حرف شمال

کد خبر: 673
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران؛ خبر داد:
آئین نکوداشت پروفسور منوچهر ستوده به همراه اجرای زنده شعر«خون است دلم برای ایران» با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در سالن سلمان هراتی ساری برگزارمی شود.

حرف شمال: احدجاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ضمن اشاره به اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران درخصوص تکریم و تجلیل از مفاخر دینی، فرهنگی، هنری و علمی؛ گفت: تلاش داریم از مقام علمی پروفسور منوچهر ستوده ، ایران‌شناس و پژوهشگر در فروردین ماه جاری تجلیل بعمل آید.
  به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، به نقل از خبرگزاری شبستان؛ وی با بیان اینکه این اداره کل برگزاری همایش های تجلیل از مشاهیر، ناموران و مفاخر استان را در راستای اشاعه الگوهای فرهنگی و هنری در دستور کار دارد، اظهار داشت: تالیف بیش از ٥٠ جلد کتاب‌ وانتشار مقالات متعدد در خصوص جغرافیا، تاریخ، فرهنگ ایران اسلامی ازسوی این استاد نامی، نشانه‌ دلبستگی عمیق ستوده به این آب و خاک است. جاودانی به شعر معروف استاد ستوده با عنوان « خون است دلم برای ایران» اشاره کرد و گفت: این شعر، ٢٤ فروردین در مراسمی با حضور  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان و سید کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی ونزدیکان و شاگردان مرحوم ستوده به همت گروه موسیقی برادران محمدی بصورت زنده اجرا می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، از چاپ ویژه نامه همایش بزرگداشت مرحوم ستوده به همراه گفته های دانشمندان و نخبگان ایران از استاد ستوده در آستانه برگزاری آئین نکوداشت پروفسور منوچهر ستوده خبر داد و اظهار داشت: تلاش داریم از سال آینده به ایران شناس و پژوهشگر برتر حوزه علوم انسانی که پیرامون جغرافیا، تاریخ و فرهنگ مازندران آثاری ماندگار دارد، جایزه نفیسی تحت عنوان «قلم ستوده» اختصاص یابد.
جاودانی یادآورشد: جایزه«قلم ستوده» کاری مشترک  بنیاد ملی نخبگان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران است.
منوچهر ستوده ٢٨ تیرماه ١٢٩٢ خورشیدی از پدر و مادری مازندرانی در تهران دیده به جهان گشود. تا چهارسالگی در محله سرچشمه زندگی کرد. در هفت‌سالگی به مدرسه ابتدایی آمریکایی رفت و دوره شش‌ساله ابتدایی را در این مدرسه گذراند. بعد از تحصیل در دبیرستان البرز، وارد دانشسرای عالی شد. در سال ۱۳۱۷ در رشته‌ ادبیات فارسی لیسانس گرفت.  سال ۱۳۲۹ از رساله‌ دکتری خود زیر نظر استاد بدیع‌الزمان فروزانفر با عنوان «قلاع اسماعیلیه در رشته‌کوه‌های البرز»دفاع کرد.
سرانجام منوچهر ستوده ٢١ فروردین ٩٥ در سن ١٠٣ سالگی درگذشت. پیکر این ایران‌شناس و پژوهشگر پیشکسوت در آرامستان تازه‌آباد از توابع شهرستان سلمان‌شهر به خاک سپرده شد.
 


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین