حرف شمال

کد خبر: 334
دودانگه پایتخت گلاب می شود؛
در حال حاضر گلستان‌های گل محمدی باغی در دودانگه شهرستان ساری رو به افزایش است و کارگاه‌های گلاب‌گیری سنتی و صنعتی گل محمدی به ایجاد اشتغال و تولید فراورده‌های گل برای عرضه به بازارهای داخلی فعال هستند.

حرف شمال_ عطر گلاب هم‌زمان با فصل رویش گل‌های محمدی در باغات ساری می‌پیچد و قصه قدیمی دیگ های مسی گلابگیری را دوباره زنده می کند.
در حال حاضر گلستان‌های گل محمدی باغی در دودانگه شهرستان ساری رو به افزایش است و کارگاه‌های گلاب‌گیری سنتی و صنعتی گل محمدی به ایجاد اشتغال و تولید فراورده‌های گل برای عرضه به بازارهای داخلی فعال هستند.
سازگاری مناسب گل محمدی با آب‌وهوای مناطق کوهستانی و مرتفع دودانگه، موجب توسعه گلستان‌ها و ایجاد کارگاه‌های گلاب‌گیری سنتی و صنعتی برای تولید و عرضه فراورده‌های گل سرخ به بازار شده است.
دوستداران گل و گلاب می‌توانند در قالب تورهای گردشگری یا به‌صورت انفرادی و خانوادگی در ایام گلاب‌گیری به بهشت ایران‌زمین سفر کنند. بخش دودانگه یکی از بخش‌های شش‌گانه شهرستان ساری است که با مرکز استان ۶۵ کیلومتر از طریق جاده ساری – تاکام – فریم فاصله دارد.  این بخش کوهستانی در حال حاضر دارای ۵۶ روستاست و مرکز آن شهر فریم است.
این ناحیه را پریم کهن می‌دانستند. منطقه و مکانی خوش آب‌وهوا و دل‌انگیز که در سال ۴۵۰ هجری قمری با ورود اعراب پریم کهن به فریم تغییر نام یافت.

عطر گلاب و قصه دیگ‌های مسی گلابگیری در باغات ساری

 


دشت فریم سرا از کهن‌ترین دشت‌های میان کوهی به لحاظ قدمت تاریخی در این منطقه است که از شالیزارها، برکه‌ها و آب‌بندان‌ها و کوه‌های صخره‌ای که در حدفاصل دودانگه، سوادکوه و سمنان قرار دارد، تشکیل‌شده و سبب شده در برخی از فصل‌های سال شاهد برف در کوه‌های صخره‌ای باشیم. این امر جذابیت این منطقه را دوچندان می‌کند.

این محور به دلیل دارا بودن چشم‌اندازهای زیبا، جنگل‌های خزری و برخورداری از بزرگ‌ترین سد بتونی سلیمان تنگه، ظرفیت‌های خوبی را برای گردشگری استان فراهم کرده است.

رویش گل‌های محمدی در باغات دودانگه  

نخستین جشنواره گلاب‌گیری هم‌زمان با فصل رویش گل‌های محمدی در باغات دودانگه  هم‌زمان با صبح آدینه با حضور علاقه‌مندان برگزار می‌شود. دبیر جشنواره گل محمدی وایین سنتی گلاب‌گیری دودانگه گفت: جشنواره گلاب و عرقیات، آئینی است که در دودانگه موردتوجه قرارگرفته است و دستگاه‌های مخصوص تولید گلاب در منازل روستاهای دودانگه احیاشده است.

علی ماه فروزی  بابیان اینکه تولید گلاب و نقش آن در مشاغل روستایی هدف این جشنواره است، بیان داشت: حال که با تأکید مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل قرار داریم برگزاری این جشنواره نشان می‌دهد که می‌توان با توانمندسازی روستاها نه‌تنها در افزایش ماندگاری و مهاجرت معکوس به روستاها موفق بود بلکه می‌توان نمونه‌ای کوچک از اقتصاد مقاومتی را در یک روستا پیاده کرد.

وی افزود: خوشبختانه برگزاری جشنواره در سال جاری از حمایت‌های معنوی خوبی از سوی مسئولان ادارات برخوردار شد و از سوی دیگر استقبال مردم نیز از این جشنواره مطلوب ارزیابی می‌شود لذا امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها بتوانیم شاهد برگزاری مداوم این همایش در دودانگه ساری باشیم.

ماهفروزی افزود: در حاشیه این جشنواره غرفه‌های ویژه فروش محصولات روستایی، عرقیات، صنایع‌دستی و مواد خوراکی دایر است.  

لطف‌الله عباسی بخشدار دودانگه نیز اظهار داشت: پیشنهاد برگزاری جشنواره گلاب‌گیری در بخش دودانگه از سوی فرماندار ساری به ما اعلام شد و تصمیم گرفتیم نسبت به برگزاری این جشنواره اقدام کنیم.

وی بابیان اینکه چند سالی است که کاشت گل محمدی در بخش دودانگه انجام می‌شود، افزود: این جشنواره به‌منظور شناساندن ظرفیت‌های منطقه، توسعه بخش و بیان موانع و مشکلات تولیدکنندگان اجرا می‌شود.

بخشدار دودانگه با اشاره به اینکه ۲۰ هکتار کشت گل محمدی در منطقه دودانگه داریم، گفت: امکان توسعه این نوع کشت، تا چند صد هکتار وجود دارد و با توجه به مزیت‌های منطقه، جشنواره گلاب‌گیری می‌تواند علاوه بر معرفی این محصول تولیدی در مازندران، باعث جذب گردشگر شود.

این مسئول بابیان اینکه کشت گل محمدی در منطقه دودانگه این مزیت را دارد که مانند سایر استان‌هایی که کشت گل محمدی دارند با کمبود آب مواجه نیستیم، تصریح کرد: به گواهی مراکز تحقیقاتی، گلاب تولیدی از باغات بخش دودانگه مازندران با گلاب دیگر استان‌هایی که در این زمینه ید طولانی دارند برابری می‌کند.

وی بابیان اینکه رونق جشنواره گلاب‌گیری علاوه برافزایش درآمد مردم، اشتغال جوانان را هم به همراه دارد، خاطرنشان کرد: در کنار توسعه این جشنواره، معرفی محصول گلاب تولیدی مازندران و افزایش درآمد مردم، به دنبال ایجاد فرصت‌های جدید شغلی هستیم.
گلاب عرقی است که برای نخستین بار در ایران قدیم از تقطیر گل سرخ یا گل محمدی که به گل‌گلاب نیز معروف است، به دست آمد. به دلیل تقاضای زیاد صنعت عطرسازی برای روغن گل، گلاب محصول جانبی گل محمدی به شمار می‌آید که قیمت به نسبت ارزانی دارد.
 

عطر گلاب و قصه دیگ‌های مسی گلابگیری در باغات ساری

 


مزارع چشم‌نواز گل محمدی در منطقه و آئین‌های سنتی و زیبای گلاب‌گیری در بهار دلربای دودانگه گردشگران را به‌سوی این دیار راهی می‌کند. گردشگران ورودی به دودانگه در روز جمعه می‌توانند با مراجعه به کارگاه‌های گلاب‌گیری در ساعات اولیه روز از نزدیک گل‌چینی و گلاب‌گیری به شیوه سنتی و صنعتی را مشاهده کنند.

گلاب دارای طعم و بوی متمایزی است که در بعضی غذاهای کشورهای آسیایی استفاده می‌شود و در ایران در تولید بستنی، چای و شیرینی‌ها استفاده زیادی دارد/ منبع: مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین