکارگیری افکار و اندیشه های خلاق را با تنگنا روبرو می‌کند. در  یادداشت پیش رو، به قلم "حامد طاهرنژاد"  ضمن آسیب شناسی مختصر، از همه بزرگان و اصحاب اندیشه در خواست شده تا برای هدایت مردم به پرهيز از تعصبات قومی؛ و ترغیب آحاد جامعه شهروندی به سوی نخبه گرايی و معرفی صاحبان دانش و خرد، تلاش بیشتری داشته باشند:
  توجه به اين نكته كه شوراهای اسلامی شهر کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری و در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم درساختارهای تصمیم‌گیری محلی هستند بسيار حائز اهميت است.
با مشاركت گسترده شهروندان و انتخاب نخبگان و متخصصان شهری، حل مسائل و بحران های شهری، سیاست‌گذاری و زمینه‌سازی می شود كه ره آورد اين بلوغ فكری و تصميم گيری منطقی، توسعه شهری و رفاه شهروندی خواهد بود.
 براساس نقش قانونی شوراها و شرح وظایف و با تکیه برتجارب، اعضاء قادر خواهند بود منشا تحولات و توسعه اساسی و پایدار در مناطق شهری باشند.
افرادی باید در شوراهای شهر حضور داشته باشند که از ویژگی های شاخصی در جهت توسعه شهری و ارائه خدمات بهینه به شهروندان برخوردار باشند. برخورداری از دانش مرتبط و اتخاذ تصمیمات براساس تفکر دانش محور، مهمترین ویژگی است که اعضای شورای شهر باید در كارنامه خود داشته باشند.
با يك نگاه کلی مي توان گفت، افرادی باید در شوراهای شهر حضور داشته باشند که علاوه بر دانش و بينش و تجربه از تعاملات بالایی با مردم و مسئولین برخوردار و به قوانین و مقرارت اشراف کامل داشته باشند.
تعامل مثبت شوراهای شهر با شهرداری و دستگاههاي اجرايي و خدماتی،، همچنين بخشهای خصوصی و سرمايه گذاران می تواند نقش اساسی در توسعه همه جانبه شهر و رفاه عمومی داشته باشد. تعامل بین شهرداری و شورای شهر مي تواند منتج به اتخاذ تصمیمات مهمی در اداره امور شهری و برنامه ریزی براي ارتقاء سطح كيفی خدمات باشد كه علاوه بر رضايت شهروندان توسعه، رفاه و اشتغال و درآمد پايدار شهری را در پی خواهد داشت.
آنچه در اين بين وظيفه همگان علی الخصوص بزرگان و صاحب نظران را سنگين تر مي كند، روشنگری در خصوص پرهيز از تعصبات قومی و پيامدهای سوء آن و همچنين ترغيب آحاد جامعه به سوی نخبه گرايی و معرفی صاحبان دانش و خرد به جامعه و بيان آثار مثبت حضور افراد با تجربه و كاردان در شوراهای شهر و روستا است.
يك انتخاب درست و كارشناسانه و منطبق بر خرد می تواند زمينه ساز توسعه همه جانبه شهر و رفاه حال شهروندان باشد و بالعكس، انتخاب تعصبی و قومی بدون پشتوانه علمی و منطقی كشيدن ترمز توسعه است كه آثار سوء آن دامن عموم شهروندان از جمله شخص انتخاب كننده و منتخب را خواهد گرفت.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین