حرف شمال

کد خبر: 606
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
انگیزه عمومی برای افزایش مراجعه به پزشک عمومی با اجرای طرح پزشک خانواده افزایش یافت.

حرف شمال: دکتر قاسم جان بابایی  در دومین همایش پزشکان خانواده شهری مازندران که با حضور دکتر حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در محل سالن مصباح مجتمع پیامبر اعظم دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: در سال 91 طرح پزشک خانواده بر اساس برنامه چهارم و پنجم توسعه  به صورت پایلوت در استانهای مازندران و فارس اجرا شده است.

وی افزود: با وجود شرایط سخت و نبود امکانات و ساختاری، در آن برهه  زمانی متولیان سلامت استان در آن زمان پذیرفتند تا این طرح در استان اجرا  کنند این در حالی بود که با ورود وزیر جدید در وزارتخانه  (دولت دهم) و عدم پذیرش طرح یاد شده  از سوی وی،  نسخه صفر و یک نوشته شده  هم مورد قبول هیچ یک از مدیران آن زمان وزارتخانه قرار نگرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اقدامات حمایتی که در وزارتخانه کنونی برای اجرای طرح پزشک خانواده، انجام گرفت، گفت: در مازندران با اجرای این طرح ، بسیاری از پزشکان  مطب های خود را با وجود درآمدهای بالایی که داشتند، تبدیل به پایگاه شهری  کردند  و با این کار رابطه مالی آنان و بیماران صفر شد.
دکتر جان بابایی، با اشاره به آسیب شناسی انجام گرفته از طرح پزشک خانواده و حمایت های دکتر هاشمی وزیر بهداشت از پزشکان این طرح، افزود: برای فرهنگ سازی در زمینه طرح یاد شده در طی دو سال  همه قراردادهای ما با صدا و سیما برای پخش برنامه هایی با مضمون فرهنگ سازی این طرح در بین مردم بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه برای رفع برخی از مشکلات پیش روی طرح پزشک خانواده ، تجمیع بیمه ها باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: در مدت سه سال از گذشت اجرای این طرح ، از همکاری و همراهی بیمه ها برخوردار بودیم و در عین حال برای اجرای آرام و کارشناسی این طرح در کمیسیون بهداشت مجلس حضور یافته و مشکلات را مطرح کردیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اظهار کرد: دومین همایش سراسری پزشکان خانواده شهری با هدف دریافت حمایت از مجمع نمایندگان استان و مسئولان کشوری، برگزار شده  است؛ البته نقطه نظرات همه افراد صاحب نظر در بخش بهداشت با هدف رفع مشکلات ، دریافت خواهد شد.
دکتر جان بابایی، ضمن ابراز رضایت از رغبت پزشکان مازندران از اجرای طرح پزشک خانواده ، ادامه داد: نسخه صفر یک طرح پزشک خانواده نسخه بسیار خوبی است که همکاران ما نسبت به آن پایبند هستند.
وی افزود: مهمترین تغییری که می بایست در این طرح ایجاد می شد تغییر الگوی رفتار پزشک بود، اینکه پزشک عمومی می تواند به جایگاه اصلی خود دست یابد و  محل مراجعات مردمی باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با اعلام اینکه کارگاه های آموزشی به منظور توانمند سازی پزشکان خانواده شهری برگزار شده است، گفت: انگیزه عمومی برای افزایش مراجعه به پزشک عمومی با اجرای طرح پزشک خانواده افزایش یافت.
دکتر جان بابایی، ابراز داشت: امروز پزشک خانواده شهری ما ضمن ارزیابی سلامت جمعیت تحت پوشش خود، قند خون و فشار خون را در بیماران این بخش به صورت منظم و رایگان ثبت و مورد پیگیری قرار می دهد در عین مراقبت دوره ای از بانوان باردار از دیگر فعالیت های تیم پزشک خانواده شهری  در مازندران است.
مازندران بیش از سه میلیون نفر جمعیت  با دو دانشگاه علوم پزشکی (مازندران و بابل) دارد  که در شرایط فعلی 616 پزشک خانواده شهری در دانشگاه علوم پزشکی  مازندران در طرح پزشک خانواده به جمعیت تحت پوشش خود در دو شیفت صبح و عصر خدمات بهداشتی- درمانی ارائه می کنند./مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین