حرف شمال

کد خبر: 529
به بهانه هفتم اسفند؛ سالروز انتخابات مجلس دهم
انتخابات مهمترین رکن شکل گیری ساختار سیاسی جوامع بشمار می‌رود و تأثیر رسانه بعنوان نقطه اتصال مردم و حکومت و اصلی ترین مرکز تجمع افکار عمومی، بسیار قابل توجه می‌باشد!

حرف شمال : همزمان با ایام دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته ،توجه قاطبه ایرانیان به کانال ها و گروه های اجتماعی مختلف را شاهد بودیم ؛ اگر چه قبل از آن هم این نرم افزارهای‌ مجازی در دهکده ارتباطاتی دنیا وجود داشتند ، ولی در نزدیکی هفتم اسفند ، تاثیر  آنها در هدایت مردم بیشتر شد؛ در این بین شاهد ظهور استعدادهای نهفته نسل جدیدی از نوجوانان و جوانان ایرانی در عرصه های  اجتماعی ، سیاسی و حتی رسانه ای و خبری بودیم که با فعالیت های راهبردی خود نقش قابل توجه ای را در جامعه برعهده داشتند. « امیررضا محمدی » یکی از همین جوانان نوظهور در عرصه ی رسانه و سیاست منطقه مازندران غربی است که در یادداشت پیش رو ، به تاثیر رسانه ها و شبکه های اجتماعیِ مجازی در جهت آگاه سازی و اطلاع رسانی انتخابات ۹۶ پرداخته است:


 *امیررضا محمدی: در خبرها آمده که حدود ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی حضور دارند و به نحوی می‌توانند تاثیرگذار و یا حتی تأثیرپذیر باشند.
عموم مردم را نمیتوان در این فضای پر از نقاط مثبت و منفی ، تصمیم ساز و تأثیرگذار قلمداد کرد ؛ زیرا فضای مجازی همانند بستر جامعه بوده و چنانکه افراد در زندگی اجتماعی در طبقات مختلف قرار می‌گیرند ، در این فضای تبادل اطلاعات هم به همین سیاق تجلی می یابد.
نکته در خور توجه آن است که می‌توان بر اساس ظرفیت های موجود رسانه در پیشبرد اهداف عالیه متصوره جامعه گام برداشت. رسانه بعنوان نقطه اتصال مردم و حکومت در جوامع مختلف شناخته شده و از آن می‌توان بعنوان یک جریان دو سویه تعبیر نمود.اهمیت و تأثیرگذاری رسانه در زمان انتخابات بر افکار عمومی آنچنان قابل توجه می‌باشد که برخی از مدعیان که عرصه را بر خویش ناهموار می‌بینند ، منتقد سیاست های رسانه ای اعمال شده می‌شوند.اما به هر شکل نمیتوان قدرت بلامنازع شبکه های اجتماعی «بعنوان یک رسانه» را انکار نمود.
از آنجا که در عصر حاضر ، مردم در اکثر امورشان دست به دامن فضای مجازی می‌شوند در زمان انتخابات هم قطعا به محتوای رسانه ها نگاهی عمیق داشته و با بهره مندی از شبکه های اجتماعی ، می توانند انتخابی اصلح داشته باشند.
براساس مطالعات ، در هنگامه انتخابات ،  رسانه می‌تواند در سه جبهه تأثیرگذاری خود بر فضای سیاسی کشور  را بروز دهد :
در ایجاد جو انتخاباتی و در نتیجه آن افزایش مشارکت عمومی ، کمک رسانی در انتخاب اصلح و سوق دادن ذهن افراد به آنچه که مدیریت رسانه های مختلف بدنبال آن می‌باشند که از آن بعنوان نظریه "متقاعد سازی" یاد می‌گردد.

با توجه به آنکه انتخابات مهمترین رکن شکل گیری ساختار سیاسی جوامع بشمار می‌رود و تأثیر رسانه بر آن بعنوان اصلی ترین مرکز تجمع افکار عمومی بسیار قابل توجه می‌باشد، باید بکوشیم تا در پوشش گسترده تخلفات انتخاباتی ، مشارکت حداکثری ، رعایت اخلاق اسلامی و در نتیجه همه آنها «سلامت انتخابات» سهمی ویژه داشته باشیم.
امید است با بهره مندی از فرمایشات مقام معظم رهبری در اهمیت فضای مجازی ؛ تصمیم ساز و تأثیرگذار باشیم.

*فعال اجتماعی و رسانه ای


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین