حرف شمال

کد خبر: 394
فعالیت میراث فرهنگی در اتاق شیشه ای/
درحالی کلاردشت از داشتن موزه میراث فرهنگی محروم است که آثار باستانی ویژه‌ای مانند تپه کلار دارد و قدمت فرهنگی و تمدنی این منطقه به شش هزار سال برمی‌گردد.

درحالی جام زرین پس از ۸۰ سال به خانه بازگشت که کلاردشت با تمدن شش‌هزارساله از داشتن سایت موزه محروم است.
به گزارش حرف شمال، جام زرین کلاردشت از گنجینه‌های مهم مازندران به شمار می‌رود که از سال ۱۱۳۲ در موزه ملی نگهداری می‌شود و برای اولین بار و پس از ۸۰ سال به خانه آمد. جام زرین کلاردشت از سوم خردادماه امسال با رایزنی‌های صورت گرفته به مازندران آمد و یک ماه در موزه کلبادی ساری به نمایش درآمد و سرانجام ۱۷ تیرماه طی مراسمی در کلاردشت رونمایی شد تا مردمان این دیار به مدت ۱۰ روز از جام زرین دیدن کنند.
 

تمدن ۶۰۰۰ ساله "كلار"محروم از موزه/نمایش جام زرین در سالن اجتماعات

 


این جام به مدت ۱۰ روز در سالن آموزش‌وپرورش کلاردشت و فضایی نامناسب نگهداری می‌شود تا علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و هنر غرب مازندران از آن دیدن کنند و دوباره به موزه ملی بازگردانده می‌شود.

سال ۱۳۱۸ هنگام پی‌کنی برای ساخت عمارت اوجابیت بر روی گنج تپه در روستایی به همین نام در کلاردشت، مجموعه‌ای از آثار باستانی زرین، مفرغی و سفالی یافت شد که در همان زمان به نام گنجینه کلاردشت شهرت یافت. تسلیم به خزانه بانک ملی به‌عنوان پشتوانه اسکناس، بخشی از سرنوشت این آثار باستانی کشف‌شده در آن زمان بود که پس‌ازآن در سال ۱۳۲۲ این مجموعه فاخر میراثی به موزه ایران باستان یا همان موزه ملی فعلی تحویل داده شد.

جام زرین کلاردشت، جام استوانه‌ای شکل با وزن ۲۳۵ گرم، ارتفاع ۹ سانتی‌متر و قطر دهانه ۱۱ و نیم سانتی‌متر است که به همراه دیگر آثار باستانی گنجینه کلاردشت ازنظر قدمت با آثار باستانی مارلیک گیلان، حسن لو آذربایجان و سیلک کاشان برابری می‌کند.

درحالی کلاردشت از داشتن موزه میراث فرهنگی محروم است که آثار باستانی ویژه‌ای مانند تپه کلار دارد و قدمت فرهنگی و تمدنی این منطقه به شش هزار سال برمی‌گردد. تپه کلار به‌عنوان باارزش‌ترین و کلیدی‌ترین محوطه باستانی در غرب مازندران است و افق‌های مهمی را پیش روی باستان‌شناسانی که به مطالعه شمال ایران و حوزه دریای خزر علاقه‌مندند، خواهد گشود و یکی از ویژگی‌های مهم این محوطه باستانی که در کمتر محوطه‌ای در کشور می‌توان نمونه آن را یافت، تداوم و پیوستگی استقرار انسان در آن، در طول قریب به شش هزار سال است.

نتایج آزمایش‌ها بر روی نمونه‌های استخوان و زغال به‌دست‌آمده از لایه‌های تحتانی تپه کلار توسط دانشگاه آکسفورد انگلستان، تاریخ آن را به اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح یعنی ۶ هزار سال قبل مربوط می‌داند.

کلاردشت به بهشت گمشده ایران معروف است و به دلیل زیبایی‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیر و آب‌وهوای بسیار مطبوع و تپه تاریخی کلار نیز به‌عنوان گنجینه ارزشمند سالانه پذیرای صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی است. قاسم احمدی دبیر مجمع نمایندگان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شروع کاوش در تپه کلار از حدود ۱۰ سال قبل توسط سید مهدی موسوی گفت: تپه کلار در تملک چند نفر است که در قدم نخست باید برای تملک آن اقدام و این موضوع باید به‌عنوان یک پروژه توسط فرمانداری تعریف شود.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور در مورد تپه کلار، تصریح کرد: وضعیت مالی دولت این اجازه را نمی‌دهد که هزینه زمین را بپردازد و معاونت سازمان جنگل‌ها می‌توانند به ازای چند هکتاری که در تپه کلار در اختیار اشخاص است درجایی دیگر در اختیار  آنان قرار دهند تا زمین تپه کلار آزاد شود.

احمدی لاشکی بابیان اینکه کلاردشت دارای تاریخ چند هزارساله است، افزود: سالانه ۱۵۰ هزار گردشگر خارجی به کلاردشت سفر می‌کنند که کار بزرگی است زیرا در کل استان این تعداد زیاد گردشگر سفر می‌کنند، بنابراین باید بیشتر کار شود.

فعالیت میراث فرهنگی در اتاق شیشه ای

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی در این شهرستان که دارای تاریخ زیادی است تنها یک اتاق شیشه‌ای را در اختیار نمایندگی این اداره قرار داده است که باید هر چه زودتر مستقل شود. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که در حال حاضر تنها در یک اتاق در فرمانداری کلاردشت مستقر است باید ساختمانی مجزا و مستقل داشته باشد.

سرپرست کاووش های باستانی تپه کلار گفت که طرح ۱۰ ساله کاوش در این تپه تهیه و تدوین‌شده است که با تأمین امکانات و اعتباران موردنیاز قابل‌اجرا است.

مهدی موسوی  با اشاره به انجام تخریب و کاووش غیر کارشناسی افراد ناشناسی در منطقه تپه کلار، افزود: این مسئله را می‌توان به‌عنوان فاجعه‌ای برای فرهنگ و تمدن کشور به شمار آورد.

کلاردشت به دلیل داشتن یافته‌های فرهنگی و تاریخی قابلیت تبدیل به سایت موزه شدن را دارد
 
 
وی اظهار داشت: کلاردشت به دلیل داشتن یافته‌های فرهنگی و تاریخی قابلیت تبدیل به سایت موزه شدن را دارد تا گردشگران از سراسر کشور برای بازدید از آن به منطقه سفر کنند.

موسوی بابیان اینکه کلاردشت و تپه کلار، رازهای نهانی زیادی در خود دارد، تصریح کرد: کلاردشت و تپه کلار را به‌عنوان نگینی به مردم معرفی کنیم.

سرپرست کاوش‌های باستانی تپه از تهیه طرح ۱۰ ساله برای تپه کلار و کلاردشت خبر داد و خواستار حمایت مسئولان امر برای اجرایی شدن این طرح شد.

در بررسی‌های کارشناسی قدمت فرهنگ و تمدن این شهرستان شش هزار سال تخمین زده شد که جام زرین کلاردشت بخشی از این تاریخ کهن به شمار می‌رود و این منطقه باستانی از داشتن سایت موزه برای نگهداری جام محروم است/ مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین