حرف شمال

کد خبر: 667
افزایش آمار سفرهای نوروزی 96 و کاهش تصادفات و فوتی‌ها
نوروز سال 96 با بیش از 62 میلیون نفر-شب گردشگر که از مراکز تاریخی، فرهنگی و گردشگری بازدید کردند رکورددار سفرهای نورزی شد و این در حالی است که علی‌رغم افزایش ترددها و سفرهای نوروزی شاهد کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت بودیم.

حرف شمال: در نوروز سال 96 بسیاری از استان‌های ایران میزبان مسافران نوروزی بودند که بار سفر بسته و به دیدن اقوام و آشنایان و مناطق تاریخی و دیدنی و جاذبه‌های توریستی کشور رفتند تا خستگی سال 95 را به زمین گذاشته و با امیدی بیشتر سال جدید را در فضای پر امید آغاز کنند.

نوروز امسال 31 استان کشور پذیرای میهمانانی بودند که از شهرهای مختلف به سفر و گشت و سیاحت آمده بودند. آمار ارائه‌شده از سوی مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نشان می‌دهد از 25 اسفند تا 10 فروردین بیش از 62 میلیون نفر -شب از مراکز تاریخی، فرهنگی و گردشگری بازدید کردند و درمجموع 46 میلیون و 600 هزار نفر شب اقامت به‌ ثبت رسیده است.

از سوی دیگر همزمان با بازگشت مسافران نوروزی در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین و افزایش تردد در جاده‌ها درراه‌ها برفی یا بارانی برشدت بار ترافیکی در ورودی شهرها افزوده تا جایی که مسافرانی که بازگشت خود را به‌روزهای پایانی تعطیلات موکول کرده بودند ساعت‌ها در ترافیک جاده‌ای معطل ماندند.

سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا یادآور شد: در طرح نوروزی 300 هزار مأمور پلیس در قالب 26 هزار تیم گشتی خودرویی و پیاده سازماندهی و به‌کارگیری شده‌اند که این امر علاوه بر کاهش سوانح ترافیکی تأثیر مطلوبی بر کاهش جرائم و به‌ویژه سرقت داشته است.

روز گذشته و همزمان با اعلام این خبر که حدود ۸۰ درصد از مسافران نوروزی بازگشته‌اند، مسئولان ارشد پلیس از کاهش هفت تا هشت درصدی تعداد جان‌باختگان حوادث رانندگی در نوروز امسال خبر دادند. آمار‌های رسمی نشان می‌دهد در نوروز سال گذشته ۹۶۴ نفر جان خود را بر اثر حوادث جاده‌ای ازدست‌داده‌اند. با در نظر گرفتن کاهش هشت درصدی تعداد جان‌باختگان، به‌رغم اینکه وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است، اما همچنان می‌توان عنوان کرد نوروز پرحادثه‌ای را از نظر حوادث جاده‌ای پشت سر گذاشته‌ایم. برخی اظهارنظرها نشان می‌دهد امسال در هر ۷۱ دقیقه یک نفر جان خود را بر اثر حوادث جاده‌ای ازدست‌داده است. این در حالی است که بازگشت مسافران نوروزی ادامه دارد و گزارش‌ها حاکی از وجود ترافیک در برخی از محور‌هاست.

به‌رغم کاهش تصادفات در سال‌های اخیر ایران همچنان جزو کشورهای خطرناک در این زمینه است. در روزهای نوروز به دلیل افزایش سفر‌ها تعداد حوادث جاده‌ای افزایش می‌یابد.برای نمونه در پنج سال اخیر (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵) حوادث رانندگی منجر به مرگ پنج هزار و ۳۸۴ تن از هموطنان در مسافرت‌های نوروزی شده كه بيشترين آن با يک‌هزار و ۲۲۷ فوتی در سال ۱۳۹۲ و كمترين آن با ۹۶۴ فوتی در سال ۹۵ ثبت‌شده است. به‌طور متوسط شش تا
۵/۶ درصد تلفات رانندگی در هرسال مربوط به ايام نوروز است.

به گفته اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی، به‌طور میانگین در هر ۷۱ دقیقه یک نفربر اثر تصادفات رانندگی در ایام نوروز کشته‌شده‌اند. این در حالی است که عامل انسانی بالاترین علت تصادفات رانندگی است و باید جرائم سنگین نقدی و غیر نقدی برای رانندگان متخلفی که باعث فوت یا مصدومیت دیگران می‌شوند، تعیین شود.

رئیس پلیس راهور ناجا بابیان اینکه شعار امسال درسفرهای نوروزی «پرهیز از خطر و آرامش در سفر» بود، تأکید کرد: تصادفات رانندگی منجر به فوتی و جرحی در تعطیلات نوروز ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش یافت. همچنین ۲۲ درصد از تصادفاتت نیز ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه و غیرمجاز بوده است. ۲۰ درصد از تصادفات نیز به دلیل سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است و ۳۸ درصد نیز شامل واژگونی خودروست. همچنین بیشترین عامل تصادفات رانندگی منجر به فوتی و جرحی شامل ۴۲ درصد از تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی بوده است. تقی مهری افزود: وضعیت رفت‌وآمد نوروز ۹۶ در سطح جاده‌ها روان بود و گره ترافیکی و معطلی وجود نداشت، با اینکه در سال ۹۵ برای یک میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر گواهینامه جدید صادر شد و همچنین بیش از دو میلیون خودرو و موتورسیکلت جدید در این مدت شماره‌گذاری شده، اما وضعیت ترافیکی نسبت به سال گذشته بهتر بود.

امسال به دلیل نزولات جوی و شرایط نامساعد جوی شاهد ۶۰ درصد انسداد در محورهای مواصلاتی کشور بودیم که نسبت به سنوات گذشته افزایش چند برابری داشت. همچنین امسال یک هزار و ۵۰۰ دقیقه پرواز هوایی برای کنترل تردد در جاده‌های کشور انجام شد و در این میان ۳۲ هزار وسیله نقلیه متخلف توقیف و ۲۰ هزار موتورسیکلت نیز به پارکینگ اعزام شدند.

به گفته مسئولان پلیس راهور بیش از یک میلیون تخلف حادثه‌ساز در سراسر کشور ثبت و ۲۰ هزار تست مواد مخدر و الکل انجام‌شده است. مسیرهای مواصلاتی هراز و چالوس هم در روزه‌های ۱۳ و ۱۴ فروردین یک‌طرفه اعلام‌شده است./بولتن نیوز


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین