حرف شمال

کد خبر: 656
گردشگران مهمان طبیعت می‌شوند
نوروزگردی و به در کردن سیزده در ۳۰ پارک جنگلی که همانند نگینی در کرانه خزر می‌درخشند، ظرفیت‌های گردشگری را پیش روی طبیعت دوستان مازندران قرار داده است.

حرف شمال:

حدود ۳۰ پارک و تفرجگاه جنگلی در استان مازندران وجود دارد که همانند الماسی بر کرانه دریای خزر می‌درخشند و پارک‌های جنگلی سی‌سنگان، شهید زارع ساری، تالار قائم‌شهر، پارک جنگلی نور، کشپل، تفرجگاه جنگلی سی سرا و ... مناطق مهم تفریحی مازندران برای نوروزگردی و گذران روز طبیعت است.

آب‌وهوای مرطوب، تنوع گونه‌های درختی، نزدیکی به ساحل دریا و جاذبه‌های فراوان موجود در تفرجگاه‌ها و پارک‌های جنگلی مازندران، این مناطق را در نوروز پر گردشگر کرده است. از بین پارک های جنگلی مازندران، «پارک نور» از بزرگ‌ترین جنگل‌های طبیعی کشور است که به علت قرار گرفتن در کنار جاده کناره و ساحل دریای خزر دارای موقعیتی بسیار ممتاز است.

دو آیتم مهم یعنی وجود منابع آبی (دریای خزر که از جاذبه‌های منحصربه‌فرد شمال کشور است) و همچنین دسترسی مناسب و آسان(قرار گرفتن پارک در کنار جاده آزادراه شمال) باعث شده تا این پارک دارای موقعیتی بسیار مهم و منحصربه‌فرد باشد.

پرهیز از تخریب و آسیب زدن به طبیعت

در آستانه روز طبیعت مسئولان و دوستداران طبیعت از گردشگران و مهمانان نوروزی درخواست کرده‌اند تا با طبیعت مهربان باشند و از تخریب و سوزاندن گونه‌های درختچه‌ای و طبیعی پرهیز کنند تا سیزده‌بدر روز نحسی برای طبیعت تبدیل نشود.

ستار بابایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران - ساری افزود: پارک نور دارای گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی بوده و وجود گونه ذخیره‌گاهی و دارای ارزش ژنتیکی بالا یعنی «سپید پلت» در مساحتی بالغ‌بر ۵۵۰۰ هکتار در داخل این پارک، آن را در مقایسه با سایر پارک‌ها ممتاز کرده است.

وی اظهار داشت: پارک جنگلی سعیدی آشتیانی نور با مساحتی بالغ‌بر ۳۶۰۰ هکتار همچون نگین انگشتری در جنگل‌های جلگه‌ای کرانه دریای خزر می‌درخشد، این پارک جنگلی جزو آخرین باقیمانده جنگل‌های جلگه‌ای بوده و در سال ۱۳۵۱باهمت مرحوم سعیدی آشتیانی طراحی و احداث شد.

در سال ۸۶ شهرداری قائم‌شهر با مجوز اداره کل منابع طبیعی استان- ساری اقدام به تهیه طرح تجدیدنظر با شرح خدمات کرد که در سال ۸۷ و ۸۸ موردبررسی و اصلاح واقع شد.

پارک جنگلی کشپل با مساحتی بالغ‌بر ۲۱.۷ و در فاصله ۲.۵ کیلومتری شهر چمستان قرار دارد و به لحاظ دارا بودن چشمه‌های آب فراوان حائز اهمیت است به‌گونه‌ای که درمجموع در محدوده تفرجگاه کشپل ۱۰ چشمه با دبی متوسط ۳ تا ۰.۵ لیتر در ثانیه شناسایی‌شده‌اند، ضمن این‌که رودخانه لاویج رود نیز از کنار این پارک زیبا عبور می‌کند.

منطقه جنگلی موسوم به جوارم که برای احداث پارک در نظر گرفته‌شده است در فاصله حدود ۶ کیلومتری شمال تا شمال غربی شهر زیرآب و ۱۱ کیلومتری جنوب شهر شیرگاه و در ضلع شرقی جادهٔ آسفالته فیروزکوه قرار دارد که یکی از سه ۳ جاده مهم ارتباطی تهران به استان مازندران است.

این پارک ۳۶۲ هکتاری بخشی از جنگل است که برای تفرج در نظر گرفته می‌شود ولی درعین‌حال تلاش می‌شود گیاهان و جانوران آن نیز در قالب برنامه‌ای مدون حفظ شود.

در حدود ۶۵ درصد مساحت پارک جنگلی برای تفرج و ۳۵ درصد برای حفاظت در نظر گرفته شده و این مناطق به‌طور چرخشی جابه‌جا می‌شود. هم‌اکنون ۲۰ پارک و تفرجگاه جنگلی با مجموع مساحت ۸۵۵۳ هکتار در غرب مازندران وجود دارد.

‌پارک جنگلی سی‌سنگان معروف‌ترین پارک جنگلی شمال کشور و خاورمیانه است که در شهرستان نوشهر واقع‌شده و پذیرای مسافران نوروزی است. 

وجیه الله موسوی مدیرکل منابع طبیعی مازندران نوشهر می‌گوید: پارک جنگلی سی‌سنگان به مساحت ۶۰۲ هکتار اولین پارک جنگلی استان و از تفرجگاه‌های شاخص کشور به شمار می‌رود و مساحت قابل‌توجه و قرار گرفتن در کنار دریا، زیبایی کم‌نظیری به آن داده است.

وی از طبیعت گردان و گردشگران خواست تا در روز طبیعت نسبت به حفظ و پاک‌سازی طبیعت از زباله تلاش داشته تا این تفرجگاه‌های زیبا دچار آسیب نشود و با آن مهربان باشند.

پارک جنگلی رویان، ورگاویچ چالوس، پارک جنگلی فین چالوس، چال دره، صادرود رامسر، دالیخانی، چارک جنگلی ایمیلی رامسر و ... از دیگر تفرجگاه‌های مازندران به شمار می‌روند.

مازندران با داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و جنگلی همانند نگینی در شمال ایران می‌درخشد و میزبان مسافران بهاری است و تا پایان روز دهم فروردین‌ماه بیش از ۱۰ میلیون مسافر شب در استان اقامت کردند./مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین