حرف شمال

کد خبر: 658
از میان انبوه ویژگی ها؛
از میان انبوه ویژگی ها، "تخصص"، "تجربه" و "تعهد" از جمله مهمترین ها هستند و نامزد ایده آل فردی ست که از هر سه عنصر برخوردار باشد و ناکارآمدترین نامزد فردی ست که از هیچکدام بهره ای نبرده باشد.

حرف شمال: این روزها مبحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا داغ است و مردم باید از میان افرادی که کاندیدای ورود به شوراها شده اند ، افراد اصلح را انتخاب کنند؛ اما اینکه چگونه و بر طبق چه اصولی باید اصلح تر ها را بشناسند، نیازمند آگاهی است که در مطلب پیش رو ، به قلم "مسعود گل علیزاده" به این مهم پرداخته شده است:
بحث این روزهای فضای مجازی سرشار از انتخابات شورای شهر است و هنوز از انتخابات ریاست جمهوری خبر و سخنی نیست.
ثبت نام شروع شد و عده ای به دلایلی که خود دانند نامزد انتخابات شوراها شدند. طبق قانون، هیچ نامزدی مجاز نیست از دلایل ورودش به عرصه انتخابات جمله ای بر زبان آورد تا زمان تبلیغات فرا رسد.
پرسش ها فراوان است و لیک امکان پاسخگویی فراهم نیست. پرسیده می شود که چرا فلانی دوباره نامزد شده است و فلانی با آن تخصصش به چه کار شورا می آید و .....
پرسش هایی که پاسخی در پی ندارد چون اولا از شخص نامزد پرسیده نمی شود (معمولا در گروه هایی مطرح می شود که نامزد مربوطه حضور ندارد) و دوما نامزد انتخابات قانونا مجاز به پاسخگویی نیست. باید به انتظار نشست تا موعد مقرر فرا رسد.
هر کس نظری در مورد ویژگی های لازمه یک نامزد انتخابات شوراها دارد که گاها با نظر دیگری 180 درجه متفاوت است؛ و خاصیت انتخابات آزاد اینست؛ دلیلی وجود ندارد اعضا منتخب از همان ویژگی های مد نظر ما برخوردار باشند.
 اگر بخواهیم با پارامترهای بعضی از منتقدین فضای مجازی از میان نامزدهای ثبت نام کرده، اعضا شورا را برگزینیم به ناگاه متوجه خواهیم شد که هیچکدام حائز شرایط لازم نیستند. براستی نامزدهای انتخابات بایست از چه ویژگی هایی برخوردار باشند.

از میان انبوه ویژگی ها، "تخصص"، "تجربه" و "تعهد" از جمله مهمترین ها هستند و نامزد ایده آل فردی ست که از هر سه عنصر برخوردار باشد و ناکارآمدترین نامزد فردی ست که از هیچکدام بهره ای نبرده باشد.
انتظاری که از یک رای دهنده آگاه و دلسوز شهر می رود اینست که ببیند این سه عنصر در وجود کدامیک از نامزدها نهادینه شده است. آیا می توان افرادی را از میان لیست نامزدها برگزید که دارای هر سه ویژگی فوق الذکر باشند؟؟ کسانی که آشنایی با طرح و مصوبه و بودجه و منابع درآمد، هزینه جاری و.....داشته باشند؛ از شرایط حال حاضر شورا و شهرداری  (میزان درآمد و هزینه، بدهی و بستانکاری و ... ) اطلاع کافی و وافی داشته باشند: چگونه می توان بدون داشتن این اطلاعات دم از اصلاح امور زد؟!! و در آخر اینکه نامزد شورا باید بداند که شورا محل کسب درآمد نیست که در ابتدا تلاش شود تا هزینه انتخابات وصول گردد و بعد رانت و پیمانکاری و ....

چندیست که کمپینی به نام "کمپین انصراف از ثبت نام" به راه افتاده است و در آن از بزرگان خواسته شده است تا به نفع جوانان از نامزدی در انتخابات انصراف دهند. شعاری بس زیبا از بیرون و تهی از درون.
حدود 60 نفر هم در نوشهر و هم در چالوس ثبت نام کرده اند. اول ببینید آیا می توان از میان آنها 5 یا 7 نفر متخصص باتجربه متعهد یافت یا نه. 5 یا 7 نفری که، علاوه بر مجهز بودن به سه عنصر ذکر شده، از توان برقراری ارتباط با لایه های سیاسی و اقتصادی منطقه ای و فرامنطقه ای برخوردار باشند.
جوان بودن پارامتر خوبیست اما گاهی اوقات مسن تر بودن پارامتر بهتری ست. اگر منتقدی توان خویشتن را بالاتر از نامزدهای انتخابات می بیند، اول از همه بایست از خود انتقاد کند که چرا همانطور که در انتقاد از وضعیت موجود احساس مسئولیت می کند در ورود به عرصه شورا احساس مسئولیت نکرد و میدان را برای عده ای افراد ناکارآمد خالی نمود؛ خطاب به چنین افرادی باید متذکر شد: اعضا شورا، چه خوب چه بد، از میان افراد ثبت نام کرده انتخاب خواهند شد؛ حال اگر شایسته ای در جمع اعضا نیست مقصر افراد شایسته ای هستند که پا به عرصه انتخابات نگذاشتند.


حمید حسین دخت
1 اردیبهشت 1403 01:00
نقل قول
میهمان
امتیاز مثبت 0
با تشکر از جناب گلعلیزاده لازم میدانم مطلبی راخاطر نشان کنم مشکل انتخاب اصلح در انتخابات شوراها زمانی به سلامت خود میرسد که بدور از فکر کردن به منافع شخصی باشد که در این ادوار همیشه تجمعات را به سویی که میخاستند هدایت کرده اند ماهنوز به فکر ساختن محله وشهر خود نیوفتاده ایم لذا دوره ای و مقطعی می اندیشیم واین مشکل کار است باتشکر

نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین