حرف شمال

کد خبر: 313
چه بلایی قرار است بر سرِ مازندران بیاید ؟! چه بلایی قرار است بر سرِ اکوسیستم کویر و طبیعت کویری بیاید؟وقت آن نشده تا مسؤلان قبل از انجام میلیاردها دلار هزینه پی به اشتباه خود ببرند .

حرف شمال_بهمن خانپور: درست در فروردین ماه ِ سالِ 91 بود که نامجو وزیر وقت نیرو در دولت احمدی نژاد خبر ازانتقال آب خزر از طریق نکا به کویر مرکزی ایران و سمنان داد و اعلام کرد قرارداد هایی هم برای این طرح با قرارگاه خاتم الانبیا انعقاد شده که شامل طرحِ آبگیری از دریا" نیروگاه برق"سامانه آب شیرین کن"ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال برق و آب و ساختِ مخازنِ برقی بود و همان زمان از روش اسمز معکوس (RO) بعنوان اقتصادی ترین روش شیرین سازی آب نامبرده شد.این طرح جنجالی بهمان سرعت که منتشر شد به همان سرعت هم بدلیل مخالفت هایِ بیشمار با آن به محاق فراموشی سپرده شد.
 

انتقال آب خزر از رویا تا واقعیت!!!

 

دلالیل عمده ای برایِ مخالفت با این طرح و غیر عملی و بازده بوده آن برشمرده شد که در ذیل می آید:
 سطحِ آب خزر از دریایِ آزادِ هدف یعنی خلیج فارس بیست و هشت متر پایین تر است این اختلاف سطح در فاصله دوهزار کیلومتری شمال به جنوب دارایِ ایرادات فراوانی است از جمله اینکه در این مسیر باید ابگیر هایِ وسیع برایِ جلوگیری از سر ریز شدن آب ایجاد نمود که این امر مستلزم تخلیه نواحی شهری و روستایی این طرح به مساحت کیلومتر هاست که هر حادثه طبیعی به فاجعه ای بدل خواهد شد و یکی ازبزرگترین چالش های این آب گیر ها تا افزایش سیصد درصدی خطر رانش ها و زلزله هایِ مهیب است.
دکتر چنگیز اسماعلی اف کارشناس علوم جغرافیایی و ر ئیس مرکز تحقیقاتِ خزر دانشگاه باکو طی مصاحبه ای با غیر علمی و کارشناسی خواندن این طرح گفته است:ایجاد یک کانال برای کشتیرانی با کشتی هایِ کوچک نیاز به 5متر ارتفاع و 100متر عرض داردو با توجه به اینکه طول این کانال بیشتر از دوهزار کیلومتر است نیاز به حداقل یک دهم از حجمِ رودخانه ولگایِ روسیه که 85 درصد از حجم اب خزر را تأمین میکند دارد و آیا همسایه شمالی این امر را میپذیرد؟
پروفسور پرویز کردوانی استاد ممتاز دانشگاه تهران و پدرکویر شناسی کشور میگوید:
آب دریایِ مازندران بدرد کویر نمیخورد.آب دریاهایِ آزاد شور است و 5.3درصد نمک دارد یعنی در هر لیتر35گرم نمک دارد اما خزر 11گرم تا 13گرم نمک در هر لیتر داردکه در بعصی مناطق با سه شرط قابل استفاده برای ِکشاورزی است.
1_بارش بارندگی آن مناطق بالایِ 200میلی لیتر در زمستان باشد
2_خاک زمین سبک باشد و دارایِ خاک رس خالص نباشد و ماسه هم داشته باشد.
3_گیاهانی کاشته شوند که به شوری مقاوم باشند.
پروفسور کردوانی معتقد است نه تنها کویر مرکزی ایران که حتی در مناطقی چون اردبیل و خراسان شمالی هم نمیتوان از آب خزر استفاده کرد.
با توجه به مطالب بالا دلیل مطرح شدن این طرح به یکباره چیست و چرا استاندارِمازندران با کارشناسان و متخصصان امر مشورت نمی نماید.
چه بلایی قرار است بر سرِ مازندران بیاید ؟؟؟ چه بلایی قرار است بر سرِ اکوسیستم کویر و طبیعت کویری بیاید؟ وقت آن نشده تا مسؤلان قبل از انجام میلیاردها دلار هزینه پی به اشتباه خود ببرند .


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین