حرف شمال

کد خبر: 620
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور
51 نقطه از عرصه های منایع طبیعی در شمال برای دپو و مدیریت زباله ها اختصاص یافته است که 12 منطقه آن عرصه مرتعی و 39 منطقه نیز جزو عرصه جنگلی است.

حرف شمال: معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای مدیریت پسماندها471 هکتار از جنگل ها و مراتع در شمال کشور به دفن زباله اختصاص دارد.
عباسعلی نوبخت روز شنبه در مراسم رونمایی از کمپین «همین یک زمین» که در محل سازمان جنگل ها برگزار شد در جمع خبرنگاران  حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گفت: تغییرات و نوسانات اقلیمی سبب شده است که جنگل در دوران نقاهت خود بسر ببرد.
نوبخت گفت: 51 نقطه از عرصه های منایع طبیعی در شمال برای دپو و مدیریت زباله ها اختصاص یافته است که 12 منطقه آن عرصه مرتعی و 39 منطقه  نیز جزو عرصه جنگلی است.
   وی مساحت جنگل های کشور را 14میلیون هکتار نام برد که 6میلیون هکتار از این جنگل ها در زاگرس ، 2 میلیون هکتار در شمال کشور و مابقی جنگل ها نیز جزو  ارسباران، ایرانی تورانی و خلیج عمانی است.
نوبخت تصریح کرد: 40 درصد آب مملکت در زاگرس تولید می شود و جنگل های شمال کشور نیز 3 میلیاردو 600 میلیون متر مکعب آب را سالانه در خود ذخیره می کنند.
وی خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم مشکل آب کشور را حل نماییم می بایست پوشش جنگلی کشور را حفظ، احیاء ، توسعه و غنی سازی نماییم.
معاون امور جنگل یادآور شد: از سال 70 تاکنون 69 مورد آفت و. بیماری،  جنگل های شمال را تهدید می کند و برخی آفت ها مثل بلایت و شب پره به نسل کشی درختان شمشاد پرداحته است و سازمان جنگل ها به تنهایی نمی تواند نقش آفرینی کند.
وی در توضیح بیشتر گفت: الان چیزی حدود 72 هزار هکتار جنگل های شمشاد شمال تحت الشعاع بیماری آفت شب پره و بلایت است و برخی عرصه ها را کاملاً از بین برده است.
 
نوبخت همچنین گفت: این بیماری در برابر سرمای شدید مقاوم است و با وجود بارش برف سنگین متاسفالنه از بین نرفته است و این بیماری علاوه بر خوردن برگ و ساقه به پوست درختان آسیب می زتد و درخت را نابود می کند.
وی با بیان اینکه جنگل های شمال بیش از 12 هزار میلیارد تومان سالانه تولید اکسیژن می کند، به انسان و زندگی طراوت می بخشد و از بلایای طبیعی جلوگیری می کند، خاطر نشان کرد: کدام کارخانه می تواند این همه خدمات به بشر ارائه نماید؟!
به گفته نوبخت متاسفانه در کشور همیشه به جنگل نگاه اقتصادی شده است،  اما امروز ضرورت دارد نسبت به طرح تنفس جنگل یک صدا و یک دل عمل کنیم./پیام طبیعت


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین