حرف شمال

کد خبر: 481
پرونده مرگ پلنگ قطورتر شد؛
دومین پلنگ تلف شده مازندران در سال جاری تاکسیدرمی می شود و با شماره افتادن نفس این‌گونه زیبا و منحصربه‌فرد، نسل آن در یک‌قدمی انقراض قرار گرفت.

حرف شمال- دیگر به‌ندرت می‌توان غرش پلنگ را در جنگل‌های مازندران شنید و سالیان سال است که شکارگر جنگل‌های شمال از کرانه خزری رفته و پیمایش مسیرهای کوهستانی نیز برای دیدنش نتیجه‌ای ندارد، زیرا روزگار حیات‌وحش بس ناخوش شده است.

جنگل‌های مازندران که روزگاری مامن و زیستگاه پلنگ ایرانی و ببر مازندران بوده، اکنون ازاین‌گونه که سلطان جنگل‌های شمال به شمار می‌رفت، تهی شده است. بدون شک ایران، آخرین قلمرو زیست برای پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود ولی در چهار سال اخیر بیش از ۷۰ قلاده ازاین‌گونه منحصربه‌فرد در کشور از بین رفته‌اند.

پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین گونه پلنگ جهان بوده که هنوز جمعیت کمی از آن در کشور زیست می‌کنند، پلنگ ایرانی بومی غرب آسیاست که متأسفانه در فهرست گونه‌های درخطر انقراض آی یو سیان قرارگرفته است.

برخی عقیده دارند پلنگ ایرانی دارای سه زیرگونه و بعضی دیگر عقیده دارند دارای پنج زیرگونه است و پلنگ ایران می‌تواند تا ارتفاع چهار هزار متری زیست کند. در سالهای اخیر تخریب زیستگاه‌ها، کاهش طعمه و شکار مهم‌ترین دلیل مرگ پلنگ ایرانی عنوان‌شده است و به تأکید کارشناسان برای حفاظت از پلنگ ایرانی باید برای صیانت از طعمه‌های آن نیز برنامه‌ریزی شود.

مرگ دو پلنگ سال جاری در مازندران

کشتار بی‌رحمانه به دست مردم سالهاست که حیات‌وحش کشور را تهدید می‌کند و بااینکه گفته می‌شد سال ۹۱  شکارچیان رکورد تازه‌ای در کشتار بی‌رحمانه برای حیات‌وحش رقم زدند اما با توجه به اینکه در سال جاری تنها در استان مازندران دو پلنگ به کام مرگ کشیده شدند و با این روند شاید  آخرین بازمانده‌های این گربه سان ارزشمند را مانند دیگر اعضای هم‌خانواده او از دست بدهیم.

غرش پلنگ درجنگل‌های مازندران را کسی نمی‌شنود/ یک گام تا انقراض

 



پلنگ را باید آمیزه‌ای منحصربه‌فرد از زیبایی و قدرت دانست، قوی و درعین‌حال چابک و سریع، با حمله‌های کشنده که کوهستان عرصه حضور اوست. پلنگ بزرگ‌ترین گربه سان دنیاست که در ارتفاعات بلند کوهستانی زندگی می‌کند و همین بالا و دور از دسترس بودن آن باعث شده که انسان آن را شکارگری مغرور بداند، این جانور زیرک و چالاک، در اکثر مناطق ایران زیست می‌کند، ولی متأسفانه آینده آن روشن نیست.

دومین پلنگ مازندران قربانی تصادف شد و میلاد بهرامی مدیر روابط عمومی محیط‌زیست مازندران می‌گوید: این توله پلنگ در تصادف با خودرو درمحور جاده اصلی ساری – کیاسر کشته شد و مأمورین حفاظت محیط‌زیست پارک ملی کیاسر بااطلاع از تصادف پلنگ با خودرو در منطقه  غول سنگ (بین اسکارد و تفرجگاه  آبشار) در محل حضور یافتند.

وی اظهار داشت: بعد از انجام بررسی‌های لازم مشخص شد، مرگ پلنگ نر یک‌ساله براثر شدت برخورد با خودرو سواری بوده و جسد پلنگ برای بررسی وتحقیقات لازم و درنهایت تاکسیدرمی در اختیار اداره کل حفاظت محیط‌زیست قرار داده می‌شود.

مرگ این پلنگ دومین حادثه سال جاری در پارک ملی کیاسر و اولین قلاده پلنگ نیز سال جاری در منطقه کیاسر شکار شده بود.

پارک ملی کیاسر در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرکیاسر و در شمال پناهگاه حیات‌وحش قرار دارد. سید جلال موسوی رئیس پارک ملی کیاسر می‌گوید: پس از تاریک شدن هوا، یک خودروی سواری در ابتدای جاده شهرک صنعتی نرسیده به شهر کیاسر با یک توله پلنگ حین عبور از عرض جاده برخورد نموده و منجر به مرگ این‌گونه ارزشمند شده است.

وی بابیان اینکه توله پلنگ به لحاظ جنسیت نر و حدوداً دوساله بوده است ادامه می‌دهد: راننده خودرو که بر اساس اظهارات شاهدان یک پاترول بوده است پس‌ازاین حادثه توقف نکرده و متواری شد.

به تأکید کارشناسان با توجه به اینکه در جای‌جای مناطق طبیعی استان انتظار حضور و مشاهده گونه‌های حیات‌وحش راداریم، در این راستا انتظار می‌رود مردم در هنگام تردد در محورهای استان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند چراکه گاه می‌توان با یک "نیش ترمز" از وقوع فاجعه‌ای چون مرگ یک پلنگ جلوگیری کرد

در بسیاری از کشورهای دنیا برای تردد حیات‌وحش مسیرهای دسترسی و جاده‌هایی در نظر گرفته می‌شود درحالی‌که خلأ در این زمینه در کشورمان تاکنون باعث مرگ بسیاری از حیات‌وحش شده ازجمله پلنگ کیاسر براثر تصادف شده است.

اولین قلاده پلنگ نیز امسال در کیاسر شکار شد و محیط‌بانان یگان حفاظت پارک ملی کیاسر موفق شدند یک نفر متخلف که اقدام به شکار یک قلاده پلنگ کرده بود را دستگیر کنند، این متخلف به همراه یک دستگاه موتورسیکلت و لاشه یک قلاده پلنگ تازه شکار شده دستگیر و پس از تکمیل پرونده تحویل مقامات قضایی شد.

پلنگ مازندران همانند دیگر اعضای هم‌خانواده خود سرنوشت شومی پیداکرده‌اند و سالانه حدود دوقلاده پلنگ از زیست‌بوم مازندران حذف می‌شود. کاهش چشمگیر جمعیت این‌گونه و درنتیجه تلفات پایین آن خود حامل پیام تلخی برای محیط‌زیست این دیار باشد چراکه دیگر از جمعیت این‌گونه رد پایی نمانده که شکارچیان بخواهند آن را محو کنند.

به‌هرروی زمان می‌گذرد و در کنارگذر خود هر باریکی از داشته‌های طبیعی این دیار را به خاطره‌ها متصل می‌کند، شیر ایرانی یکی از همین خاطره‌هاست که در کتاب‌های تاریخ و جغرافیای طبیعی باید دنبال ردپایش بگردیم. شاید چندین سال دیگر در همین کتاب‌ها صفحه‌ای هم به پلنگ مازندراناختصاص دهند و در کنارش بنویسند: منقرض شد!
منبع: خبرگزاری مهر مازندران


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین