حرف شمال

کد خبر: 408
معاون سازمان جنگل‌ها مطرح کرد:
درهرحال ما نه کشور روسیه هستیم و نه دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی، ما در اقلیم خشک تا نیمه‌خشک ایران، مدیریت مختلفی را در نواحی رویشی داریم و از این ویژگی مختلف، یک نتیجه‌گیری واضح را اعلام می‌کنیم.

حرف شمال/ معاون جنگل سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: «استراحت جنگل» از حیث اکولوژیکی و اجتماعی و اقتصادی بار و محتوای لازم را ندارد و چواب حراج بر قامت آن است.
بهزاد انگورج افزود: بعضی‌ها مکرر می‌گفتند استراحت جنگل، قانون است درحالی‌که بعد سه سال اکنون باید در مورد لایحه استراحت جنگل در کمسیون امور زیر بنایی این ایده بحث و بررسی شود، بنابراین هنوز تبدیل به لایحه نیز نشده و مجلس تقدیم نشده است و هنوز نمی‌توان حتی به آن عنوان لایحه داد.
 

دلیل مخالفت سازمان جنگلهابا طرح تنفس/برقامت جنگل چوب حراج می‌خورد

 


وی ادامه داد: به جنگلداری این ایراد وارد است که در خود مدیریت تک‌محصولی دارد اما این نکته ذاتاً ایراد نیست زیرا جنگلداری برای اصلاح جنگل هدف‌های کلان مندرج در ماده ۲ را دنبال می‌کند و بیش از آنکه یک تهدید باشد در ذات خود یک فرصت است و مانع از تحمیل بهره‌برداری مازاد بر تحمل اکولوژیک می‌شود.

انگورج تأکید کرد: به‌طور مشخص به مدیریت چندمنظوره و مشارکتی در جنگل بیشتر ابراز علاقه می‌کنم و این علاقه‌مندی را تابع مطالعات می‌دانم و در هر مکان و نقطه از جنگل نه مشارکت را و نه چندمنظوره را به صلاح جنگل نمی‌بینم.

معاون جنگل سامان جنگلها و مراتع کشور تصریح کرد: از حیث اقتصادی به اعتقاد من دولت نباید از منابع مالی تجدید ناپذیر مانند فروش نفت، برای مراقبت و نگهداری منابع تجدید پذیر استفاده کند زیرا جنگل و مرتع به‌عنوان منابع تجدید پذیر می‌توانند با اقتصاد درون‌زا مدیریت شوند و اسلاف ما با این منابع تاکنون به‌عنوان منبع درآمدی برای کشور نگاه نکردند و ما تاکنون مدیریتی را دنبال کردیم که با بهره‌برداری سبک یک اقتصاد درون‌زا داشته باشد اما اگر دولت به چنین تصمیمی برسد ما هم به‌عنوان دستگاه اجرایی آن را اجرا می‌کنیم.

انگورج تصریح کرد: درهرحال ما نه کشور روسیه هستیم و نه دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی، ما در اقلیم خشک تا نیمه‌خشک ایران، مدیریت مختلفی را در نواحی رویشی داریم و از این ویژگی مختلف، یک نتیجه‌گیری واضح را اعلام می‌کنیم.

ناحیه رویش زاگرس فاقد سابقه بهره‌برداری چوبی در قالب طرح است و شرایط اکولوژیکی و تنوع زیستی به‌مراتب بدتر در فرایند پس رفت قراردارد

وی ادامه داد: ناحیه رویش زاگرس فاقد سابقه بهره‌برداری چوبی در قالب طرح است و شرایط اکولوژیکی و تنوع زیستی به‌مراتب بدتر در فرایند پس رفت قرارداد و ناحیه رویشی هیرکانی در برخی سطوح دارای سابقه بهره‌برداری چوبی در قالب طرح جنگلداری است و شرایط اکولوژیکی و تنوع زیستی به‌مراتب بهتری نسبت به سطوح جنگل فاقد سابقه اجرای طرح دارد و همین‌طور شرایط اکولوژیکی و تنوع زیستی به‌مراتب بهتری نسبت به ناحیه رویشی زاگرس دارد.

انگورج تصریح کرد: بنابراین مشکل حفاظتی و صیانتی در جنگل باید عمدتاً حول محور سرمایه‌گذاری دولت در ساماندهی بهره‌برداری‌های عرفی و سنتی و رفع تعارض جستجو شود. چرا دولت و دستگاه‌های مختلف اجرایی در تخصیص سرمایه و منابع، یا همکاری بین بخشی در انجام این مهم کوتاهی کرده‌اند.

معاون جنگل سامان جنگلها و مراتع کشور تأکید کرد: در متن پیشنهادی لایحه استراحت جنگل ده‌ها ایراد گرفته شد و حتی از چیدمان بندها می‌شود گفت که هیچ کارشناس و مدیر جنگل دارای تجربه اجرایی آن را تا قبل از ارائه به دولت ندیده است، درحالی‌که که خانم دکتر ابتکار در ختام نامه شماره ۱۱۳۷۲/۱ – ۲۲/۳/۹۵ آورده‌اند «پس از برگزاری جلسات متعدد پیش‌نویس لایحه استراحت جنگل‌های شمال کشور و سازوکارهای اجرایی آن تهیه گردید» مباحث کارگروه حول محور مواد مصوبه و مفاد هر یک از مواد برای شرح خدمات و دستورالعمل طرح مدیریت منابع جنگلی بوده است و بحث‌ها در هر کارگروه‌ها منضم به صورت‌جلسه است و سوابق نیز وجود دارد.

وی گفت: انتظار می‌رود خانم ابتکار از روی تدبیر از مجموعه مدیران خود سؤال کنند، نتیجه و خروجی جلسات مربوط به واردات چوب که در سازمان مزبور برگزار شد، تا چه حد امیدبخش بود و به ایشان گزارش مستدل ارائه بدهند و همکارانشان از کدام سازوکار حرف می‌زنند، چه سازوکاری نوشتند ما بی‌خبریم، حامیان دولت تدبیر و امید باید بدانند با کدام سازوکار می‌شود روند واردات چوب باپوست را با اعمال قرنطینه و قیمت مناسب تسهیل بخشید و انجام داد و به صاحب صنایع اطمینان داد نهراسند.

وی بیان داشت: اگر از برنامه استراحت جنگل حرف می‌زنند باید برنامه‌نویس باشند، هدف کلان حفاظت جنگل است و هدف راهبردی مدیریت پایدار است و هدف عینی دست‌یابی به معیارها و شاخص‌های پایداری است و باید زمان، مکان، امکان، روش و شیوه اجرای برنامه جنگل را اعلام کنند.

انگورج گفت: جنگلداری با پشتوانه تجربه اجرایی در برنامه ده‌ساله خود بدون زاویه و انحراف یک جریان اجرایی دارد، ما حتی با ۷۰ درصد امکان برداشت در طول سه سال مدیریتی را به اجرا گذاشتیم که دوران گذار به اختلال منتهی نشود و بدیهی است که عقبه‌ای از افراد باتجربه و موفق به جایگاه بازنشستگی از من به‌عنوان معاون جنگل فعلی انتظار دارند راه آن‌ها را ادامه دهم و کار را به کاردان بسپارم که رسالتم این است با یک ایده پیشنهادی، یک برنامه اجرایی بلندمدت دارای عملکرد تحسین‌برانگیز را خراب نکنم.

وی گفت: من میراث دار جنگلداری هستم و بلد نیستم میراث‌خواری کنم و آن‌ها که تاکنون نخواستند تأمل کنند بدانند جنگلداری فن تلفیق علوم مختلف است و اینکه جنگلداری با استمرار تولید، توجیه اقتصادی دارد و اقتصاد جنگل بدون استمرار تولید فاقد توجیه اقتصادی می‌گردد و استمرار تولید یعنی برقراری یک شرایط تاب‌آوری سیستم - یعنی همان بهره‌برداری در حد تحمل اکولوژیک که باید اجرایی شود.

جنگل با دخالت در امور فنی خراب می شود

وی گفت: با بپذیریم با قطع یک تا سه اصله درخت جنگل خراب نمی‌شود ولی با دخالت در امور فنی و تخصصی جنگل خراب می‌شود.

انگورج اذعان داشت: من یک متخصص دارای تجربه سی‌وپنج‌ساله هستم، هدف جنگلداری بهره‌برداری نیست اما تحت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در چارچوب بهره‌برداری غیرتجاری و توانمندسازی جوامع محلی، می‌توان با جایگزینی سوخت مناسب، حجم مصرفی هیزم فعلی جنگل نشینان را برای بخش صنعت اختصاص داد و ما حتی با این تأمل می‌توانیم نیاز به واردات چوب باپوست کشور را حذف کنیم و تا سه میلیون مترمکعب بدون قطع درخت هیزم و کاتین از جنگل استحصال کنیم.

وی گفت: مردم باید بدانند جنگلداران در حفظ و صیانت از جنگل‌ها از سال ۴۱ در ملی کردن جنگل‌ها تنها بوده‌اند وعده‌ای می‌خواهند یک مدیریت بلندمدت را به اختلال بکشاند و کارگرانی را بیکار کنند و سپس با تحریک همان کارگران بیکار به جان جنگل‌های اصلاح‌شده بیفتند و به حاصل تلاش پنجاه‌ساله جنگلداران را چوب حراج بزنند.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین