حرف شمال

کد خبر: 466
"ونداربن" منطقه ای در جنوب غربی کلاردشت که روزگاری به خاطر وجود حیوانات وحشی به عنوان قلب شکارگاه منطقه است امروز به خاطر تجاوز انسانها به مراتع ، جنگل و کوهستان ، کم کم زیبایی هایش را از دست می دهد.

ساخت و سازهای غیرمجاز این بار دامن ' ونداربن ' مسیر کوهستانی و بکر دسترسی کوهنوردان به قله هایی با شهرت جهانی تخت سلیمان و علم کوه در کلاردشت را گرفته است .
به گزارش حرف شمال بنقل از ايرنا، "ونداربن" منطقه ای در جنوب غربی کلاردشت که روزگاری به خاطر وجود حیوانات وحشی به عنوان قلب شکارگاه منطقه به حساب می آمد امروز به خاطر تجاوز انسانها به مراتع ، جنگل و کوهستان ، کم کم زیبایی هایش را از دست می دهد.
کوهنوردانی که در گذشته برای صعود به قله های تخت سلیمان و علم کوه از زیبایی های طبیعت این منطقه لذت می بردند امروز باید به جای طبیعت و کوهستان زیبا بالاجبار نگاهی به آجر ، خشت ، ایرانیت پشت بام ها را همانند شهر و روستا نظاره گر باشند. امسال حدود 12 هزار کوهنورد داخلی و خارجی به قله های علم کوه و تخت سلیمان در منطقه ییلاقی و کوهستانی کلاردشت صعود کردند. 
این منطقه از نگاه خیلی از مسئولان حفاظت محیط زیست و حتی ریش سفیدان شهرستان کوهستانی کلاردشت در گذشته به عنوان قلب شکارگاه منطقه 'کل جاران و 'خرم دشت' نام برده می شد و از لحاظ برخورداری موقعیت های ممتاز زیست محیطی و وجود گونه های ارزشمند حیات وحش نیز از حساسیت های ویژه ای برخوردار است.
چند سالی است که این منطقه حفاظت شده بکر طبیعی به علت رفتارهای نامهربانانه عده ای از افراد سودجو و فرصت طلب دستخوش تغییراتی مانند ساخت و سازهای غیرمجاز شده است و با وجود اقدامات خوب دولت تدبیر و امید برای صیانت از محیط زیست و پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه، به گفته شماری از مسئولان ذیربط این معضل همچنان ادامه دارد.
 

"ونداربن"؛ قلب شکارگاه کلاردشت در هجوم 60 ويلاي غیرمجاز/ تجاوز به بستر رودخانه سردابرود در رودبارک و ونداربن جدي است

 

براساس آمار منابع رسمی ، حدود 60 باب واحد مسکونی غیرمجاز از سال 1382تاکنون در منطقه ونداربن ساخته شده و طبق بررسی های صورت گرفته غالب سازندگان این واحدهای مسکونی نیز از امکاناتی نظیر برق ، آب و تلفن برخوردارند.
منطقه ای که بنا به گفته مسئولان کنونی شهرستان کلاردشت خارج از بافت و هنوز کد آبادی مانند روستا برای آن تعریف نشده است.

بخشدار کلاردشت در این خصوص گفت : غالب ساخت وسازهایی که در این منطقه انجام گرفته مربوط به دوره های گذشته بوده ضمن آنکه شماری از سازندگان این بناهای غیرمجاز طبق بررسی های صورت گرفته از مسئولان وقت مجوز دریافت کرده اند که جای تامل دارد. 
علیرضا ذکائیان افزود : برابر قانون هرگونه ساخت وساز در این منطقه فاقد کد آبادی و مهمتر از همه در حاشیه رودخانه سردآبرود ممنوع است و نباید مسئولان وقت اجازه می دادند که عده ای افراد سودجو مرتکب چنین تخلفاتی شوند. 
رودخانه سردآبرود جزو پنج رودخانه حفاظت شده کشور است که از قله های علم کوه و تخت سلیمان کلاردشت سرچشمه می گیرد.
بخشدار کلاردشت گفت : هم اکنون بخشداری با همکاری دیگر مسئولان مرتبط این موضوع را با جدیت پی گیری می کند تا این موضوع برای همگان روشن شود که سازندگان این واحدهای مسکونی غیرمجاز بدون استعلام از اداراتی مانند حفاظت محیط زیست ، منابع طبیعی ، جهادکشاورزی و امور آب به چه شیوه ای مجوز دریافت کرده اند. 
ذکائیان افزود : این منطقه خارج از بافت روستایی است و بنا به گفته مسئولان حفاظت محیط زیست و امور آب منطقه ای جزو حریم رودخانه سردابرود است که متاسفانه فاضلاب این واحدهای مسکونی نیز بدون رعایت اصول فنی وارد این رودخانه می شود و در نهایت به دریای خزر می ریزد.
وی خواستار همکاری مسئولان دستگاه قضایی برای تعیین و تکلیف وضعیت این واحدهای مسکونی غیرمجاز شد.
مدیر امور منابع آب شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت نیز گفت : تاکنون حدود 218 مورد اخطار مربوط به ساخت وسازهای غیرمجاز و تجاوز به بستر رودخانه سردابرود در حوزه رودبارک و ونداربن کلاردشت صادر شده است .
حامد عبداللهی با انتقاد از مسئولان وقت صادر کننده مجوز ساخت و ساز افزود : برابر قانون هر دستگاهی اگر بخواهد برای ساماندهی و حفظ این رودخانه دیوار یا پلی برروی آن بسازد باید از امور منابع آب استعلام دریافت کند درحالی که غالب ساخت و سازهای غیرمجاز در ونداربن استعلامی از این نهاد دریافت نکرده اند.
مدیر جهاد کشاورزی کلاردشت نیز گفت : به تازگی شکوائیه هایی علیه سازندگان بناهای غیرمجاز با همکاری دیگر مسئولان از جمله حفاظت محیط زیست ، منابع طبیعی و رئیس دادگاه کلاردشت تنظیم و ان شاء الله به زودی وضعیت این بناهای غیرمجاز تعیین تکلیف خواهد شد.
حسن پورمقدم از مالکان واحدهای مسکونی غیرمجاز خواست تا اسناد مربوط احراز مالکیت عرصه و عیان موجود در منطقه ونداربن را ارائه دهند. 
وی اظهارداشت : از سال گذشته تاکنون هیچ موردی از ساخت وساز غیرمجاز دراین منطقه مشاهده نشده و اگر دیده شود برابر قانون با فرد متخلف برخورد قانونی می شود.
نماینده اداره حفاظت محیط زیست چالوس در کلاردشت گفت : با گذشت بیش از یک دهه از ساخت وسازهای غیرمجاز دراین منطقه بنا به دلایلی از جمله جابه جایی قضات در این منطقه هنوز موفق به تخریب یک باب واحد مسکونی نشده ایم.

شهرام بیگلر اظهارداشت : مالکان این بناهای مسکونی بیشترشان افراد غیربومی و طبق بررسی های به عمل آمده از اهالی شهرستان های عباس آباد و نشتارود هستند که حدود هفت ماه در سال در این واحدهای مسکونی اقامت دارند .

نماینده حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس در کلاردشت گفت : گونه هایی مانند پلنگ ، خرس ، گربه وحشی ، کبک دری ، معمولی و عقاب هما در این منطقه حفاظت شده حدود 90 هزار هکتاری زیست می کنند و مسئولان وقت نباید اجازه می دادند که عده ای در این منطقه دست به این اقدامات خلافکارانه بزنند.
وی افزود : هم اکنون ساختمان محیط بانی این منطقه فاقد امکاناتی مانند برق ، تلفن و آب است درحالی که این بناهای مسکونی غیرمجاز مشرف به محیط بانی از چنین امکاناتی برخوردارند.
بیگلر با بیان این که هم اکنون نیز ساخت و ساز در این منطقه انجام می گیرد تاکید کرد که اداره حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی تواند مانع بروز چنین تخلفاتی شود باید همه مسئولان ادارات ذیربط دراین حوزه همکاری همه جانبه داشته باشند. 
شهرستان کلاردشت با جمعیتی دست کم 50 هزار نفر درغرب مازندران واقع است.
ايرنا_ مهراب زکی پور کینجی


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین