حرف شمال

کد خبر: 381
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران عنوان كرد:
هنگامی که ما مستقر شدیم بی اعتمادی عجیبی بر هنر مازندران حکمفرما بود .

راه اندازی خانه نیما در نوشهر بهانه خوبی بود تا به سراغ «احدجاودانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برویم و احوالی از حال روز فرهنگ و هنر استان بپرسیم.
 

شكستن بی اعتمادی گذشته بر هنر مازندران/ «احیای انجمن های فرهنگی» جدی ترین عملكرد دولت در استان

 


به گزارش حرف شمال، احد جاودانی مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران در گفتگو با خبرنگار عبارت ضمن اظهار خشنودی و تبریک به همه شاعران مازندران به خاطر راه اندازی خانه نیما در نوشهر گفت: موسسه مردم نهاد نیما چند سالی است که در نوشهر فعال شده است و مراسمی نظیر شب نیما را برگزار می کند و در ادامه آن اقدام به راه اندازی خانه نیما کرده است تا برنامه های جدی تر و منسجم تری را اجرا کند.
مدیرکل فرهنگ مازندران افزود: وقتی این مسئله را با ما در میان گذاشتند استقبال کردیم ، زیرا یکی از اصلی ترین سیاست های دولت یازدهم حمایت از سازمان های مردم نهاد و فعالان فرهنگی در بخش خصوصی است. آنها فعلا در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر مستقر هستند و امیدواریم با مشارکت شهرداری و نهادهای دیگر و البته حمایت ما در آینده ای نزدیک در مکانی مستقل استقرار پیدا کنند.
جاودانی، نیما را نشانه بروز تفکر تازه ای در هنر ایرانی دانست و اظهار داشت: حق نیما آنچنان که شایسته او بوده ادا نشده است و اداره کل ارشاد مازندران از برنامه هایی نظیر این که برای حفظ و معرفی شخصیت های برجسته فرهنگ و هنر مازندران طراحی شود، حمایت خواهد کرد.
به گزارش عبارت؛ این مدیر فرهنگی «احیای انجمن های فرهنگی» را یکی از جدی ترین شعارهای دولت تدبیرو امید در استان دانست و تصریح کرد: هنگامی که ما مستقر شدیم بی اعتمادی عجیبی بر هنر مازندران حکمفرما بود اما خوشبختانه با لطف هنرمدان و تلاش همکارانمان و نظر مساعد دولت موفق شدیم اکثر انجمن های راکد را در شهرستان های مختلف استان فعال کنیم. البته سعی کردیم فراخور توان و حال و سابقه هر شهرستان انجمنی خاص را در اولویت احیاء قرار دهیم . به عنوان مثال در آمل الان انجمن فیلم و عکس فعال است و تقریبا در همه شهرستان های مازندران انجمن های شعر، خوشنویسی و موسیقی و تجسمی نیز فعال شده و مشغول تولید محتوا و جلب نیروهای جوان و علاقمند هستند.
جاودانی ضمن تائید کمبود فضای سینمایی در مازندران گفت: البته قائمشهر که محروم از سینما بود حالا مرکز نمایش حُر را دارد که استقبال خوبی از آن شده است. همچنین بعد از ماه مبارک رمضان اولین «سینماتجربه» استان در بابل افتتاح خواهد شد که به احتمال زیاد آقای ایوبی؛ معاون محترم سینمایی وزیر در مراسم افتتاح آن حضور پیدا خواهند کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه سعی کرده ایم شرق مازندران را نیز با توجه به پتانسیل های بالای‌اش فعال کنیم افزود: اکثر تشکل ها و انجمن های شرق استان احیا شده اند. مثلا در گرجی محله بهشهر که مرکز ساخت ابزارآلات موسیقی در مازندران تمرکز موسیقیایی را جدی گرفته ایم، جشنواره عکس بهشهر را نیز انشالله پیش رو داریم و برای گلوگاه و نکا نیز در حوزه گرافیک و شعر برنامه های خوبی اجرا شده و در دست اجراست.
وی از دستگاه های شهری و غیردولتی در همه نقاط استان درخواست کرد سالن های کنفرانس و اجتماعات خود را بدون مطالبه پول در اختیار هنرمندان قرار دهند و گفت: همه می دانیم که هنر محل کسب درآمد نیست، بلکه محل سرمایه گذاری برای کاهش آسیب ها و رشد روحی و اجتماعی است. همه جای دنیا به بخش هنری یارانه پرداخت می شود، پس منصفانه نیست ما امکانات‌مان را از هنرمندانی که برای اعتلای فرهنگ این استان تلاش می کنند دریغ کنیم.
جاودانی ادامه داد: اجازه بدهید مثالی در همین مورد بزنم. ما چند شب قبل در روستای آزادمون آمل برنامه کتابت وحی را داشتیم که جمع بسیار باشکوهی بود.. هنرمندان خطاط استان میهمان «کانون امام رضا(ع) » این روستا بودند و پذیرایی بسیار خوبی از آنها شد و در نهایت نیز  1200 اثر تولید شد که هنرمندان آنها را به مردم روستا هدیه دادند. این یعنی 1200 اثر وارد  1200 خانه و خانواده شده  و روح هنری و معنوی را به خانه ها برده است. وقتی یک روستا می تواند چنین برنامه خوبی برگزار کند، شما ببینید در شهرهای ما چه ظرفیتی هست!
وی در پایان از حمایت اداره کل فرهنگ استان از انجمن سینمای جوان ساری و چالوس خبر داد و گفت:امسال به سینما جوان ساری 5 فیلم و به چالوس 4 فیلم سفارش دادیم چون می خواهیم در جشنواره فیلم کوتاه وارش حضور مازندران پررنگ و قوی باشد. گفتیم حمایت می کنیم و هر اندازه تهران کمک کرد ما هم کمک می کنیم و بعد از اینکه بودجه تهران جذب شد ما دو برابر دیگر هم کمک مالی می کنیم. در مورد مکان استقرار سینما جوان ساری هم امیدواریم از کمک شهرداری بهره مند شویم و همچنین بعد از افتتاح تالار مرکزی در ساری بتوانیم تمرکز بسیاری از برنامه های مرکز استان را در آنجا داشته باشیم.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین