حرف شمال

کد خبر: 383
قدم های بلند موسیقی مازندرانی؛
جهان حیدری پیش‌تر در جشنواره بین‌المللی گوسان پارسی لگن‌نوازی کرده بود، از او به‌عنوان مروج ساز لگن به‌عنوان یک ساز بومی قدردانی شد و در چندین جشنواره مانند اقوام ایران‌زمین و عشایر کشور نیز حضور داشت.

نوای موسیقی لگن زنی، لالایی خوانی و کارآواهای مازندرانی با حضور دو بانوی هنرمند مازندرانی در جشنواره بین‌المللی چایکوفسکی روسیه طنین‌انداز می‌شود.
به گزارش حرف شمال، سرپرست گروه موسیقی آیینی زندگی سوادکوه گفت: جهان حیدری و حرمت یوسفی(مادر علی حسن نژاد، شاعر مازندرانی) هنرمندان موسیقی فولکلور مازندران برای شرکت در جشنواره بین‌المللی چایکوفسکی روسیه دعوت شدند تا در میان هنرمندان موسیقی کشورهای مختلفی از جهان به اجرای برنامه بپردازند.
 

لگن زنی بانوی مازندرانی در دیار تزارها/لالایی تبری در سالن چایکوفسکی

 


علی حسن نژاد بابیان اینکه هفتم تیر زمان اجرای برنامه این دو بانوی هنرمند مازندرانی در روسیه است افزود: در این جشنواره قرار است علاوه بر لگن‌نوازی، برخی از آواها و نواهای بومی مازندران مانند لالایی‌ها و کار آواها توسط این دو بانوی هنرمند اجرا شود.
وی گفت: هفت هنرمند از ایل قشقایی و استان‌های مازندران، گیلان، خراسان و کردستان برای حاضران در این برنامه، بخش‌هایی از موسیقی نواحی ایران را اجرا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه هرسال در یک بخش از این جشنواره هنرمندان بومی نقاط مختلف دنیا برای اجرای آواها و نواهای برآمده از محل زندگی خود شرکت می‌کنند افزود : از ایرانامسال ۴۹اثر برای حضور در جشنواره فرستاده شد و درنهایت هفت اثر را داوران کنسرواتوار موسیقی چایکوفسکی انتخاب کردند که از این تعداد دو اثر مربوط به مازندران بود.
وی افزود: جهان حیدری پیش‌تر در جشنواره بین‌المللی گوسان پارسی لگن‌نوازی کرده بود، از او در تالار وزارت کشور نیز به‌عنوان مروج ساز لگن به‌عنوان یک ساز بومی قدردانی شد و در چندین جشنواره مانند اقوام ایران‌زمین و عشایر کشور نیز حضور داشت.
سرپرست گروه موسیقی آیینی زندگی سوادکوه گفت: حرمت یوسفی هم نوازنده لگن است که سال گذشته در روز بزرگداشت مقام زن از او قدردانی شد. او نیز پیشینه حضور در چندین جشنواره را دارد.

لگن زنی بانوی مازندرانی در دیار تزارها/لالایی تبری در سالن چایکوفسکی

 

 
حسن نژاد از تهیه یک مستند کوتاه هفت ‌دقیقه‌ای از زندگی این دو بانوی هنرمند نیز خبر داد و گفت: در این مستند زندگی روزانه این بانوان به‌عنوان نمادی از بانوان بومی مازندران با سبک زندگی اصیل مازندرانی به تصویر کشیده شد و کارهایی از قبیل نشا، امور منزل، دامداری، بچه‌داری و باغداری در این مستند کوتاه دیده می ‌شود.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین